قراردادهای مشکوک فدراسیون فوتبال با «علی بابا» و «شرکت مجید». 5 میلیون بلیت 30 میلیون فروخته شد!

قراردادهای مشکوک فدراسیون فوتبال با «علی بابا» و «شرکت مجید».  5 میلیون بلیت 30 میلیون فروخته شد!

روز جدید بر اساس اطلاعات دریافتی از برخی منابع آگاه داخلی، نه تنها چنین رویه ای رعایت نشد، بلکه چند تن از نهادهای حاکمه در فدراسیون در روندی بسیار مشکوک، بی سر و صدا با یکی از دوستان خود که قبلا فیزیوتراپیست بود، قرارداد بستند. در تیم ملی سایر شرکت ها و نامزدها به شکلی عجیب از دایره حذف شدند. نه مسابقه ای برگزار شد و نه دعوت نامه ای برگزار شد. در حال حاضر شرکت مجید (موج) به عنوان تامین کننده لباس تیم ملی انتخاب شده است.

ایران در فهرست سالانه ادراک فساد در سال 2021 در بین 180 کشور در رتبه 150 قرار دارد. ساختارهای ناکارآمد و سیستم انتخاب خاورشناس مشکلی پنهان نیست و هیچکس را شوکه نمی کند، اما حتی با توجه به استانداردهای فعلی شفافیت مالی کشور، فساد در فدراسیون فوتبال باعث شده است. به محدودیت های جدید رسید

به گفته کارشناسان، شاید مشخصه فساد در فوتبال، باز بودن آن باشد. فساد فقط به معنای مبادله کیسه‌های پر از دلار و سکه در مکان‌های عمومی و با امکان فیلم‌برداری نیست، وقتی فساد به مغز یک موسسه راه پیدا کرده است، انعقاد قراردادها بدون انجام یک ملایمت شفاف و قابل تأیید طبیعی است. سوالاتی را برای ناظران این حوزه ایجاد می کند.

علیرغم مشکلات صنعت پوشاک در ایران، در سال های اخیر صدها طراح و شرکت مطرح در کشور ظاهر شده اند که لباس هایی با پتانسیل علمی و ورزشی تولید می کنند. طراحی افتخارآمیز نماد جام جهانی 2022 توسط حسین اجاقی، هنرمند ایرانی، نشانه وجود بستری وسیع و قابل اعتماد از استعداد و توانایی ایرانیان در این عرصه است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از 200 شرکت دارای مجوز خلاق و دانش بنیان به ویژه در زمینه طراحی و ساخت پوشاک فعال هستند. همچنین برندهای مطرحی مانند هاکوپیان، دنیس تریکو و صدها طراح ایرانی مقیم داخل و خارج کشور بارها ابراز علاقه کرده اند تا توانایی های خود را در مسابقات کشوری طراحی و تولید لباس تیم ملی فوتبال محک بزنند. بدیهی است که با توجه به چنین فضایی و همچنین سوء نیت برندهای بین المللی، طبیعی ترین امری بود که فدراسیون فوتبال با مشارکت رسانه ملی، جذابیت ملی ایجاد کرد و از صدها شرکت و طراح مطرح ایرانی دعوت به همکاری کرد. مناقصه طراحی لباس تیم ملی فوتبال فرصت رقابت را فراهم کرد.

همچنین در مرحله دوم طرح های برجسته راه یافته به فینال با حضور کارشناسان و افکار عمومی انتخاب شد و در نهایت تیم ملی فوتبال زیباترین لباس ها را با بهترین کیفیت ممکن ایرانی دریافت کرد.

چنین روندی علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر در جامعه ورزشی می تواند شور و نشاط اجتماعی را نیز افزایش دهد و مردم احساس کنند که ملت نیز در انتخاب لباس تیم ملی مشارکت دارند. تیمی که مردم آن را لباس نو پوشاندند و راهی بزرگترین رویداد ورزشی آن زمان شدند.

اما بر اساس اطلاعات دریافتی از برخی منابع آگاه داخلی، نه تنها چنین رویه ای رعایت نشد، بلکه چند تن از روسای فدراسیون در یک پروسه بسیار مشکوک، بی سر و صدا با یکی از دوستان خود که قبلا فیزیوتراپیست بود، قرارداد بستند. تیم ملی دیگر شرکت ها و کاندیداها را به شکلی عجیب از لیست بستند و حذف کردند. نه مسابقه ای برگزار شد و نه دعوت نامه ای برگزار شد. در حال حاضر شرکت مجید (موج) به عنوان تامین کننده لباس تیم ملی انتخاب شده است.

این مدیران بار دیگر این پیام را به جوانان این کشور رسانده اند که مسابقه و کمیته حرف آخر را می زند و رقابت و آزمون کیفی ها داستان ایرانی مرتبط با کشورهای پیشرفته نیست.

معلوم نیست این فیزیوتراپ سابق بر چه اساسی توانسته بدون مناقصه، فراخوان و گلچینی از بهترین طرح ها قرارداد تامین لباس تیم های ملی را بگیرد. وی که در آمریکا زندگی می کند و ارتباطات خوبی بین مدیران ورزشی دولتی دارد، پیش از این در مصاحبه ای گفته بود که محصولات ورزشی را از جنوب شرق آسیا وارد می کند. حالا او مدعی است که این لباس تماماً در ایران و در کارخانه هایی مانند اندیمشک تولید می شود. ادعایی که به طور مستقل تأیید نشده است، با فرض صحت، همچنان به او اجازه نمی دهد که بدون مناقصه قرارداد طراحی لباس را اعطا کند.

مبلغ کل قرارداد، نحوه تولید، چرایی فراخوان نشدن و بومی بودن یا نبودن محصولات می تواند موضوع مناسبی برای بررسی مدبرانه و کارشناسانه در این زمینه باشد. تذکر سرنخ ها بر عهده رسانه هاست و این رسانه همواره امیدوار است با بررسی های نهادهای ذیصلاح عدم وجود فساد تایید شود. البته چند رسانه قوی ورزشی از جمله یک خبرنگار سرشناس در این زمینه به شدت از او حمایت می کنند.

فروش بلیط های جام جهانی با قیمت های باورنکردنی

فیفا اعلام کرده است که هواداران می توانند به طور مستقل بلیت جام جهانی را از این سایت خریداری کنند. اما برای احترام به وضعیت شهروندان علاقه مند به حضور در جام جهانی، نمایندگانی که از فدراسیون ها نمایندگی می کنند نیز می توانند بلیت فروشی کنند. مشخص نیست چرا و بر اساس چه روندی مدیران فدراسیون فوتبال فقط علی بابا را به فیفا معرفی کردند؟

در حالی که قیمت بلیت جام جهانی ایران در سایت فیفا بین 5 میلیون و 200 هزار تومان و تا 6 میلیون و 500 هزار تومان است، شرکت علی بابا بلیت را با قیمت های عجیب 30 میلیون تومان می فروشد.

این شرکت تورهایی را نیز با قیمت 765 میلیون تومان برای فروش در سایت قرار داده است.

در واقع در سایت علی بابا بلیت 3 مسابقه 94 میلیون تومان و برای یک مسابقه 31 میلیون فروخته می شود. این شرکت برای توجیه فروش چند برابری بلیت‌ها بیش از قیمت مصوب فیفا اعلام کرد که «بلیت‌های جام جهانی به دو صورت قرعه‌کشی و بسته میزبانی (میهمان‌پذیری مسابقه) قابل تهیه است. علی بابا به عنوان نماینده رسمی فیفا متعهد می شود که این بلیط ها را در بسته های استاندارد میزبانی مسابقات مطابق با قیمت ها و قوانین فیفا تهیه کند.

به گفته کارشناسان، این کذب محض است و بسته های پذیرایی فیفا که شامل غذا، سوغات و برخی خدمات ساده در ورزشگاه می شود، اصلا اجباری نیست. با فرض اجباری بودن، قیمت این بسته ها بسیار کمتر از قیمتی است که علی بابا برای فروش تعیین کرده است.

در بلبشوی عدم نظارت و حاکمیت وجود دارد و در حالی که معاون وزیر ورزش در مورد لباس زیر زنانه ابراز نگرانی می کند، مشخصا عده ای از این خلاء سوء استفاده می کنند و این شهروندان بی پناه هستند که همیشه جایگاه ابدی قربانی را اشغال کرده اند. .

این تاسف در دل مردم مانده است که یکی از این شرکت ها و مسئولان فدراسیون به جرم دعوا و آزار مردم محاکمه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید