قیمت جهانی نفت امروز 8 آذر 1401

قیمت جهانی نفت امروز 8 آذر 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و 81 سنت معادل 2.18 درصد افزایش به 85 دلار رسید.

قیمت نفت در اوایل معاملات روز سه‌شنبه به دلیل ترس از کاهش تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، در بحبوحه محدودیت‌های سختگیرانه کروناویروس در این کشور کاهش یافت، اما پس از آن افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و 81 سنت معادل 2.18 درصد افزایش به 85 دلار رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.81 درصد افزایش، 1.40 دلار و 78.64 دلار معامله شد.

قیمت نفت خام برنت دیروز بیش از 3 درصد کاهش یافت و به 80 دلار و 61 سنت رسید که پایین ترین قیمت از چهارم ژانویه امسال بود. قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه 1.3 درصد افزایش یافت، اما پیش از آن به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر 2021 رسید.

تحلیلگران بر این باورند که نگرانی از کاهش تقاضا در چین و همچنین ترس از آسیب دیدن اقتصاد این کشور از اعتراضات گسترده به محدودیت‌های کرونا، باعث گسترش بدبینی به بازار نفت در آسیا می‌شود. علیرغم لغو اکثر محدودیت‌های کرونا در بیشتر نقاط جهان، پکن همچنان به سیاست صفر کرونا پایبند است.

از سوی دیگر، سرمایه گذاران همچنان در آستانه نشست اوپک پلاس در 4 دسامبر محتاط هستند. تحلیلگران بر این باورند که کاهش تقاضا در خارج از چین می تواند اوپک پلاس را به کاهش تولید تشویق کند.

کارشناسان بازار همچنین به تاثیر تعیین سقف بر قیمت نفت روسیه نگاه می کنند.

گروه 7 کشور و دیپلمات های اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای سقف قیمتی بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه نفت روسیه هستند که هدف آن محدود کردن درآمد روسیه از جنگ با اوکراین و در عین حال جلوگیری از اختلال در بازارهای جهانی نفت است.

اما دولت های اروپایی نتوانستند در مورد سقف قیمت روز دوشنبه به توافق برسند. لهستان اصرار دارد که رقم کمتری بین 65 تا 70 دلار در نظر گرفته شود.

طرح تعیین قیمت نفت روسیه از پنجم دسامبر و همزمان با تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه اجرایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید