قانون «مجازات منتشرکنندگان اخبار جعلی» در دستور کار مجلس قرار گرفت.


ساعت: 10:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916825

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: کمیسیون قضایی مجلس طرحی را تهیه و تدوین کرده است که هرکس در فضای مجازی اخبار جعلی را منتشر می کند یا اغراق می کند باید در دادگاه پاسخگوی عملکرد خود باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی شورای اسلامی در گفت وگویی از تهیه طرح پیگیری قانونی اخبار جعلی در فضای مجازی در آن کمیسیون خبر داد.

وی گفت: امروزه فضای مجازی به بستری تبدیل شده است که هر فردی بدون اطلاع از صحت یا نبودن آن خبر را با هر عنوانی منتشر می کند و یا افرادی هستند که برای اهداف خود اخبار و شایعات ایجاد می کنند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. “

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس افزود: کمیسیون قضایی مجلس طرحی را تهیه و تدوین کرده است که هرکس در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار جعلی یا اغراق در آن کند باید پاسخگوی حضور خود در دادگاه باشد و این موضوع بین افراد و رسانه ها فرقی نمی کند و همه چیز شامل می شود.

دلوش تصریح کرد: چنین قوانینی در همه کشورهای دنیا وجود دارد و کشور ما نیز باید چنین قوانینی را معرفی کند تا بتوانیم از انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی جلوگیری کنیم. در حوادث اخیر شاهد انتشار بیش از حد اخبار جعلی در فضای مجازی بودیم که مردم بدون تحقیق درباره صحت یا نبودن این خبر منتشر کردند که فضای داغی را در جامعه به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: در این طرح برای افراد و رسانه هایی که اقدام به انتشار اخبار جعلی یا ایجاد شایعه و تشویش اذهان عمومی می کنند مجازات های سختی در نظر گرفته شده است تا دیگر مرتکب این عمل نشوند چرا که اینگونه نیست که فردی فضای کشور را داغ کند. جامعه را با انتشار اخبار جعلی آهسته آهسته و سپس بدون پرداخت هزینه از وضعیت خارج شوید.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: طرح مجازات منتشرکنندگان اخبار جعلی در فضای مجازی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده و به زودی در دستور کار صحن علنی شورای اسلامی قرار می گیرد و این احتمال وجود دارد که طرح بلافاصله به مجلس ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید