قرص کرونا فایزر در ایران مجوز گرفته است

قرص کرونا فایزر در ایران مجوز گرفته است

روز جدید : شرکت داروسازی فایزر با تولید و فروش داروی آزمایشی خود برای درمان کووید-19 در 95 کشور در حال توسعه موافقت کرده است. ایران و افغانستان نیز از جمله این کشورها هستند. فایزر در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گفت که قرارداد جدید به داروسازان محلی اجازه می‌دهد تا این قرص را «به منظور تسهیل دسترسی بیشتر برای جمعیت جهان» تولید کنند.

بی بی سی: Pfizer Pharmaceuticals با تولید و فروش داروی آزمایشی خود برای درمان کووید-19 در 95 کشور در حال توسعه موافقت کرده است. ایران و افغانستان نیز از جمله این کشورها هستند.

این قرارداد که با سازمانی به نام MPP امضا شده است، این دارو را در اختیار 53 درصد از جمعیت جهان قرار می دهد. مرکز ثبت اختراع داروها در ژنو، سوئیس با حمایت سازمان ملل متحد فعال است.

اما چندین کشور که شیوع بیماری در آنها در کویت شدید است، از جمله برزیل، مشمول این توافق نیستند.

قرص فایزر کرونا در ایران تولید می شود

این شرکت آمریکایی می‌گوید قرص‌های کووید-۱۹ خطر علائم شدید را در بزرگسالان آسیب‌پذیر کاهش می‌دهند.

فایزر در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گفت که قرارداد جدید به داروسازان محلی اجازه می‌دهد تا این قرص را «به منظور تسهیل دسترسی بیشتر برای جمعیت جهان» تولید کنند.

فایزر واجد شرایط ساخت این دارو در کشورهای کم درآمد نخواهد بود و گفت تا زمانی که کووید توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک وضعیت اضطراری در نظر گرفته نشود، واجد شرایط ساخت در همه کشورهای مشمول این قرارداد نخواهد بود.

فایزر در اوایل نوامبر گفت که قرص کووید-19 این شرکت به نام Paxlovid، در آزمایشات بالینی خطر بستری شدن یا مرگ در بیمارستان بزرگسالان پرخطر را تا 89 درصد کاهش داده است.

چارلز گور، مدیر MPP، در بیانیه ای گفت: مجوز جدید مهم است زیرا “این داروی خوراکی به ویژه برای کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​مناسب است و می تواند نقشی حیاتی در نجات زندگی ایفا کند.”

اکثر کشورهای تحت پوشش این قرارداد در آفریقا یا آسیا هستند. با این حال، کشورهایی مانند برزیل، چین، روسیه، آرژانتین و تایلند که شیوع گسترده ای را مشاهده کرده اند، بخشی از آن نیستند.

برخی از کارشناسان می گویند این برای رفع نابرابری در دسترسی به درمان ها و واکسن های کووید کافی نیست.

فایزر و سایر شرکت های داروسازی نیز با لغو حق اختراع واکسن کراون مخالفت کرده اند.

در ماه اکتبر، Merck Pharmaceuticals توافق مشابهی را با MPP اعلام کرد تا به شرکت اجازه دهد قرص Quid-19 به نام Mulnopiravir را تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید