قرارداد پنجره بسته؟ | روز جدید

قرارداد پنجره بسته؟

روز جدید در حالی که مورا معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا اخیرا به تهران سفر کرده بود، اروپایی‌ها گفتند که راه میانه‌ای را برای احیای برجام به ایران پیشنهاد داده‌اند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیراً در نشست داووس از این دیدار خبر داده است. ما دستور کار جدیدی برای NPT داریم، اما توسعه توافق هسته ای نشان می دهد که دولت آمریکا با وجود همه امیدهایی که در هفته های اخیر ایجاد شده، سیاست مبهم و مخربی را در مورد توافق هسته ای دنبال می کند.

در همین راستا و در شرایطی که سفر ابراهیم رئیسی به عمان و سفر امیر قطر به تهران از سوی کارشناسان به عنوان بخشی از تلاش میانجی‌گری برای دستیابی به توافق نهایی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسماً اعلام کرد. تصمیم خود را برای حذف نکردن اعلام کرد. حذف سپاه از لیست تروریست ها و اعمال تحریم های جدید علیه سپاه همه معادلات فعلی را تغییر داد. این موضوع همچنین پس از آن که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کنگره گفت که دستیابی به توافق از هر زمان دیگری اهمیت کمتری دارد، بحث برانگیزتر شده است.

مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در این خصوص با اشاره به اینکه حسین امیرعبدالهیان در نشست داووس تلاش کرد مواضع ایران در قبال برجام را تبیین کند، خاطرنشان کرد: موارد دیگری نیز وجود دارد که مانع از سرگیری توافق هسته ای شده است.

انتظار می رود دولتمردان موضع خود را درباره برجام اعلام کنند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، او از طرح جدیدی صحبت می کند که توضیحی درباره آن داده نشده است، در حالی که کشورمان منتظر نظر آمریکا درباره این طرح است.

بهشتی پور گفت: معتقدم تیم سیاست خارجی ایران باید پایبندی رسانه ای به مذاکرات داشته باشد. اینکه تمامی اخبار تا کنون از منابع غربی بوده است به نفع کشور ما نیست. در دولت قبل ظریف مذاکراتی داشت، کسانی که در آن زمان به برجام انتقاد می کردند مدام انتقاد می کردند که در مذاکرات شرکت نکردند، اما الان که دارند مذاکره می کنند خبری به بیرون درز نمی کنند. بنابراین تا زمانی که جزئیات مذاکرات به دست ما نرسد، نمی توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم.

به گزارش فرارو، وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه بر اساس اخبار منتشر شده دو کشور بر سر برخی مسائل به توافق رسیده اند، اما برخی دیگر از اختلافات همچنان به قوت خود باقی است، از سوی دیگر، ایران و آمریکا در تلاش هستند تا به نتیجه برسند. امتیازات بیشتر.» در مقابل امتیاز کمتری می دهند، مسلم است که اگر این روند ادامه پیدا کند، مذاکرات معلق می ماند.

امیدها هر روز سقوط می کنند

از سوی دیگر دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر بین الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده احیای کشتی ایرانی از یونان و اقدام علیه ایران علیه کشتی های ایرانی در خلیج فارس، برجام است به خبرنگار ایلنا گفت: به روی ایالات متحده بسته است؟ وی توضیح داد: ممکن است آمریکا طبق مجوزهایی که در قطعنامه های شورای امنیت به آن داده شده این کار را انجام داده باشد، اما برای مدتی واشنگتن چشم خود را بر فروش نفت ایران بست و به طور کلی مانع فروش نفت ایران نشد. به ویژه در مورد چین. البته، من فکر می کنم این اقدام اخیر با قوانین و قوانین بین المللی مطابقت ندارد و میانجی گری یونان کار را کمی پیچیده تر کرده است. شاید ایالات متحده می خواسته به ایران هشدار دهد که در صورت جلوگیری از صادرات نفت، ممکن است مانع از صادرات نفت شود. آرزو می کند

وی ادامه داد: در واکنش به این اقدام آمریکا، ایران به سرعت دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرد که حجم محموله نفت این دو نفتکش بسیار بیشتر از نفتکش ایرانی است و این اقدام متقابل بر پیچیدگی ماجرا افزود. مشکل. «امیدها برای آغاز مذاکرات با برجام هر روز کاهش می‌یابد و مشخص نیست که این توافق به کجا ختم خواهد شد. به نظر می‌رسد بایدن و تیم سیاست خارجی او در آستانه انتخابات کنگره از احیای برجام خارج شده‌اند و خوش‌بینی قبلی نداشتند. آقای امیر عبداللهیان در گفت و گو با فرید زکریا در اجلاس داووس سعی کرد با حوصله بیشتری در مورد برجام صحبت کند و اعلام کرد که پنجره احیای توافق هسته ای باز است اما از طرف آمریکایی این پنجره در حال بسته شدن است.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا شاهد افزایش فعالیت های تروریستی اسرائیل در ایران هستیم، آیا این تحرکات با چراغ سبز آمریکا انجام شده است، گفت: اسرائیل، عربستان و آن محافلی که بسته هستند از جمله. ترکیه، امارات، اردن و مصر در حوزه امنیت ما ایجاد شد و اسرائیل نیز در رأس این اتحادیه قرار دارد و تلاش می‌کنند که موضوع ایران از لیست سیاه خارج نشود.

وی افزود: قبلا هم گفته ام و الان هم تاکید می کنم که مذاکرات ایران و عربستان به پایان نمی رسد. برجام نیز چندان مشکل ساز نخواهد بود و مشکلات عمیق تری با کشورهای منطقه و آمریکا خواهیم داشت. ایران باید جهان بینی خود را بازنگری کند. البته اسرائیل بارها اعلام کرده است که اقدام مستقلی علیه ایران انجام خواهد داد، اما مسلم است که این اقدام با آگاهی و به اصطلاح چراغ سبز کاخ سفید انجام خواهد شد.

این تحلیلگر روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که روسیه امروز در شرایط تحریم ایران بازارهای نفت را در اختیار گرفته است و این موضوع در کنار اقدام آمریکا فروش نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد که تهران باید در پاسخ به آن اقدام کند. گفت: این نگاه به شرق یک طرفه است و تاریخ شرق نشان می دهد که به حامیان خود وفادار نیست و این برخلاف رویه کشوری مانند آمریکا است که پشت همپیمانان خود ایستاده است. .

دیدگاهتان را بنویسید