فوری؛ پای گوشت قزاقستانی به بازار ایران باز شد!

فوری؛  پای گوشت قزاقستانی به بازار ایران باز شد!

ایران و قزاقستان برای صادرات گوشت قزاقستانی وکیوم به ایران توافق کردند.

بر اساس توافق مقامات ایران و قزاقستان، صادرات گوشت گاو از این کشور به ایران در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

پیش از این تولیدکنندگان فقط می توانستند گوشت گاو را با ماندگاری 3 روز به ایران عرضه کنند.

تفاهم نامه مربوطه در تاریخ 12 آذر 1392 در تهران به امضا رسید. این سند مسیرهای صادراتی جدیدی را برای عرضه گوشت منجمد به تولیدکنندگان دام محلی باز می کند. تاکنون تولیدکنندگان قزاقستان فقط می توانستند گوشت گاو سرد شده را به ایران عرضه کنند که ماندگاری آن تا 3 روز است.

در این قرارداد، الزامات دامپزشکی و بهداشتی برای واردات گوشت گاو بدون استخوان منجمد از قزاقستان مورد بازنگری قرار گرفت. به این ترتیب طرف ایرانی الزامات دامپزشکی و بهداشتی برای واردات گوشت گاو بدون استخوان منجمد از قزاقستان را برآورده خواهد کرد.

همچنین، طرف قزاقستان آمادگی دارد پس از ممیزی مشترک، با سازمان دامپزشکی ایران و شرکت‌های لبنی ایران برای ثبت شرکت‌های لبنی ایرانی در فهرست کشورهای ثالثی که حق واردات لبنیات به قلمرو اتحادیه اروپا و قزاقستان را دارند، همکاری کند. و راستی آزمایی با مشارکت بازرسان اتحادیه اوراسیا.

به درخواست طرف قزاقستان برای افزایش ماندگاری گوشت گاو تازه در بسته بندی وکیوم از 3 به 16 روز، طرف ایرانی باید مدارک علمی ماندگاری را از طرف قزاقستان درخواست کند و سازمان دامپزشکی کشور موارد ارسالی را بررسی خواهد کرد. مدارک در کمیسیون فنی واردات و صادرات.

در ابتدای نوامبر 2023، تحلیلگران تخمین زدند که قیمت گوشت و محصولات گوشتی در قزاقستان تقریباً 9 درصد در طول سال افزایش یافته است. در عین حال مصرف گوشت در کشور رو به افزایش است.