فکری پشت مسموم کردن دختران نهفته است

فکری پشت مسموم کردن دختران نهفته است

نقل قولی از شما در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه گروه هزاره ها پشت مسمومیت های سریالی دختران هستند. ماجرا از چه قرار بود؟

ماجرای مسمومیت دختران در مدرسه از سه ماه پیش آغاز شد و در ابتدا کسی آن را جدی نگرفت. وقتی مشکل جدی شد، به شکل سریال درآمد و افکار عمومی را نسبت به این مشکل حساس کرد. این بود تا اینکه در این مدت اقدامات لازم برای مقابله با عوامل این حوادث انجام شد و به همین دلیل خانواده ها در نگرانی و اضطراب به سر بردند. شرایط به گونه ای بود که برخی از دختران از ترس مسمومیت تحصیل را رها کردند و دیگر به مدرسه نرفتند. برخی از والدین به دلیل نگرانی از سلامتی فرزندان خود به دخترانشان اجازه نمی دادند به مدرسه بروند. در روزهای اخیر حوادثی در بروجرد و برخی دیگر از شهرهای کشور مانند اردبیل و ساری رخ داده که مشکل را بیش از پیش پیچیده کرده است. من از ابتدا گفته ام که مسمومیت دختران در مدارس کار یک نفر نیست و فکری پشت این اقدامات مخرب نهفته است. برخی مسئولان به صراحت اعلام کردند که این کار عمدی بوده است. بنابراین، کاری که عمدی است را نمی توان به صورت فردی انجام داد، بلکه تمایلی در پس این اقدامات مخرب وجود دارد. در مصاحبه ای که با من انجام شد، اشاره کردم که یک جامعه شناس تحقیقی انجام داده است و بر اساس آن تحقیق، گروهی به نام هزاره گرایان به دنبال چنین رویکردی بودند. من نتایج تحقیق این جامعه شناس را نقل کردم. در عین حال در مورد آن قضاوت نکردم و نتایج را تایید یا تکذیب نکردم. تنها کاری که کردم این بود که این خبر را از قول خودم نقل کردم. اما به نظر می رسد گروهی دست به اقدامات خطرناکی در کشور می زنند که ریسک آن بسیار بیشتر از نرخ افسارگسیخته ارز است و آسیب بیشتری به جامعه وارد می کند.

عده ای در این باره نظر دیگری دارند و به اعتراضات اخیر اشاره می کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

این موضوع کم نیست و بهتر است نهادهای امنیتی وارد موضوع شوند و جزئیات را به مردم بگویند. افشای پشت صحنه این حوادث وظیفه من و امثال من نیست و باید توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و کارشناسانه انجام شود. امروزه کار به جایی رسیده است که در بین دانش آموزان دختر ترس و اضطراب وجود دارد و این ترس و اضطراب در بین خانواده ها نیز به وجود آمده است و والدین و والدین نگران سلامت فرزندان خود هستند. در روزهای اخیر اتفاقات مشابهی در شهرهایی مانند بروجرد و اردبیل رخ داده است. به همین دلیل مسئولان باید هر چه زودتر به این موضوع ورود کنند و دلایل این ماجرای مرموز را جویا شوند. واقعیت این است که در چنین شرایطی مردم از دولت و نیروی انتظامی انتظار دارند موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند. اینکه اتفاقی در کشور جمهوری اسلامی می افتد که در دنیا اتفاق نیفتاده یا کمتر اتفاق افتاده است. امروزه مردم کشور از جنبه های مختلف با چالش هایی در زندگی خود مواجه هستند که مهمترین آن چالش های اقتصادی است. اگر چنین مسائلی به مشکلات مردم اضافه شود، شرایط زندگی برای مردم سخت تر می شود. هدف من از صحبت در این زمینه، ریشه یابی و حل مشکل است. بعضی ها گفتند چرا اسم فلان گروه را آورده ام که مشکلی حل نمی شود.

گروه هزاره چه ویژگی هایی دارد؟

این گروه پست مدرن محسوب می شوند و منتقد مدرنیته و همه مظاهر تمدن هستند. این گروه در کشورهای اسلامی و مسیحی وجود دارد و مخالف رفتن دختران به مدرسه هستند. این گروه شباهت زیادی به طالبان دارد اما آرمان های متفاوتی نسبت به طالبان دارد و برای رسیدن به هدف از روش های متفاوتی پیروی می کند. این گروه معتقدند تمدن غرب به پایان خود رسیده است. من نمی گویم مسمومیت دختران در مدارس کار این گروه است و قضاوتی هم نمی کنم. اما در فضای کنونی چنین ادعایی مطرح شده که ممکن است چنین گروهی پشت مسمومیت دختران در مدارس باشد و این احتمال وجود دارد که این گروه همفکر به دنبال جلوگیری از ایجاد شرایط برای رفتن دختران به مدرسه باشند. و به همین دلیل دختران نمی توانند ادامه تحصیل دهند.

فکر می‌کنید این اتفاق تا چه حد بر اساس باورهای مذهبی نادرست رخ داده است؟

واقعیت این است که چنین احتمالی وجود دارد و نمی توان آن را رد کرد. ممکن است عده ای بر اساس عقاید انحرافی خود دست به چنین کاری زده باشند. احتمال سیاسی بودن این ماجرا را نمی توان رد کرد و این احتمال وجود دارد که برخی برای ضربه زدن به کشور دست به چنین کاری زده باشند و با انتشار آن به دنبال برهم زدن آرامش و امنیت خانواده ها و دختران باشند. عقل سلیم در چنین شرایطی ایجاب می کند که همه احتمالات در نظر گرفته شود. تعیین پیشینه داستان به عهده شما نیست، بلکه نیازمند بررسی دقیق و جدی نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی است. باید بفهمیم چه کسی پشت صحنه این داستان است. ضمن اینکه چنین اقداماتی کار یک فرد نیست و جریان خاصی این ماجرا را پیش می برد. نهادهای امنیتی باید مشخص کنند که این حادثه مبنای عقیدتی یا سیاسی، قومی یا فرقه ای دارد یا عده ای قصد برهم زدن آرامش کشور را دارند؟در روزهای اخیر برخی مسئولان گفته اند که افزایش قیمت دلار کار دلالان و شورشیان است. مسئولین می توانند پشت پرده این حادثه بیرون بیایند که چه افراد یا گروه هایی پشت پرده این حادثه هستند و باعث نگرانی مردم شده اند.

به نظر شما چرا این اقدامات کار انسان نیست، بلکه فرآیندی پشت آن است؟

اگر به اقدامات انجام شده در این حوزه دقت کنیم، متوجه می شویم که این اقدامات با برنامه ریزی و دقت قبلی انجام شده است. از سوی دیگر در روزهای اخیر این اتفاق در سایر شهرهای کشور به جز قم رخ داد که بیشتر آن در بروجرد رخ داد. در نتیجه مشخص می شود که این اقدامات پشت صحنه سازماندهی می شود و عده ای بر اساس این سازمان دست به چنین اقداماتی می زنند. اگر کار یک نفر بود، کار به شهرهای دیگر سرایت نمی کرد و داستان به شکل سریال ادامه نمی یافت. در چنین شرایطی مردم از دولت و پلیس انتظار دارند که هر چه زودتر پشت صحنه این ماجرا را افشا کنند. انتظار می رود با چنین رویدادهایی به گونه ای برخورد شود که زندگی مردم و فرزندانشان بیش از گذشته با چالش مواجه نشود. این شوخی نیست که یک دختر نگران باشد که تا وقت ناهار وقتی به مدرسه می رود اتفاقی برایش بیفتد. از طرفی والدین فرزندان خود نیز در چنین شرایطی قرار دارند و از سلامت و آرامش فرزندان خود در محیط مدرسه مطمئن و نگران نیستند. برخی از ما به خاطر شایعه پراکنی انتقاد می کنند. آیا سخنان من شایعه پراکنی است؟ من می خواهم بگویم که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی باید پشت صحنه این جریان را شناسایی کنند و برخی را از بازی با سرنوشت و آرامش دختران و خانواده هایشان باز دارند. از مسئولان و دانشمندان هم گلایه دارم که چرا وارد این گونه مسائل نمی شوند. باید فکری به حال این حادثه کرد و از تکرار آن جلوگیری کرد. همچنین این حادثه نمی تواند کار یک نفر باشد و ممکن است شبکه یا جریانی پشت این حادثه باشد. اگر کار فرد بود، تا الان دستگیر شده بود. این در حالی است که روندی پشت این ماجرا نهفته است و تاکنون ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید