نامه سرگشاده نوبخت به رئیسی درباره مطالبات بازنشستگان: تخصیص بودجه برای تناسب حقوق باید تامین شود

نامه سرگشاده نوبخت به رئیسی درباره مطالبات بازنشستگان: تخصیص بودجه برای تناسب حقوق باید تامین شود

محمد باکر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم در نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: صرف نظر از تحمیل شدید و حتی غیرقابل جبران اجتماعی. هزینه ها و فشار ناعادلانه بر معیشت و روحیه مستمری بگیران عزیز، وقت آن رسیده است که ارزیابی کنیم آیا سیاستی که دولت محترم اجرا کرده است، بیش از نیمی از عمر کاری آن گذشته است یا خیر؟ آمارهای کم سابقه توصیه اکیدی است که سیاست اعلامی افزایش قدرت خرید مستمری بگیران از طریق بهبود متغیرهای پولی به ویژه تورم که با توقف تناسب دستمزد بازنشستگان با کارگران تضمین می‌شود، علی‌رغم نرخ تورم 45 درصدی، عملی باشد. و رشد 20 درصدی حقوق برای همه کارمندان دولت به ویژه مستمری بگیران اشتباه و مضر است.
نامه سرگشاده نوبخت به رئیسی درباره مطالبات بازنشستگان: تخصیص بودجه برای تناسب حقوق باید تامین شود

متن کامل نامه نوبخت به رئیسی به شرح زیر است:

به نام خدا

حضرت خوجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

ارادتمند و با احترام

بدون مقدمه، می خواهم موضوع تناسب 90 درصدی حقوق بازنشستگان با کارگران شاغل را که در اولین نامه مستقیم خود به اعلیحضرت تاکید کرده بودم، مطرح کنم:

1- در این نامه با عنایت به مسؤولیت قبلی و آگاهی از مستندات موضوع، بر عهده گرفتم که در سال های 1393 تا 1396 به منظور انتقال تجربه و جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین اجتماعی یادآوری نمایم. و متأسفانه در برخی موارد غیرقابل جبران است، هر ساله برای حفظ قدرت خرید کارمندان دولت اعم از شاغل و بازنشسته، رشد دستمزد کمی بالاتر از نرخ تورم است. اما از سال 1396 به دلیل شرایط ناشی از شوک بازگشت تحریم های اقتصادی و شتاب نرخ تورم، این تعادل محقق نشده است. لذا در اسفند ماه سال 1396 برای جبران کاهش قدرت خرید کارکنان با استفاده از واجد شرایط بودن بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنجم 50 درصد به مشاغل آنان اضافه شد و از اول مهرماه 1398 د. با همکاری و مشارکت صمیمانه نمایندگان سازمان های بازنشستگی در اجرای ماده (30) قانون برنامه ششم و بند (و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1399 و هیات وزیران. مصوبه شماره 58036ت/74264 مورخ 1/7/1399 هیأت وزیران با تسریع در تناسب حقوق مستمری بگیران با 90 درصد شاغلان که از سال 1395 با اعتباری بالغ بر 3400 میلیارد تومان (معادل) اعمال شده است. 850 میلیون دلار ارزی) تلاش شد تا افت قدرت خرید بازنشستگان محترم تا حدودی جبران شود.

2- برای ادامه بحث حقوقی تناسب، برای سال 1400 در قانون بودجه آن سال اعتباری بالغ بر 73 هزار و 850 میلیارد تومان و برای سال 1401 اعتباری بالغ بر 81 هزار و 235 میلیارد تومان (که 10 درصد افزایش را به همراه دارد) تصویب شد. در رشد دستمزد مطلوب) دولت محترم) در لایحه بودجه 1401 پیش بینی شده بود.

3- متأسفانه دولت محترم ضمن عودت 90 درصدی لایحه تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران ثابت و توقف اجرای آن، روند ترمیم و جبران بخشی از کاهش قدرت خرید مستمری بگیران را که اقدامی ضروری از چشم انداز امنیت ملی در شرایط سخت تحریم است. مسئولان کشور با این درک که; وی افزود: هزینه های مالی انطباق حقوق بازنشستگان با حقوق کارگران به دلیل کمبود منابع اعتباری باعث کسری بودجه، افزایش استقراض از بانک مرکزی، گسترش پایه پولی، افزایش نقدینگی و در نهایت تورم می شود و بهتر است به مردم کمک شود. با کاهش تورم به بازنشستگان احترام گذاشت

4- اکنون با وجود تحمیل هزینه های سنگین و حتی غیرقابل جبران اجتماعی و فشارهای ناعادلانه بر معیشت و روحیه مستمری بگیران عزیز، زمان آن فرا رسیده است که ارزیابی کنیم آیا سیاست دولت محترم که بیش از نیمی از دوران خدمت خود را به اتمام رسانده است. ایا درست بود؟

5- متاسفانه آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که تنها در سال گذشته و در شهریور 1401 تا شهریور 1402:

افزایش ۷۷ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی
– افزایش پایه پولی معادل 42 درصد
– افزایش نقدینگی بیش از 1.5 میلیون میلیارد تومان است.

این آمار پایین بی سابقه، اشاره بسیار مهمی است که سیاست اعلام شده برای افزایش قدرت خرید مستمری بگیران از طریق بهبود متغیرهای پولی به ویژه تورم که با توقف تناسب دستمزد بازنشستگان با کارگران تضمین می شود، با وجود تورم 45 درصدی، عملی است. و رشد حقوق و دستمزد 20 درصد نادرست است و برای همه کارمندان دولت به ویژه بازنشستگان زیان آور است.

6- شاید اگر بحث حقوقی تناسب حقوق بازنشستگان و کارگران ادامه داشت با آمارهای نامطلوب تر و تورم بیشتر مواجه می شدیم! و این دقیقاً همان دلیل اشتباهی است که مدام توسط برخی از مدیران محترم اقتصادی دولت تکرار می شود، با این فرض که تورم پولی تقاضا است، در حالی که نمودارهای سری زمانی این واقعیت را نشان می دهد که بین نرخ تورم و نرخ ارز موجود هماهنگی مستمر وجود دارد. فشارهای هزینه ای ناشی از افزایش قیمت ارز از طرف عرضه، عامل اصلی افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم تلقی می شود. این یک واقعیت است که علت اصلی ناهماهنگی بودجه عدم تحقق منابع و مشکلات ارزی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه است که انتظار می‌رود دولت محترم سیاست‌های موثری را برای رفع آن‌ها در نظر بگیرد. منافع ملی.

7- اینکه پس از دو سال وقفه فاجعه بار برای بازنشستگان، در برنامه هفتم مقرر شد که در سال 1405 یعنی در دوره ماموریت مجلس و دولت بعدی! تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران 90 درصد تکمیل شود با ابراز خرسندی از این تصمیم مجلس و دولت محترم در اصلاح سیاست قبلی به عنوان یکی از کم دلسوزترین افراد کشور، دلسوزانه درخواست با فرصت پس از رد لایحه بودجه 1403 در مجلس به منظور جلوگیری از تداوم هزینه های سنگین اجتماعی از منظر امنیت ملی، قاطعانه تصمیم گیری شود که اعتبارات لازم برای یکسان سازی دستمزد بازنشستگان با حقوق بازنشستگان لحاظ شود. کارگران تا سقف 90 درصد در لایحه اصلاح و تکمیل بودجه و در چارچوب برنامه هفتم و همچنین درخواست های ثبت شده آنها.

ضمن پوزش از گسترش محتوای این نامه سرگشاده، وظیفه اخلاقی خود می دانم که تمامی تجربیات خود را در اجرای این امر به صورت غیررسمی با مسئولین مربوطه به اشتراک بگذارم.

باز هم با احترام
محمد باکر نوبخت
22 سپتامبر 1402

رونوشت:
– دفتر مقام معظم رهبری