طرح مجازات منتشرکنندگان اخبار جعلی در فضای مجازی در مجلس روی میز است!/ محدودیت های جدیدی در راه است؟

طرح مجازات منتشرکنندگان اخبار جعلی در فضای مجازی در مجلس روی میز است!/ محدودیت های جدیدی در راه است؟

در شرایطی که دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات برای کاربران به شدت محدود شده است، ناشران اخبار نیز باید دست و دل خود را برای انتشار اخبار فشار دهند، خواه یک خبر خاص را منتشر کنند یا نه. البته نه از منظر صحت و سقم خبر، بلکه از این نظر که اگر خبری مورد پسند سازمان و نهاد خاصی قرار نگرفت، مصداق منتشر کننده خبر را نباید جعل کرد!

مجازات انتشار دهندگان اخبار جعلی در فضای مجازی

اتفاق 24 «جعلی» یا «جعلی نیوز» بهانه ای شد برای طرحی جدید در مجلس یازدهم موسوم به مجلس انقلاب. پروژه ای که نام آن نشان از هدف آن دارد: «مجازات ناشران اخبار جعلی در فضای مجازی».

به گزارش اعتماد، این خبر را کاظم دلهوش سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد. وی اتفاقات اخیر را مصداق افول این طرح می داند و می گوید: در حوادث اخیر شاهد انتشار بیش از حد اخبار جعلی در فضای مجازی بودیم که مردم بدون بررسی صحت یا عدم صحت آن را منتشر کرده اند که باعث شده افکار عمومی در پی داشته باشد. جو ملتهب شود».

به گزارش تسنیم، به گفته این نماینده مجلس، طرح مذکور در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده و به زودی به مجلس می رود.

وی در عین حال گفت: فضای مجازی در جامعه ضروری است و همه در دنیا از آن استفاده می کنند. این یک طرح وصله فضای مجازی است. یعنی کسانی که از آن برای کارهای اقتصادی خود استفاده می کنند باید از کسانی که از فضای مجازی برای توهین و کارهای ناپسند استفاده می کنند جدا شوند و برای کسانی که از آن استفاده ناپسند می کنند موانع ایجاد شود.

زیر سایه سنگین فیلترینگ!

این طرح در شرایطی مطرح شد که فضای مجازی در ایران زیر سایه سنگین فیلترینگ قرار دارد و پس از اعتراضات اخیر، این سایه تاریک شده است. فیلترینگ فعلی در کشور باعث عدم دسترسی کامل به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شده است. این بدان معناست که وضعیت فیلترینگ باعث شده است که گاهی اوقات مخاطبان ساعت ها برای دسترسی به کانال تلگرام یا شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام کار کنند.

اکنون در شرایطی که دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات برای کاربران به شدت محدود شده است، ناشران خبر نیز باید دست و دل خود را برای انتشار یک خبر فشار دهند، خواه یک خبر خاص را منتشر کنند یا نه. البته نه از منظر صحت و سقم خبر، بلکه از این نظر که اگر خبری مورد پسند سازمان و نهاد خاصی قرار نگرفت، مصداق منتشر کننده خبر را نباید جعل کرد!

دلخوش در گفت وگو با تسنیم، «فضای مجازی» را مقصر دانست و گفت: این پدیده «به تریبونی تبدیل شده است که هر فردی آن را در هر تیتری منتشر می کند بدون اینکه بداند درست است یا نه، یا افرادی هستند که شروع به ایجاد اخبار و شایعات برای اهداف خود می کنند. و آنها باید پاسخگوی این حرکت باشند.”

آیا شامل همه چیز می شود؟

به گفته سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، در این طرح «هرکس در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار جعلی یا اغراق می کند، باید در دادگاه پاسخگوی عملکرد خود باشد و این موضوع بین افراد و رسانه ها فرقی نمی کند و شامل همه می شود». »

موضوعی که دلهوچه به آن اشاره کرد و گفت که این پروژه «تبعیض بین افراد و رسانه ها قائل نمی شود» یکی از دغدغه هایی است که اتفاقاً به دلیل سابقه برخورد با اخبار اغراق آمیز یا جعلی با چنین پروژه هایی همراه است. ، عدم تفکیک بین فرد و رسانه را نشان می دهد.

به عنوان مثال، چند سال پیش، برخی از حساب های کاربری ناشناس توییتر که به پرفراز و نشیب معروف هستند، شروع به انتشار اخبار با کلمه کلیدی «آقای ماساژور» کردند. آنها مدعی شدند که برادرزاده پروانه سلحشوری، نماینده وقت تهران، «مرکز ماساژ را به مرکز تن فروشی تبدیل کرده است».

نحوه انتشار این شایعه حاکی از آن است که آنها ارتباطات شبکه ای و سازماندهی شده با یکدیگر دارند. پیش از آن، برخی رسانه‌های رسمی و توئیترهای سازمان‌یافته گاهی حملاتی را انجام می‌دادند.

این هجمه ها به سلحشوری از زمانی آغاز شد که وی در سخنرانی های خود در مجلس به انتقاد از برخی سازمان ها و نهادها پرداخت و ماجرای «آقای ماسور» پس از موضع گیری های انتقادی او درباره عدم رعایت حقوق زنان در «دختر آبی» بود. تصادف.

بیشتر بخوانید: حسین طیب: روزی می رسد که در مورد سکوها تصمیم بگیریم که عکس آنها منتشر شود و عکس آنها منتشر نشود.

برخی از نمایندگان نیز بر شعله این شایعه دامن زدند و با انتشار توئیت های کنایه آمیز به طور غیرمستقیم بر این دروغ صحه گذاشتند. یکی از نمایندگان مجلس دهم که در این مجلس نیز حضور داشت، در توئیتی نوشت: «کسی می‌تواند مدعی حقوق زنان باشد که حداقل یک قدم مثبت برای زنان روی زمین برداشته باشد. کاش به جای پرداختن به طنزهایی مثل دروغ دختر آبی، بیشتر به اطرافیانمان توجه می کردیم.»

سلحشوری هر چند این خبر را تکذیب کرد اما آن را از مراجع قضایی پیگیری کرد اما مشخص نشد جریان و تفکری پشت چنین شایعه ای چیست. با این حال، خبری از برخورد با انتشار دهندگان یا اغراق کنندگان اخبار جعلی نیست.

از سوی دیگر ماجرای یاشار سلطانی و کشف املاک نجومی و دستگیری وی پس از انتشار این خبر، نمونه دیگری از همکاری با انتشار دهندگان خبر بود.

دلهوش در ادامه سخنان خود به تسنیم گفت: در این طرح برای افراد و رسانه هایی که به انتشار اخبار جعلی یا شایعه پراکنی و ایجاد تشویش در اذهان عمومی اقدام می کنند، مجازات های سختی در نظر گرفته شده است تا دیگر مرتکب این عمل نشوند چون صحت ندارد. هرکس با ایجاد اخبار جعلی فضای جامعه را ملتهب کند و بدون پرداخت هزینه از حادثه کناره گیری کند.»

اخطار سایبری 2018

در مهرماه ۱۳۹۷ جواد جاودنیا، سرپرست معاونت امور سایبری دادستانی کل کشور در بیانیه‌ای گفت: با اصلاح قانون، اما تا زمانی که قانون جدید تصویب نشود، نشر اکاذیب در فضای مجازی جرم است و دادستانی کل، “دادگاه ها و پلیس با کسانی که شایعات را منتشر می کنند به شدت برخورد خواهند کرد.”

وی ضمن هشدار به مدیران کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی گفت: بر اساس قوانین موجود مسئولیت کامل ناشران اخبار جعلی اعم از نشریات رسمی و اشخاص حقیقی است و بر این اساس مدیران کانال‌ها و مدیران گروه‌ها باید در صورت جعلی بودن مطالب حذف نشود. بلافاصله علاوه بر کاربر ارسال کننده جریمه خواهند شد.

ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی

یک سال پس از آن اظهارات، شورای عالی فضای مجازی طرحی با عنوان «الزامات پیشگیری و رسیدگی به انتشار اطلاعات، اخبار و مطالب نادرست خبری در فضای مجازی» را تصویب کرد. حدود یک ماه پس از تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی، «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر وقت این شورا در اطلاعیه ای خطاب به وزارتخانه های ارتباطات، امور خارجه، آدرس، آموزش و پرورش، علوم، «بهداشت» “سازمان صدا و سیما” و “قوه قضاییه” نوشتند: در اجرای ماده 11 آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی پیوست مصوبه شصت و هشتمین جلسه مورخ 99.10.16 شورای عالی موضوع “الزامات پیشگیری و مقابله با انتشار مطالب، اخبار و اخبار نادرست در فضای مجازی” که به دستور مقام معظم رهبری با شماره نامه … مورخ 99.11.12 برای اجرا ابلاغ شد.

طراحی مرکز تحقیقات

ماه گذشته مرکز پژوهش های مجلس گزارشی تهیه کرد که در آن پیش نویس طرحی با موضوع مقابله با انتشار اخبار جعلی منتشر شد. وی در مقدمه این گزارش به تصویب شورای عالی فضای مجازی اشاره کرده و این طرح را نوشته است: علیرغم مفاد قانونی که قبلاً در خصوص نشر اکاذیب به تصویب رسیده است، نیاز جدی مجلس به قانون گذاری در این زمینه احساس می شود. حوزه، علیرغم قوانین موجود، چالش های جدی در زمینه پیشگیری و برخورد با محتوای نادرست وجود دارد، از جمله اینکه رسیدگی به مطالب جعلی منوط به شکایت شاکی خصوصی است.

خبرنگار مقصر است!

در این شرایط مشخص نیست طرحی که دلهوچه از آن صحبت می کند، همان پیش نویس طرح پژوهشگاه خواهد بود یا تغییرات قابل توجهی دارد. چنین طرح‌هایی می‌تواند باعث تشویش رسانه‌ها شود زیرا مشاهده می‌شود برخی از افرادی که گاهاً در قدرت هستند پس از انتشار سخنان خود از رسانه‌ها و با تکذیب سخنان خود، مقصر جلوه دادن رسانه‌ها و خبرنگار، به شایعه‌سازی متهم می‌شوند. چنین طرح هایی در چنین شرایطی ممکن است منجر به خودسانسوری بیشتر رسانه ها شود که نتیجه خوبی نخواهد داشت.
منبع: اعتماد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید