رئیس پدافند غیرعامل: حمله به سامانه های سوختی کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است

رئیس پدافند غیرعامل: حمله به سامانه های سوختی کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است

سردار جلالی شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی تشریح ماموریت های سازمان پدافند غیرعامل کشور، بررسی حملات سایبری با هدف اخلال در سیستم سوخت کشور، راهکارهای کاهش آسیب پذیری در برابر حملات سایبری و بررسی اقدامات اخیر این سازمان برای تامین امنیت سایبری. زیرساخت پرداخت

وی در آغاز مراسم گرامیداشت هفته ازدواج پدافند غیرعامل در سال 1400 با شعار «پدافند غیرعامل ایران پایدار» گفت: اولین مدال پدافند غیرعامل این هفته به خانواده شهید علی لندی اهدا می شود. که از نسلی از شهدا درس گرفت.»

سردار جلالی در ادامه به حمله سایبری به سامانه های سوخت رسانی اشاره کرد و با بیان اینکه این حمله در قسمت میان افزار انجام شده است که حمله بسیار پیچیده و پاکسازی آن دشوار است، افزود: این حمله مشابه حمله سایبری به خط راه آهن است. و بندر شهید رجایی و ما معتقدیم این حمله قطعا توسط آمریکایی ها و صهیونیست ها انجام شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت افزاری صورت می گرفت نیاز به نفوذ یعنی. یا سازنده سخت افزار در این حمله نقش داشته یا باید تجهیزاتی ساخته و در سیستم قرار می گرفت.

وی ادامه داد: حمله سایبری به بیلبوردها نیز مرتبط با حمله به سامانه توزیع سوخت بوده که البته موضوع از نظر ارتباط فنی در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده ایم.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که آیا عوامل داخلی نیز می توانند در این حمله سایبری دخیل باشند؟ وی گفت: ممکن است عوامل داخلی در این حمله سایبری دخیل باشند که توسط دستگاه های امنیتی در حال بررسی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در سه ساعت اول پس از حمله به سامانه توزیع سوخت، 30 درصد جایگاه ها و 12 ساعت پس از حمله، 60 درصد جایگاه ها به خدمات آفلاین بازگشتند.

وی با تاکید بر اینکه در این حمله سایبری گل خوردیم اما بازی را نباختیم، گفت: جایگاه های توزیع سوخت در خدمت مردم و برخورد عمدی با این معضل، توطئه دشمنان برای ایجاد آشوب و ازدحام جمعیت را خنثی کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدید، آسیب پذیری، تنبلی مدیریت و عدم تقسیم کار مناسب برای مدیریت بحران را از دلایل بروز این نوع حملات سایبری عنوان کرد و افزود: در دولت قبل به سازمان پدافند غیرعامل با نگاهی که به آن می شود نگاه کرد. عینک سیاسی و جدی بگیرید.آنها تهدید را تحلیل کردند.

سردار جلالی ادامه داد: دولت قبل می خواست سازمان پدافند غیرعامل زیرمجموعه آن باشد تا بتواند دستور دهد اما برای هیچ دولتی در پدافند غیرعامل دیدگاه سیاسی نداریم و منافع مردم برای ما مهم است. “

وی افزود: ادامه بهره برداری از زیرساخت ها خط قرمز سازمان پدافند غیرعامل است زیرا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: برای تنظیم روابط دستگاه ها در حوزه جنگ سایبری دستورالعملی را برای شورای عالی قبلی فضای مجازی تهیه کرده بودیم اما گفتند جنگ متعلق به ارتش است و ربطی به آن ندارد. ما.”

وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل در دولت قبل آسیب ها و نقاط ضعف را پیدا کرد و اطلاع رسانی کرد، اما گفتند این اطلاعات را در جایی افشا کنید و وقتی پیگیری کردیم از ما حمایت نکردند.

وی افزود: در گذشته سازمان پدافند غیرعامل بودجه ای برای رفع مشکلات و نقاط ضعف داشت و به عنوان مثال برخی کارهای فنی در صدا و سیما با بودجه سازمان پدافند غیرعامل انجام می شد اما در دولت قبل بودجه عملیاتی آن بود. صفر و فقط برای ما بود «به ما حق دادند که این موضوع را در مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم، اما نتوانستیم آن را حل کنیم.

سردار جلالی گفت: اگر بودجه عملیاتی در اختیار سازمان پدافند غیرعامل نباشد، این سازمان تنها به مجموعه گفتار درمانی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: اینکه مجلس شورای اسلامی برای ما بودجه عملیاتی در نظر نگرفت به دلیل مخالفت نماینده دولت قبل در کمیسیون تلفیق بودجه است و مجلس به ما گفته بود که دولت باید در لایحه این موضوع را پیش بینی می کرد. چون نماینده دولت می تواند مخالفت کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: در دولت قبل به شورای عالی فضای مجازی دعوت نشدیم، ضمن اینکه عضویت سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تصویب رسید. رهبر معظم انقلاب اسلامی شورای عالی فضای مجازی اما به دبیرخانه اطلاع ندادند و نتوانستیم در جلسات شورای عالی فضای مجازی شرکت کنیم.

وی در ادامه دلیل مخالفت شورای عالی با فضای مجازی را از گذشته حضور سازمان پدافند غیرعامل در آن شورا عنوان کرد: فقط گفتند ما مخالف حضور شما هستیم.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت جدید، شورای عالی فضای مجازی دو جلسه با حضور سازمان پدافند غیرعامل برگزار و موضوعاتی را که باید حل شود، مورد بحث و بررسی قرار داد.

سردار جلالی افزود: در دولت قبل در مسائل ساده با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به توافق نرسیدیم و اطلاعاتی به ما ندادند و اجازه دخالت در شبکه ملی ارتباطات را به ما ندادند. همکاری خوبی بین وزارت داخله و ولسوالی ها داشتیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه با بیان اینکه رشته حفاظت از زیرساخت ها در چند کشور در حال ایجاد و آموزش است، گفت: در دولت قبل با وزیر علوم در این زمینه صحبت کردیم اما ایشان مخالف بودند و فقط در دفاع از ترم بعد در این رشته از گرایش ها دانشجو می پذیریم.

سردار جلالی گفت: جنگ زیرساخت های سایبری آغاز شده است و باید آن را جدی بگیریم و ضعف ها و آسیب ها را اصلاح کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه پدیده های این حوزه کاملا جدید است، افزود: اگر در موضوع جنگ سایبری تفاهم مشترک داشته باشیم، می توانیم با همکاری راه حلی برای آن پیدا کنیم.

سردار جلالی ادامه داد: در سال گذشته و امسال دو بار سیستم را در سیستم توزیع سوخت تست کردیم و هر بار سه نقطه ضعف پیدا کردیم که یکی از آنها قدیمی بودن و قدیمی بودن سیستم ها بود. این موضوع را نوشتیم و کتبا اعلام کردیم.» اما اصلاحی صورت نگرفت.

رئیس سازمان حفاظت غیرعامل افزود: برای حمایت از قوه قضائیه متوسل شدیم اما قوه قضائیه اعلام کرد در این زمینه باید قانون وضع شود.

سردار جلالی گفت: بحث قانون را در مجلس گذشته پیگیری کردیم اما در این مجلس هم انجام نشد، با توجه به اینکه این طرح به صحن علنی مجلس آمد اما دوباره از دستور کار خارج شد، به ما گفتند. که مقررات مشکل دارد.

وی افزود: در این طرح پیش بینی می شود که ترک اقدام در حوزه جنگ سایبری و رفع ضعف زیرساخت ها در این حوزه جرم است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته 1400 رزمایش و امسال 66 رزمایش برای شناسایی آسیب شناسی و نقاط ضعف دستگاه ها انجام دادیم، گفت: در صورت داشتن بودجه عملیاتی می توانیم به دستگاه ها کمک مالی کنیم. دستگاه ها برای اصلاح نقاط ضعف.”

وی تاکید کرد: سازمان پدافند غیرعامل باید قدرت اجرایی داشته باشد چرا که اگر دولت نخواهد با ما همکاری کند با ایجاد موانع می تواند ما را از انجام وظیفه باز دارد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه جنگ سایبری منجر به خصومت و جنگ سایبری شده است، گفت: در حال حاضر شش نوع جنگ سایبری در دنیا شناخته شده است که شامل جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری سیستمی و جنگ شبکه های اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه اولین جنگ رسمی سایبری مربوط به استاکس نت بود، افزود: رویکرد اصلی آمریکایی ها و صهیونیست ها در این حوزه تهاجمی سایبری است و در سال 2016 آمریکایی ها 123 واحد تهاجمی سایبری ایجاد کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه سامانه های امنیتی بومی زیادی ساخته ایم و مجوزهای امنیتی قابل قبولی گرفته ایم، گفت: سال گذشته آمار ما 220 محصول بود.

وی افزود: امسال این تعداد را به 300 می رسانیم و تا پایان امسال 300 سیستم سخت افزاری و نرم افزاری یا شبکه ایمن خودمان را خواهیم داشت که توسط آزمایشگاه هایمان در زمینه های مختلف کنترل می شود.

سردار جلالی همچنین گفت: مجموعه های زیادی را بررسی کرده ایم اما در بسیاری از آنها مشکلاتی وجود دارد، دانش بنیان داخلی ما بر تولید سیستم های امنیت سایبری حفاظت شده خود تمرکز کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه مناطق صنعتی در اولویت هستند، افزود: به عنوان مثال 7 نمونه سیستم صنعتی برای مدیریت برق، گاز و انرژی هسته ای ساخته ایم.

وی با بیان اینکه یکی از گام های کلیدی ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، گفت: دنیا به سمت ملی شدن فضای مجازی پیش می رود زیرا آمریکایی ها تلاش می کنند از ابزارهای سایبری برای تسلط بر کشورهای دیگر استفاده کنند.

سردار جلالی ادامه داد: چینی ها اینترنت را در چین بازتعریف کرده اند و فضای محلی و ملی چین را برای آن تعریف کرده اند که جدا از فضای بیرونی و جدا از سلطه آمریکا خدمات لازم را به مردم این کشور ارائه می دهد و اروپایی ها به دنبال اروپا هستند. اینترنت.”

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه 97 درصد پول ما دیجیتال و سایبری و 3 درصد آن اسکناس است، گفت: چگونه باید از این پول و سیستم نظامی، پروازی، آموزشی و بانکی خود محافظت کنیم؟ ما نمی توانیم اجازه دهیم او و هیچ موجی.

وی افزود: بر اساس قانون، مسئولیت ساخت شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات است و وزیر جدید ارتباطات در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت که مسئولیت شبکه ملی اطلاعات بر عهده اوست. “.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه با بیان اینکه سرور هیچ یک از بسترها و شبکه های اجتماعی خارجی در کشور ما نیست و اطلاعات ما در خارج از کشور ذخیره می شود و این موضوع برای امنیت ملی ما خطرناک است، گفت: دولت باید خدمات مدیریتی و زیرساختی ارائه دهد. همچنین موظف است زیرساخت ها و خدمات شبکه های اجتماعی کشور را در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار دهد.

جلالی اضافه کرد: وزارت ارتباطات باید با شبکه های اجتماعی مانند توییتر مذاکره کند تا بتوانند سرورهای خود را در کشور ما راه اندازی کنند و در کشور ما نمایندگی ایجاد کنند و تابع قوانین کشور ما باشند و اگر اشتباهی انجام دهند قبول کنند. حکم قاضی ما

وی افزود: ما نه تنها با شبکه های اجتماعی در خارج از کشور برخورد نکردیم، بلکه از قانون شکنی آنها در داخل کشور نیز حمایت کردیم.

سردار جلالی در ادامه به موضوع ارزهای رمزنگاری شده اشاره کرد و گفت: دو سال پیش تحقیقات خوبی در داخل کشور انجام شد و فرصت ها و تهدیدات ارزهای دیجیتال را به طور کامل بررسی کردیم و جمع بندی کلی ما این بود که اگر کشور ما بدون تماشای ارزهای دیجیتال وارد سیستم اقتصادی شود، ارزهای رمزپایه وارد سیستم اقتصادی شود. پول ملی آسیب می بیند و مدیریت پولی و مالی کشور از کنترل خارج می شود، اما می تواند جایگزین خوبی برای سایر ارزهای خارجی باشد و مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: جمع بندی ما این بود که دولت می تواند رمزارز را خودش یا با کمک چند کشور دیگر تولید و تعریف کند و پشتوانه نفت باشد و به تنهایی از آن استفاده کند.

سردار جلالی گفت: اگر به درستی با آن برخورد نکنیم می تواند یک تهدید باشد و اگر به گونه ای از آن استفاده کنیم که حاکمیت ملی خود را زیر پا نگذارد و یا حتی تقویت کند، می تواند ابزار بسیار خوبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید