قیمت جهانی نفت امروز 30 خرداد 1401

قیمت جهانی نفت امروز 30 خرداد 1401

روز جدید قیمت نفت خام برنت دریای شمال امروز با 69 سنت یا 0.61 درصد کاهش به 112.43 دلار در هر بشکه رسید.

کاهش 6 درصدی قیمت نفت در روزهای اخیر در بحبوحه نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای سوخت، قیمت نفت را در اولین ساعات معاملات روز دوشنبه بی ثبات کرد.

قیمت نفت پس از کاهش 1 درصدی افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت دریای شمال امروز با 69 سنت یا 0.61 درصد کاهش به 112.43 دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت با 12 سنت یا 0.11 درصد کاهش به 109.44 دلار معامله شد.

به نظر می رسد نگرانی ها در مورد کمبود عرضه نفت در بازار بیشتر از سایر عوامل بوده است.

نفت روسیه به دلیل تحریم های غرب برای بسیاری از کشورها غیرقابل دسترسی است. آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده و افزایش اوپک به علاوه تولید تا حدودی تاثیر کاهش صادرات نفت روسیه را کاهش داده است، اما نمی توان انتظار داشت که این روند ادامه یابد.

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Inns می گویند که اگر واشنگتن ذخایر خود را با نرخ فعلی خارج کند، ذخایر استراتژیک آمریکا تا اکتبر به کمترین میزان در 40 سال گذشته یعنی 358 میلیون بشکه خواهد رسید.

از سوی دیگر، تولید نفت و گاز در ایالات متحده در حال افزایش است. تعداد حفاری‌های نفت و گاز در این کشور که اولین نشانه تولید آتی آن است، در هفته منتهی به ۲۷ خرداد با ۷ سیکل افزایش و به ۷۴۰ مورد رسید که بالاترین رقم از مارس ۲۰۲۰ است.

تولید نفت لیبی به دلیل بسته شدن میادین نفتی در شرق این کشور همچنان بی ثبات است. وزیر نفت لیبی گفت: تولید فعلی این کشور حدود 700 هزار بشکه در روز است. تولید نفت لیبی در هفته گذشته بین 100 تا 150 هزار بشکه در روز بود.

صادرات نفت چین، یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان، همچنان در حال کاهش است و این امر بر بازارهای جهانی فشار وارد می کند.

صادرات بنزین از کشور در اردیبهشت ماه 45.5 درصد و صادرات گازوئیل 92.7 درصد کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید