قیمت جهانی نفت امروز 7 ژانویه 1401

قیمت جهانی نفت امروز 7 ژانویه 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 5 سنت معادل 0.06 درصد افزایش به 84 دلار و 38 سنت رسید.

امید به بهبود تقاضای سوخت در چین پس از کاهش محدودیت‌های کرونا در این کشور، قیمت نفت را در روز چهارشنبه افزایش داد. اما نگرانی در مورد رکود اقتصادی جهانی و راه اندازی پالایشگاه های انرژی در آمریکا که به دلیل طوفان تعطیل شده بودند، از افزایش بیش از حد آن جلوگیری کرد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 5 سنت معادل 0.06 درصد افزایش به 84 دلار و 38 سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 0.09 درصد افزایش، 79 سنت معامله شد و به 79.60 دلار رسید.

امیدها برای افزایش تقاضای سوخت در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در حالی افزایش یافته است که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از سه سال محدودیت های شدید کرونا، ماه آینده مرزهای خود را باز می کند.

بیمارستان های چین به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تحت فشار زیادی هستند. کاهش محدودیت‌های کرونا در چین تاثیر مثبت کوتاه‌مدتی بر صنعت هواپیمایی بین‌المللی خواهد داشت، اما برای مشاهده عادی شدن تقاضا در چین باید حداقل ۲ ماه دیگر صبر کنیم.

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت نفت، خبر ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهایی است که از طرح سقف قیمتی تعیین شده برای آن تبعیت می کنند. روسیه اعلام کرده است که این ممنوعیت از اول فوریه اجرایی خواهد شد. البته تحلیلگران معتقدند کاهش تقاضای جهانی به دلیل رکود اقتصاد جهان در سال آینده، اثر این کاهش عرضه را خنثی خواهد کرد.

پالایشگاه های نفت در آمریکا روز سه شنبه فعالیت خود را از سر گرفتند. چند پالایشگاه در این کشور به دلیل سرمای شدید تعطیل شدند. طوفان در ایالات متحده دمای هوا را به زیر صفر رساند و باعث کاهش تولید نفت و گاز در سراسر این کشور از داکوتای شمالی تا تگزاس شد.

در همین حال، تخمین زده می شود که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته 1.6 میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید