قیمت جهانی نفت امروز 5 آذر 1401

قیمت جهانی نفت امروز 5 آذر 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و 71 سنت معادل 2 درصد کاهش به 83 دلار و 63 سنت رسید.

نگرانی در مورد تقاضا در چین و مذاکرات اروپا برای تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه باعث کاهش قیمت نفت شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و 71 سنت معادل 2 درصد کاهش به 83 دلار و 63 سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 2.13 درصد کاهش به 76.28 دلار به 1.66 دلار رسید.

هر دو قرارداد نفتی با کاهش هفتگی قیمت مواجه شدند. قیمت نفت برنت در هفته گذشته 4.6 درصد و نفت آمریکا 4.7 درصد کاهش یافته است.

کاهش قیمت این شاخص های نفتی حکایت از روند کاهشی تقاضا دارد. قیمت فعلی نفت بیشتر از قیمت نفت در قراردادهای آتی است.

چین، بزرگترین واردکننده نفت، روز جمعه از افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. محدودیت های کرونا در شهرهای این کشور همچنان ادامه دارد. بنابراین تقاضا برای سوخت کاهش یافته و ترافیک محدود شده است. این محدودیت ها تقاضای نفت را حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین نگه می دارد.

در همین حال، کشورهای صنعتی G7 و دیپلمات های اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه هستند، اما هنوز به توافق نرسیده اند. نشست نمایندگان اتحادیه اروپا که قرار بود روز جمعه برگزار شود لغو شد.

هدف محدود کردن درآمد مسکو از جنگ با اوکراین بدون ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت است. اما قیمت پیشنهادی تا حد زیادی همان قیمتی است که خریداران آسیایی برای نفت روسیه می پردازند.

لهستان از آلمان برای اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه خط لوله دروژبا درخواست کرده است تا بتواند بدون پرداخت جریمه از توافق نفتی با روسیه خارج شود.

معاملات نفت در آستانه اجرای طرح سقف قیمت نفت روسیه و تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام این کشور در 5 دسامبر و همچنین در آستانه نشست ائتلاف اوپک پلاس در 4 دسامبر بسیار محتاطانه است./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید