قیمت جهانی نفت امروز 17 ژانویه 1401

قیمت جهانی نفت امروز 17 ژانویه 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت در دریای شمال در معاملات روز گذشته با 12 سنت یا 0.15 درصد کاهش به 78.57 دلار رسید.

قیمت نفت در روز جمعه تغییر چندانی نداشت و برنت و نفت خام آمریکا به دلیل ترس از رکود اقتصاد جهانی، هفته اول سال جدید را کاهش دادند.

نفت خام برنت دریای شمال در معاملات دیروز با 12 سنت یا 0.15 درصد کاهش به 78.57 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 10 سنت یا 0.14 درصد افزایش با 73 دلار و 77 سنت معامله شد.

هر دو شاخص نفت در هفته گذشته شاهد کاهش 8 درصدی قیمت‌ها بودند که بزرگترین کاهش هفتگی قیمت در آغاز سال جدید از سال 2016 تاکنون بود. قیمت هر دو در 3 هفته آخر سال 2022 13 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه مدیریت تامین، صنعت خدمات کشور در ماه نوامبر برای اولین بار در دو سال و نیم اخیر با انقباض مواجه شد. اما بر اساس گزارش دیگری، اقتصاد ایالات متحده در ماه دسامبر با افزایش اشتغال مواجه شد که نرخ بیکاری را به سطح قبل از بحران کرونا 3.5 درصد کاهش داد.

این خبر مثبت در مورد بازار کار ایالات متحده باعث شد تا دلار تقویت شود زیرا سرمایه گذاران اطمینان دارند که تورم در حال کاهش است و نیازی به ادامه سیاست سختگیرانه بانک مرکزی نیست.

کاهش ارزش دلار می تواند تقاضا برای نفت را افزایش دهد زیرا خرید آن را برای دارندگان ارزهای دیگر در سراسر جهان ارزان تر می کند.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، قیمت نفت خام سبک عربی برای فروش در آسیا را به پایین ترین سطح از نوامبر 2021 کاهش داد.

سرمایه گذاران انتظار دارند اقتصاد چین به زودی از بحران کرونا خارج شود و در سال 2023 رشد قابل توجهی داشته باشد/ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید