قدردانی معاون امنیتی و رئیس پدافند غیرعامل کشور از فولاد مبارکه رئیس اجرائیه


ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905538

مطابق با اقدامات فولاد مبارکه در زمینه حفاظت غیرعامل؛

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: حملات سایبری گسترده علیه فولاد مبارکه و شرکت های تابعه آن از بزرگترین حملات سایبری در جهان بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در دومین همایش کمیته پدافند غیرعامل صنایع معدنی گفت: صنعت و معدن کشور به ویژه فولاد به یکی از نقاط قوت آن تبدیل شده است و به جرات می توان گفت که دستاوردها و زیرساخت های ایجاد شده در دو دهه اخیر، علاوه بر ایجاد خودکفایی در صنعت فولاد، آسیب پذیری آن نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از واردات پیچ و مهره تا ساخت فولاد ضد زنگ

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: تحریم های بین المللی از 10 سال پیش برای مواد اولیه و به ویژه فولاد مبارکه اعمال شد، اما نه تنها آسیبی به روند زنجیره تولید وارد نشد، بلکه این زنجیره توسعه یافت. این در حالی بود که انواع تجهیزات مورد نیاز این صنعت اعم از پیچ و مهره، اسکلت فلزی، سیمانی و … وارد می شد و برای تعمیر یا به روز رسانی خطوط تولید، باید یک کارشناس خارجی وارد کشور می شد و خطوط تولید برای چندین بار متوقف شد. ماه ها؛ اما در حال حاضر 90 درصد تجهیزات و قطعات در داخل تولید می شود و ما به دانش فنی بسیاری از محصولات مانند فولادهای برقی و ضد زنگ که عمدتاً وارداتی بودند، دست یافته ایم.

طیب نیا تصریح کرد: دشمن با تحریم نتوانست جلوی ما را در تولید و توسعه بگیرد. از این رو اقدام به خرابکاری با حملات سایبری کرد و در ساعت 5:45 روز 15 تیر 1401 حملات سایبری گسترده ای علیه مجتمع فولاد مبارکه، صبا، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان انجام شد، اما وجود سامانه ها و کمیته های امنیتی قدرتمند در این. مجموعه ای از سال های قبل ایجاد شد و ریسک های مختلف را بررسی کرد.

وی افزود: این حملات چند جانبه و چندلایه به گونه ای طراحی شده است که ماه ها خطوط تولید را مختل کند. دشمن در صدد خرابکاری و تسلط بر سیستم ها و برنامه ریزی اقدامات خرابکارانه بعدی بود. این حملات یکی از سه یا چهار حمله سایبری بزرگ در جهان است و همچنان روزانه 400 تا 500 هشدار امنیتی بر روی سیستم ها وجود دارد که همکاران با هوشیاری با آنها برخورد می کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نحوه مدیریت این بحران را تشریح کرد و گفت: تا ظهر همان روز جلسه ای با حضور مقامات عالی رتبه (عفت، نهادهای پدافند غیرعامل و امنیتی) برگزار شد. برای رفع این حادثه اکیپ هایی در منطقه حادثه دیده حضور یافتند و طی 36 ساعت شبانه روز موفق به رفع آنها شدند. سپس تمامی واحدها به زنجیره تولید بازگشتند و در همان روزها 3 رکورد تولید به ثبت رسید.

طیب نیا ادامه داد: مشکل دیگر بحث رسانه است. محصولات این شرکت در همان روز عرضه عمومی شد. چرا که اعلام عدم فروش کالا در بورس به نوعی برای دستیابی به اهداف دشمن از حملات سایبری بود، اما با مدیریت رسانه ای و فنی، فروش با قیمت مناسب در فضایی آرام انجام شد.

وی با بیان اینکه هدف نهایی دشمن توقف چرخ صنعت است، گفت: خوشبختانه ما هوشیار شده ایم و دشمن در این سطح نمی تواند به ما حمله کند و آسیب پذیری ما به شدت کاهش یافته است. با بیش از 90 درصد حجم تجهیزات و قطعات ما را به خودکفایی رساند.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: نقطه ضعف ما نقطه قوت دشمن نیست. نقاط قوت ما در شعارهایمان مانند عدالت خواهی، آزادی و استقلال است و دشمن از این مناطق وارد می شود. در طراحی داعش و حتی در تحولات اخیر، انقلاب را الگوبرداری کردند و آن را الگوسازی کردند.

طیب نیا گفت: بیش از آنکه دغدغه ما تحریم ها و حملات سایبری باشد، باید بیش از 60 درصد وقت خود را صرف مسائل داخلی کنیم. صنعتگر، مدیر و کارگر. در این صورت می توانیم خطرات دشمنان خارجی را به حداقل برسانیم.

لزوم پرداختن به مسائل اجتماعی، سیاسی و حاشیه ای در وکالت منفعل

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه باید در حوزه داخلی به عنوان پدافند غیرعامل روی مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی کار کنیم، گفت: زمانی که صنعتی مورد هجمه دشمن قرار می گیرد و برخی خودی ها خواسته های خود را برآورده نمی کنند، عملیات انجام می شود. رسانه های سنگین مثلاً فساد را به 92 هزار میلیارد رسانده و به صنعت کشور حمله می کنند.

وی افزود: حفاظت غیرعامل با مشکلات امنیت اجتماعی و داخلی نیز مرتبط است. این موضوع باعث هجمه های شدید رسانه ای و آسیب های مادی، معنوی و اجتماعی و تضعیف روحیه و امید مردم شد و خوراک رسانه های متخاصم و خاک آشوب ها را فراهم کرد. بنابراین باید در حوزه حفاظت غیرعامل بیشتر روی این موضوعات کار کنیم.

لازم به ذکر است در پایان این همایش از سوی معاون امنیتی وزیر و رئیس شورای اجرایی ایمیدرو و رئیس پدافند غیرعامل کشور با اهدای لوح تقدیر از فولاد مبارکه مدیر عامل و مدیر حراست قدردانی شد. به دلیل اقدامات به موقع و موثر این شرکت در زمینه پدافند غیرعامل و بویژه مدیریت حاشیه حملات سایبری از فولاد مبارکه تشکر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید