قریب آبادی: وضعیت ایرانیان گروگان گرفته شده توسط آمریکا را رصد می کنیم

قریب آبادی: وضعیت ایرانیان گروگان گرفته شده توسط آمریکا را رصد می کنیم

روز جدید کاظم قریب آبادی با اشاره به اقدامات مختلف برای آزادی اتباع ایرانی گفت: وضعیت ایرانیان گروگان گرفته شده توسط آمریکا را رصد می کنیم.

کاظم قریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه کنفرانس حقوق بشر آمریکا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کشور برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود بر کشورهای مستقل فشار سیاسی وارد می‌کند.

وی گفت: اقدامات آمریکا به هیچ وجه قابل توجیه نیست، آمریکا بزرگترین دشمن بشریت است. زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی آمریکا به خاطر جنایات خود پاسخگو باشد. متأسفانه سازمان های بین المللی سیاسی شده اند و به همین دلیل باید از افکار عمومی شروع کنیم و این فشار را از طریق سازمان های بین المللی ادامه دهیم.

قریب آبادی همچنین درباره اقدامات انجام شده برای آزادی تعدادی از بازداشت شدگان در آمریکا که به اتهامات واهی در زندان به سر می برند، گفت: این امر در سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: مفاد اجرایی این قانون در حوزه حمایت از اتباع ایرانی که به ادعای واهی توسط دولت های خارجی دستگیر و زندانی شده اند متاسفانه مسکوت است. این وظیفه دولت است که علاوه بر کمک به قوه مجریه یا افرادی که از این دستگاه ها مأموریت می گیرند، به شهروندان عادی که بدون دلیل و بدون جرم در خارج از کشور زندانی می شوند و در عین حال متحمل خسارات مالی می شوند، می باشد. با هم، حمایت این حمایت حداقل شامل اخذ وکیل و حمایت دیپلماتیک می شود. به عنوان ستاد حقوق بشر از دستگاه های اجرایی ذیربط تقاضا داریم آیین نامه این قانون را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: تعدادی از ایرانیان به بهانه های واهی دور زدن تحریم های غیرقانونی در آمریکا در زندان هستند. البته باید کارهای بیشتری انجام شود.

قریب آبادی در خاتمه گفت: یکی از اقدامات انجام شده تاکنون پاسخ مثبت به ایده مبادله زندانیان در چند مرحله است، علیرغم اینکه طبق نظر قوه قضائیه، مجرمان خارجی باید محکومیت خود را تا پایان سپری کنند. روز آخر، اما با رویکرد حمایت از شهروندان بی گناه خود، دیدگاه مساعدی از خود نشان داد و چنین طرح هایی را تحمل کرد. ما به اقدامات مختلف برای آزادی شهروندان خود ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید