توضیحات مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در امور حقوقی / فدراسیون فوتبال یک شرکت خصوصی نیست!

ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804751

مشاور ارشد حقوقی فدراسیون فوتبال درباره پاسخ این فدراسیون به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص مواد 1 و 87 اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار نظر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال ، غلامرضا رفیعی مشاور ارشد حقوقی فدراسیون گفت: فدراسیون فوتبال یک «سازمان غیردولتی غیردولتی» است؛ نه «شرکت خصوصی»، نه «سازمان عمومی غیردولتی» و نه «دستگاه اجرایی» موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، با توجه به اینکه دیشب یکی از سایت‌های خبری به نقل از مصاحبه با یک سابق به طور رسمی قانونی فدراسیون فوتبال در مورد پاسخ فدراسیون به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد مواد 1 و 87 اساسنامه (تثبیت ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در نظام حقوقی ایران) سؤالاتی را مطرح کرد و من اشتباه می کنم. تهمت زدن در واقع این دو مرجع را به افکار عمومی ارائه کرد; فدراسیون فوتبال با احترام به نظرات شخصی مردم و رفع نگرانی های موجود در این خصوص، توضیحات زیر را به اطلاع عموم مردم و بویژه آحاد جامعه حقوقی و ورزشی ایران برساند. ایشان پیشاپیش از طولانی شدن این مقاله پوزش می طلبند و با توجه به جنبه های تخصصی و حقوقی موضوع، لازم است سخنان را بسط و توضیح دهند.

وی افزود: قانونگذار در مواد 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 تعریف جدیدی از ضوابط و ضوابط «موسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی» ارائه کرده است که با تعریف قانونی در هنر تفاوت دارد. . قانون محاسبات عمومی مصوب اردیبهشت 1366. (برای هر دو قانون به روزنامه رسمی کشور مراجعه کنید.) به همین دلیل، از سال 2007، فدراسیون ماهیت «عمومی غیردولتی» ندارد، بلکه یک «سازمان غیردولتی غیردولتی» بوده است.

مشاور عالی حقوقی فدراسیون افزود: مواد 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386، ماده 5 اخیر و ملغی شده قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 و مستند به ماده 3 قانون مدیریت خدمات کشوری. خدمات کشوری، فدراسیون فوتبال یکی از «دستگاههای اجرایی» موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری شماره 5 است. (برای مشاهده قانون به سایت روزنامه رسمی کشور مراجعه کنید)

رفیعی گفت: بنابراین از سال 1386 فدراسیون فوتبال «فدراسیون ورزشی آماتوری» (قهرمانی) نیست و دارای جایگاه مستقل خود با هویت یک سازمان مردم نهاد است. به همین دلیل، فدراسیون فوتبال مشمول اساسنامه 36 نفره فدراسیون های ورزش های آماتوری مصوب 1378، 1381 و 1400 هیئت وزیران نمی باشد.

وی افزود: همچنین فدراسیون فوتبال ایران در سال 1396 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرانتفاعی ایران به عنوان “موسسات غیردولتی” به شماره ثبت 41728 و شناسه ملی 14006789423 به ثبت رسیده است و بر اساس ماده 1 طبق اساسنامه ثبت شده در ثبت شرکت ها و موسسات غیرانتفاعی در تهران، ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال “موسسه غیردولتی” است و نه “موسسه عمومی غیردولتی” یا “شرکت خصوصی” (رجوع کنید به روزنامه رسمی کشور).

مشاور عالی حقوقی خاطرنشان کرد: قانونگذار ایران در ماده 2 قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان که پس از تصویب هیأت در تاریخ 1395/06/16 در روزنامه رسمی کشور منتشر شد. از معتمدین برای اولین بار “آماتور (قهرمانی)” و “حرفه ای” را تعریف می کند. دبیر افتخاری هیأت وزیران در سال 1400 پس از طرح موضوع در هیأت وزیران، بر اساس قانون جدید تصویب قانونگذار، فدراسیون فوتبال را فدراسیون ورزش های آماتوری نمی داند و لذا رسماً به وزارت محترم ورزش اعلام و به وزارت محترم ورزش اعلام کرد. جوانان شماره در صلاحیت شورای وزیران برای تصویب اصلاحات اساسنامه فدراسیون فوتبال است و مانند گذشته در صلاحیت خود مجمع عمومی فدراسیون فوتبال است. در حالی که تغییرات اساسنامه فدراسیون های ورزش های آماتوری منحصرا در صلاحیت هیات وزیران است نه مجمع عمومی.

رفیعی گفت: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور در امور اداری، در تاریخ ۲۰ مهر ماه سال ۱۴۰۰ به استناد قانون شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۶۶۶ و قانون شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۶۶۶ مصوب قانون عمومی خارج از قانون. در سال 1373. (اصلاحیه 1376) و از فهرست فدراسیون های ورزشی آماتور حذف شد. طبق مصوبه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، فدراسیون فوتبال یک «سازمان غیردولتی» با اساسنامه مستقل و متفاوت از اساسنامه فدراسیون‌های ورزش‌های آماتوری، مصوب تیر 1400 و مستثنی شده توسط دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده. قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 (برای مشاهده دو رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به سایت روزنامه رسمی کشور مراجعه شود) طبق ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی اداری. دیوان، دیوان عمومی عدالت اداری باید قانون تصویب کند و فدراسیون فوتبال را جزو نهادهای عمومی غیردولتی قرار دهد. یا خود قانونگذار با لازم الاجرا شدن قانون جدید مواد 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری را ملغی می کند و فدراسیون فوتبال را «هیئت اجرایی» می داند.

وی افزود: لایحه ای که از سوی دولت محترم با عنوان «لایحه تعیین وضعیت حقوقی فدراسیون های ورزش های آماتوری» مورخ 2/12/1300 که در مجلس محترم شورای اسلامی است، مختص فدراسیون های ورزش های آماتوری است. فدراسیون فوتبال یک فدراسیون ورزشی آماتور نیست.

رفیعی گفت: فدراسیون فوتبال وضعیت موجود را رسما به صورت مکتوب به وزیر ورزش و جوانان و رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرده است. وزیر ورزش و جوانان به عنوان نماینده دولت رسماً رتبه ریاست مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. نماینده فدراسیون در دیدار با نماینده محترم قوانین مجلس جایگاه حقوقی فدراسیون فوتبال را اعلام و تنها بر اساس مستندات قانونی کشور تبیین کرد. برخلاف گزارش یک سایت خبری مبنی بر مصاحبه سال گذشته من با ایسنا؛ نظر من در سال گذشته بر اساس سیستم حقوقی ایالت در آن زمان بود. بله، اذعان دارم که نظر قبلی اینجانب با توجه به تغییرات قوانین و رویه قضایی جدید به ویژه لازم الاجرا شدن قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و نظر رسمی دولت توسط دبیر محترم هیئت دولت تغییر یافت که در سال 1400 محقق شد.

مشاور عالی حقوقی فدراسیون در پایان اظهار داشت: با عنایت به مراتب فوق و در پاسخ به پیگیری رسمی و کتبی فیفا، فدراسیون فوتبال وفق ماده 87 اساسنامه مصوب مجمع عمومی در آذرماه 1395. ، در اصطلاح قانونی، مطابق با تغییرات قانونی است. و سیستم قضایی جدید کشور – که ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال را تجمیع کرده است – به صورت کاملاً شفاف، صریح و صریح به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا (به همراه ترجمه رسمی مدارک حقوقی و قضایی فوق الذکر) به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده است. راه رسمی و ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران را «سازمان غیردولتی انتفاعی» اعلام می کند. توجه داشته باشید که فدراسیون فوتبال «شرکت خصوصی»، «سازمان عمومی غیردولتی» یا «سازمان اجرایی» موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید