قیمت های بالا آسایش را از کارگران و مستمری بگیران سلب کرد. دستمزد کارگران چطور؟

قیمت های بالا آسایش را از کارگران و مستمری بگیران سلب کرد.  دستمزد کارگران چطور؟

بحث بر سر دستمزد کارگران همچنان بین نمایندگان کارگری، کارفرمایان و دولت ادامه دارد. پیش بینی ها حاکی از آن است که در جلسه امروز شورای عالی کار نرخ دستمزد سال 1402 مشخص خواهد شد. مذاکرات همچنان ادامه دارد و رقم افزایش دستمزد سال 1402 هنوز قطعی نشده است.

جلسه شورای عالی کار که ساعت ده صبح امروز پنجم اسفندماه برای تعیین دستمزد سالانه هزار و 402 کارگر برگزار شد، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. البته پس از مذاکرات، سرانجام در این جلسه دولت مبنای کارگروه برای محاسبه ضریب سبد معیشتی را پذیرفت. بنابراین ارقام و اعداد کارگروه در رابطه با بعد خانوار و میزان کالری مورد نیاز هر فرد پذیرفته شد. پیش از این دولت سعی در تغییر این اعداد و ارقام داشت که البته با واکنش گروه کارگری مواجه شد.

بحث افزایش دستمزد کارگران بین نمایندگان کارگری، کارفرمایان و دولت همچنان ادامه دارد و در زمان نگارش این مقاله هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ پیش بینی ها حاکی از آن است که در جلسه امروز شورای عالی کار نرخ دستمزد سال 1402 مشخص خواهد شد. مذاکرات همچنان ادامه دارد و رقم افزایش دستمزد سال 1402 هنوز قطعی نشده است.

دولت در بحث نرخ دستمزد نباید از قرارداد تخلف کند

بازرس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شیراز با بیان اینکه حقوق کارگران و مستمری بگیران و بازنشستگان باید بر اساس عدالت و قانون به طور کامل پرداخت شود، گفت: مسئولان در تعیین میزان حق بیمه «عهد شکنی» نکنند. دستمزد

زهرا درویشی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در بندهای مواد 41، 111 و 96 این قانون به صراحت آمده است که افزایش حقوق باید بر اساس تورم و سبد معیشتی تعیین شود، افزود: با توجه به افزایش شدید قیمت کالاها، در دولت علاوه بر افزایش دستمزد، بسته حمایتی هم به قشر کارگر و مستمری بگیران بدهد و از نگاه «گدایانه» به این موضوع پرهیز کند.

رئیس اتحادیه زنان کارگری فارس در ادامه با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان و کارگران تحت تکفل کفاف هزینه های دارو، درمان و عمل را نمی دهد، تصریح کرد: از سوی دیگر بازنشستگان همچنان با مشکلات دیگری از جمله کمبود هزینه مواجه هستند. بیمه اضافی

قیمت های بالا آسایش کارگران را سلب کرده است

درویشی با اشاره به اینکه کارگران و مستمری بگیران علاوه بر نگرانی بابت بیماری و پرداخت هزینه های درمان، دغدغه مسکن و پرداخت اجاره بها را نیز دارند، اظهار داشت: متاسفانه تمامی آسایش و آرامش در حین دریافت حقوق از کارگران و مستمری بگیران سلب شده است. و حقوق بازنشستگی .باید تاثیر مستقیم بر زندگی مردم داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی کارگران فارس با اشاره به اینکه سوءمدیریت ها بلافاصله پس از اعلام افزایش دستمزد باعث افزایش چند برابری قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی و مصرفی شد، گفت: متأسفانه این اقدام باعث طعم و مزه می شود. کارگران و مستمری بگیران شیرین هستند.» تلخ و شرایط ناهموار و سخت است.» این امر آنها را بر دوش خود سنگین می کند که در نهایت باعث ناامیدی این قشر می شود.

درویشی خاطرنشان کرد: به همین دلیل دستگاه های اجرایی باید سازوکارهای مناسبی را برای ارتقای سلامت اجتماعی و روانی به ویژه در شرایط سالمندی برای بازنشستگان فراهم کنند تا دیگر مستمری بگیران سالمند نگران هزینه های دارو و درمان، مسکن نباشند. و هزینه های اضافی گفت: همه این تحولات نباید باعث شود قشر بازنشسته نجیب پس از 30 سال خدمت صادقانه برای گرفتن حداقل دستمزد خود به اعتراض و اعتصابات صنفی متوسل شوند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه علیرغم قول قاطع مدیر CSR هنوز 25 درصد باقیمانده همسان سازی محقق نشده است، تصریح کرد: حاکمان همواره با وعده های دروغین و اجرای مصوبه بازنشستگان را در حالت انتظار نگه داشته اند. قانون پا گذاشته است

وی با بیان اینکه وقتی درآمد کافی باشد قدرت خرید افزایش می یابد و تولیدکننده را تحریک می کند، گفت: درآمد ریالی و هزینه دلاری که امروز جامعه با آن مواجه است به هیچ وجه صحیح نیست و این روش برای تولید ناعادلانه و غیرمنطقی است. جامعه . ملتهب و ناامید.

درویشی گفت: دولت و نمایندگان مجلس باید بر وضعیت اقتصادی مردم به ویژه کارگران و مستمری بگیران نظارت و تلاش بیشتری داشته باشند تا بتوانند از فروپاشی اقتصادی و آسیب به طبقات پایین جلوگیری کنند.

انصاف یعنی افزایش دستمزد کارگران به اندازه کارمندان؟!

وزیر کار در جدیدترین سخنان خود گفته حداقل دستمزد کارگران باید به اندازه حقوق کارمندان افزایش یابد! صولت مرتضوی در شرایطی این اظهارات را مطرح کرد که حقوق کارگران با خط فقر اعلام شده از سوی وزارت کار تفاوت چشمگیری دارد.

عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کار قزوین) در واکنش به این اظهارات وزیر کار گفت: افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران به هیچ وجه قابل مقایسه با افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران نیست. کارگران حداقل دستمزد طبق قانون کار فقط حداقل دستمزد را دریافت می کنند، اما کارمندان از مزایای دیگری مانند مستمری بازنشستگی و مزایا نیز بهره مند می شوند. نکته دیگر اینکه تعداد کارگران حداقل دستمزد بسیار محدود است و این کارگران پس از چند سال کار حداقل دستمزد را ترک می کنند، اما بیش از 70 درصد کارگران حداقل دستمزد هستند و تا پایان کار به همین شکل باقی می مانند. ماده 41 قانون کار دو جزء اصلی سبد معیشتی و میزان تورم را مبنای محاسبه دستمزد سالانه کارگران تعریف کرده است اما 20 درصدی که وزیر کار از آن صحبت می کند نه تنها با تورم همخوانی ندارد. بالای 40 درصد اما سبد معیشت پارسال را هم پوشش نمی دهد، سبد معیشت 18 میلیون تومانی امسال چطور؟

دبیر اجرایی خانه کار قزوین بیان کرد: حقوق کارمندان از چند سال گذشته ترمیم شده است اما حقوق کارگران تنها یک بار در سال افزایش می یابد. آیا وزیر کار که از افزایش دستمزد می گوید به این موارد هم توجه دارد یا انصاف را در سطحی ترین شکل تعریف می کند؟ : حقوق کارگران طبق قانون باید در شورای عالی کار و سه جانبه گرایی تعیین شود، اگر قرار است دولت تعیین حقوق کند، پس چه لزومی دارد که جلسات شورای عالی کار تشکیل شود؟ وزیر کار در مصاحبه ای تاکید می کند که دولت دستور افزایش دستمزد کارگران را نمی دهد، اما در مصاحبه ای دیگر می گوید باید دستمزد کارگران را متناسب با حقوق کارمندان افزایش داد! آنها باید بر اساس نص صریح قانون که اعمال سه جانبه گرایی در تعیین دستمزد کارگران است، عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید