نامه سرگشاده مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال به نماینده مجلس شورای اسلامی

ساعت: 16:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791313

مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال مطالبی درباره اظهارات نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اساسنامه و حضور بانوان در ورزشگاه ها منتشر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، نامه غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال به شرح زیر است:

جناب راستین عزیز؛ منافع ملی و حفظ اعتماد به فوتبال ج.ا ایران را در جهان به هر گونه اختلاف داخلی ترجیح می دهد. فدراسیون فوتبال چه اختیاراتی دارد؟ کدام قانون؟ وی ادامه داد: حضور بانوان در ورزشگاه فقط یک حاشیه است که متاسفانه توسط عده ای شکل می گیرد، این فدراسیون فوتبال است که تصمیم می گیرد در عرصه ورزش چه اتفاقی بیفتد، فیفا همیشه به کاری که فدراسیون فوتبال در کشورها انجام می دهد احترام می گذارد. اصولاً در اساسنامه فیفا تاکید شده است که رعایت قوانین داخلی کشورها مورد قبول فیفا است و طرح این مسائل که این مسئولیت را بر عهده افراد دیگر می گذارد، تنها حاشیه هایی است که متاسفانه فدراسیون فوتبال از آن رنج می برد. فوتبال تاکید می کنم که شما موظف هستید به تعهدات قانونی خود عمل کنید و در مورد قانونی بودن جمهوری اسلامی ایران و قوانین کشور به فیفا پیام روشنی بدهید و فدراسیون فیفا را به عنوان تنها مرجع تصمیم گیری در این زمینه معرفی کنید. رشته فوتبال.”

ما قوانین کافی داریم. ما فدراسیون را به عنوان یک «سازمان عمومی غیردولتی» تعریف کرده‌ایم که بر اساس سیاست مجمع تصمیم می‌گیرد که خلأ قانونی وجود نداشته باشد که مجلس درخواست قانون جدید در آنجا داشته باشد.» «در اصل ما برای برگزاری مسابقات یک قانون داریم. ما یک قانون داریم. فدراسیون فوتبال هم باید طبق این قوانین عمل کند. من گفتم در بحث ورزش و تصمیمات فدراسیون فوتبال خلاء قانونی نداریم. …

جناب راستین عزیز؛
من سیاستمدار، قانونگذار و عضو مجلس نیستم. خواهشمند است قانون مصوب این مجلس محترم را که شما نیز در آن حضور دارید و به این قانون رای مثبت داده اید، مجددا مطالعه فرمایید. نیازی به دخالت کسی در فیفا نیست!!! خوب نیست از این به بعد مسئولیت ها و هرگونه تبعات مثبت و منفی تصمیم قانونگذار محترم در مورد لایحه ارائه شده توسط دولت محترم را به گردن فدراسیون فوتبال بیاندازیم. ما به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام می گذاریم. اقدام و تصمیم گیری در مورد لایحه ارائه شده توسط دولت در صلاحیت فدراسیون فوتبال نیست! در صلاحیت قانونگذار و قانونگذار است; موارد دیگری که اشاره کردید، طبق قانون مصوب جنابعالی و نمایندگان محترم، در حیطه وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و بالاتر در هیئت تصمیم گیری شورای عالی ورزش و تربیت بدنی مصوب شورای عالی ورزش و تربیت بدنی می باشد. شما اعضای محترم شورا را نیز منصوب کرد.


قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان (مصوب 1391/6/16 مجلس شورای اسلامی)
ماده 4 – وزارتخانه به عنوان متولی اصلی ورزش و سازماندهی فعالیت های جوانان در اجرای مفاد ماده 4 دارای وظایف و اختیارات ذیل می باشد. (3) این قانون و کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده. (5) به موجب قانون مدیریت خدمات کشوری و سکتورهای غیردولتی مطابق کلیه قوانین و آئین نامه های کشور مکلفند در زمینه های زیر با وزارت همکاری نمایند:
الف- تعهدات وزارتخانه در زمینه ورزش:
1- اقدام به نفع اقشار مختلف جامعه از برنامه ها و فعالیت های ورزشی …..
6- تعریف چارچوب و دستورالعمل های اجرایی فعالیت های ورزشی و نظارت بر حسن اجرای آنها …
8- مناسب سازی اماکن و فضاهای ورزشی جهت بهره برداری و حضور بانوان و خانواده ها ….
9- تسهیل دسترسی مردم به تماشای مسابقات مهم ورزشی بین المللی و ملی در اماکن عمومی.
16- تامین متناسب و متوازن زیرساخت ها، امکانات و نیروی کار لازم برای توسعه ورزش کشور.
20- ایجاد فرصت های مناسب و عادلانه برای توسعه ورزش بانوان و افراد دارای معلولیت
21- تهیه و ارائه استانداردها و ضوابط تخصصی مربوط به ساخت و بهره برداری از اماکن و تجهیزات ورزشی در کشور و نظارت بر حسن اجرای آنها.
22- ایجاد، نگهداری، بهره برداری و تجهیز اماکن ورزشی

ماده 5 – شورای عالی ورزش و تربیت بدنی به منظور حمایت از اجرای اهداف و تعهدات وزارتخانه مقرر در این قانون تشکیل می شود:
الف- تعهدات
2- هماهنگی فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش در کشور و رفع چالش‌ها و موانع توسعه ورزش در چارچوب قانون.
ب- ترکیبی
1- رئیس جمهور یا نایب رئیس اول (رئیس شورا) 2- وزیر ورزش و جوانان (دبیر شورا) 3- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور 4- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده 5- وزیر. علوم، تحقیقات و فناوری 6 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 7- وزیر آموزش و پرورش 8- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 9- وزیر کشور 10- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 11- رئیس سازمان. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 12- رئیس شورای عالی استان 13- رئیس بسیج مستضعفین 14- رئیس کمیته ملی المپیک (با حکم رئیس جمهور) 15- رئیس کمیته ملی پارالمپیک (با حکم ریاست جمهوری) 16 – دو رئيس فدراسيونهاي ورزشي به پيشنهاد وزير ورزش و جوانان و حكم رئيس جمهور 17 – يكي از اعضاي كنسول اسلامي. مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و با رای مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر 18 – دو نفر کارشناس با سابقه ورزشی (یکی از بانوان) به پیشنهاد رئیس وزیر ورزش و جوانان.

ماده 1 اساسنامه مصوب 1399 مقرر می دارد:
ماده 1- نام، دفتر، شکل قانونی
1- فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران مؤسسه ای است مستقل و غیرانتفاعی غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی که طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران برای مدت نامحدود تأسیس می شود.
ماده 87 – صورت موقت قانونی
تعریف فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در بند 1 ماده 1 این اساسنامه به شرح زیر است:
مؤسسه غیرانتفاعی مستقل و غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی است که طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. این ماهیت قانونی جدید باید:
1- ظرف مدت یک سال پس از انتخاب هیأت رئیسه جدید فدراسیون که باید تا پایان سال 1399 انجام شود، لازم الاجرا خواهد بود.
2- باید در راستای بازنگری قانون ورزش ملی باشد که توسط دولت و مجلس ایران با همکاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال انجام است. تا زمان بازنگری قانون ورزش ملی در مهلت تعیین شده از سوی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، باید قانوناً به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی مستقل تعریف شود.

آقای راستین عزیز فدراسیون فوتبال چه کار باید بکند؟ بر اساس کدام نهاد قانونی فدراسیون فوتبال این قدرت را که شما در مصاحبه خود بر آن تاکید داشتید، کامل می کند؟! حضرتعالی آیا برخلاف قانون مصوب مجلس قانونگذاری کشور پیام خود را به فیفا منتقل کنید؟ خدا رحمت کند کسی را که راست می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید