قیمت غیررسمی نان/ تقاضای نانوایان 70 درصد افزایش قیمت!

قیمت غیررسمی نان/ تقاضای نانوایان 70 درصد افزایش قیمت!

بازار نوشت: افزایش غیررسمی نان در حالی در برخی نانوایی ها در حال انجام است که فعالان این بخش خواستار افزایش ۷۰ درصدی قیمت نان هستند و معتقدند هر چه سریعتر قیمت نان باید تعدیل شود.

این در حالی است که قیمت نان در بسیاری از نانوایی های تهران به طور غیررسمی افزایش یافته و برخی از آنها در شرایطی که خریدار به نوعی مجبور به خرید می شود، با فروش نان با افزودنی های دیگری مانند کنجد، سعی در جبران قیمت ها دارند. اما برخی از انواع نان به ویژه نان سنگک با قیمتی بین 10 تا 20 درصد نسبت به قیمت های اعلام شده در نانوایی ها عرضه می شود.

پاسخ ندادن مسئولان به درخواست نانوایی ها برای افزایش قیمت نان ادامه دارد

کمتالی عزیزی از فعالان صنفی با تکذیب خبر تغییر قیمت نان گفت: در حال حاضر تغییری در قیمت نان بر اساس قانون صورت نگرفته است اما به هر حال نانوایان تحت فشار هستند به طوری که گاهی شاهد یک سری قیمت ها هستیم. قیمت های بالا در شهرها

عزیزی در رابطه با وضعیت اتحادیه های نان نیز گفت: وضعیت اصلا خوب نیست و متاسفانه هر بار که تولیدکنندگان نان به دنبال نرخ جدید هستند مشکل ایجاد می شود و مسئولان پاسخی به این اتحادیه نمی دهند.

وی در خصوص کیفیت آرد عرضه شده نیز می گوید: مشکلی برای تامین آرد نداریم اما به دلیل اینکه گندم بومی است و کیفیت پایینی دارد، کیفیت آرد پایین است. این به این دلیل است که برای بهبود کیفیت آرد باید آرد محلی را با آرد خارجی مثلا آرد استرالیایی مخلوط کرد.

عزیزی با بیان اینکه آرد گلستان مرغوب است اما به همه نانوایی ها نمی رسد، افزود: البته الان گندم وارد می شود اما احتمالا در صنایع غذایی، بیسکویت و … استفاده می شود و به نانوایی ها نمی رسد.

این فعال صنفی درباره عواقب بی کیفیتی آرد نیز گفت: در هر صورت نانوا زمانی با جان و دل کار می کند که مطمئن باشد محصولی که تولید می کند با کیفیت بالا به دست مصرف کننده می رسد و بنابراین وقتی کیفیت آرد پایین می آید نانوا نمی تواند معجزه کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر نانوا برای افزایش کیفیت نان و کاهش ضایعات بخواهد به نان نمک اضافه کند، سازمان بهداشت اعتراض دارد که نباید بیش از یک درصد نمک اضافه شود. این در حالی است که درصد نمک مصرفی در نان های مختلف متفاوت است.

افزایش دستمزد کارگران منوط به تعیین قیمت عادلانه نان است

بر اساس این گزارش یکی از چالش های اصلی صنعت نانوایی در کشور مشکل دستمزد کارگران است. پرداخت نشدن حقوق معوقه منجر به خروج کارگران حرفه ای و جایگزینی کارگران غیرحرفه ای شده است که این نیز یکی از عوامل موثر بر کیفیت پایین انواع نان است.

عزیزی در این خصوص نیز می گوید: اگر بخواهیم حقوق کارگران را تضمین کنیم ابتدا باید قیمت عادلانه برای نان بدهیم.

وی در خصوص قیمت مورد نظر تولیدکنندگان نان نیز گفت: تقاضای تولیدکنندگان نان افزودن 70 درصدی به قیمت فعلی نان است که به این معناست که قیمت نان بیش از دو برابر قیمت فعلی باشد.

عزیزی در پاسخ به این سوال که دولت چه اقداماتی می تواند انجام دهد تا مصرف کننده نان گران نخرد و نانوا از قیمت نان راضی باشد، گفت: دولت می تواند خیلی کارها انجام دهد و وقتی می خواهد به مردم یارانه بدهد نباید یارانه بدهد. و اصناف مختلف این یارانه را می دهند. بنابراین، در همین راستا، دولت می تواند هزینه هایی مانند «آب، برق، گاز، بیمه و غیره» را برای نانوایی ها رایگان کند.

وی افزود: از سوی دیگر دولت حتی می توانست به هر نانوایی 5 پرسنل بدهد و هزینه ها و دستمزد آنها را تقبل کند. اما فشار آوردن به نانوا و کاهش کیفیت نان اصلا منطقی نیست.

عزیزی در پایان تاکید کرد: اکنون خود مسئولان هم قبول دارند که من نانوا هستم اما از ترس عواقب افزایش قیمت نان، قیمت واقعی بر دوش نیست.

صرف بودجه های هنگفت برای پروژه ای که قبلا شکست خورده بود برای نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات تولید نان و نانوایی، قاچاق آرد است و دولت برای جلوگیری از فروش آزادانه آرد و نپختن آن، طرح نصب کارتخوان هوشمند در 90 هزار نانوایی را اجرا کرد. . انجام شده. با این حال، به نظر می رسد این پروژه نیز از نظر ادامه خروج آرد از کشور شکست خورده است.

رضا حسینی یکی دیگر از فعالان این اتحادیه می گوید: مشکل این است که دولت قصد داشت از مشکلی که در نانوایی ها وجود نداشت جلوگیری کند. یعنی تصور دولت این بود که نانوایی ها آرد بفروشند و اینطور نبوده و نیست، بنابراین می توان گفت دولت در چنین پروژه ای شکست خورد و در این بین بودجه هنگفتی هدر رفت.

حسینی افزود: این امر به این دلیل است که اکثر نانوایی ها بیش از یک کارت خوان نصب کرده اند، زیرا اغلب کارتخوان ها قطع و وصل می شوند و این امر باعث صرف بودجه بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: گلایه ما این است که وقتی هیچ یک از اعضای اتحادیه ها و انجمن های مربوطه حضور ندارند، نمی دانیم کجا چنین تصمیمات غلط و گرانی برای تولیدکنندگان نان گرفته می شود. این فعال صنفی تصریح کرد: مشکل اینجاست که خود دولت هم می‌دانست که آرد از طریق نانوایی‌ها صادر نمی‌شود، بلکه سعی می‌کرد کار دیگران را به گردن نانوایان بیاندازد و بگوید واحدهای نانوایی آرد می‌فروشند. این در حالی است که اگر یک واحد نانوایی مثلاً یک یا دو گونی آرد از سهمیه مازاد خود را بفروشد، عددی به حساب نمی آید و با ادعای دولت فاصله زیادی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون نه تنها قیمت آرد، بلکه قیمت بسیاری از صنایع غذایی در کشورهای اطراف نسبت به ایران گرانتر است، بنابراین خروج آنها از کشور غیرعادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید