قیمت جهانی نفت امروز 14 ژانویه 1401

قیمت جهانی نفت امروز 14 ژانویه 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 20 سنت معادل 0.24 درصد کاهش به 81 دلار و 90 سنت رسید.

کاهش تقاضا در چین، چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی و تقویت دلار آمریکا باعث شد قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه 4 درصد کاهش یابد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 20 سنت معادل 0.24 درصد کاهش به 81 دلار و 90 سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 30 سنت کاهش یا 0.39 درصد کاهش، به 76.63 دلار معامله شد.

تحلیلگران معتقدند دلایل زیادی برای نگرانی از شرایط کرونا در چین وجود دارد و ترس از رکود اقتصادی در آینده نزدیک بازارها را تحت فشار قرار می دهد.

دولت چین سهمیه صادرات فرآورده های نفتی پالایش شده را افزایش داده است. معامله گران معتقدند این اقدام چین به دلیل احتمال کاهش تقاضای داخلی است. چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان همچنان درگیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا است.

لغو محدودیت‌های کرونا توسط پکن باعث افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین، کاهش تقاضا و اختلال در تولید داخلی شده است. بنابراین، فعالیت کارخانه در چین در آخرین ماه سال 2022 کاهش یافت.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، روز یکشنبه گفت که رشد در ایالات متحده، اروپا و چین به طور همزمان کند می شود و سال 2023 را برای اقتصاد جهانی دشوارتر از سال 2022 می کند.

شاخص دلار بالاترین رشد روزانه خود را در 2 هفته گذشته ثبت کرد. افزایش ارزش دلار تقاضا برای کالاهایی مانند نفت را که بر پایه دلار است، کاهش می دهد و خرید آنها را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران می کند.

ذخایر نفت خام آمریکا در هفته پایانی دسامبر 176 هزار بشکه افزایش یافت و به 28.6 میلیون بشکه رسید.

در سمت عرضه، دولت آمریکا هفته گذشته 2.7 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود آزاد کرد. این در حالی است که شرکت نفت شورون اولین محموله نفت ونزوئلا را پس از 4 سال دریافت خواهد کرد.

انتظار می رود تولید نفت آمریکا در سال جاری به طور متوسط ​​620 هزار بشکه در روز افزایش یابد که یک سوم کمتر از یک میلیون بشکه ای پیش بینی شده قبلی است./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید