لابی‌گری و فشار بی‌سابقه دولت رئیس‌جمهور بر مجلس برای پس گرفتن طرح استیضاح فاطمی امین؛ نمایندگان چه می گویند؟

لابی‌گری و فشار بی‌سابقه دولت رئیس‌جمهور بر مجلس برای پس گرفتن طرح استیضاح فاطمی امین؛  نمایندگان چه می گویند؟

روز جدید برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به ناآرامی های اخیر در کشور، دولت احساس نمی کند که تغییر کابینه چندان صلاحیتی ندارد. برخی نیز معتقدند که به دلیل حمایت همه جانبه هسته سخت نظام از دولت و تمایل رئیس جمهور به حفظ فاطمی امین، مجلس نازک انقلابی ضعیف تر از آن است که در این مرحله توانایی استیضاح وی را داشته باشد. برخی از نمایندگان فقط برای کسب امتیاز هستند که وزارت حریم خصوصی برای تغییر مشکی استیضاح شده است. اما در دنیای سیاست در ایران، همه چیز می تواند در 90 دقیقه تغییر کند.

روز چهارشنبه پس از اعلام وصول طرح استیضاح فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در واکنشی دیپلماتیک، ضمن استقبال از استیضاح، آن را حق نمایندگان دانست، هرچند دولت و تیمش. لابی های گسترده ای را به راه انداخته بود که پارلمان نباید از این حق استفاده کند، حتی اگر ممکن باشد. نماینده فیروزکو گفت: لابی گری و فشار دولت بر نمایندگان مردم برای پس گرفتن امضای خود از درخواست استیضاح در دوره های مختلف بی سابقه بوده است. تاریخ استیضاح که ابتدا برای یکشنبه 17 آبان تعیین شده بود، به دلیل تعطیلات مجلس و بازگشت نمایندگان از حوزه های انتخابیه در آن روز به روز سه شنبه 19 آبان موکول شد.

; موضوع استیضاح وزیر صامت نزدیک به 6 ماه است که در مجلس مطرح شده است، طرح استیضاح وی از ابتدای تابستان با وعده دولت مبنی بر تشکیل 2 وزارتخانه صنعت و تجارت و معرفی 2 وزیر جدید بر این اساس متوقف شد. . اما اشاره ابراهیم رئیسی به معرفی تنها وزیر بازرگانی در مجلس و بازداشت فاطمی امین با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد. محمدباقر کلیباف رئیس مجلس در واکنش به اعتراض نمایندگان گفت که حسینی نایب رئیس مجلس این موضوع را اشتباه رسانه ای دانست و رئیس جمهور نیز گفت این موضوع صحت ندارد.

دوستان فاطمی امین مانند رمضان ابراهیمی از عملکرد وی دفاع کرده و با بسته بودن دستان وزیر به دلیل موانع قانونی خواستار چالش هایی شده اند. با وجود همه اینها، مخالفان معتقدند که وی باید استیضاح شود و دلیل آن را وضعیت اسف بار اشتغال، صنعت خودرو و صنایع اصلی کشور می دانند. انتخاب چهره های جنجالی در پست های کلیدی از دیگر دلایل عدم کفایت آن عنوان شده است. سیدرضا فاطمی امین دوست صمیمی خود مهدی داداشی امین را که در دوران خدمتش در آستان قدس رضوی از نزدیکان خود در کارخانه ساختمان سبک آستان تولید کننده بلوک های ساختمانی بود به هیئت مدیره ایران خودرو منتقل کرد. آفتاب نیوز برای اطلاع از وضعیت نمایندگان مجلس با برخی از نمایندگان گفت وگو کرد.

جعفر قدری نماینده شیراز در گفتگو با آفتاب نیوز گفت: با وجود اینکه فاطمی امین جزو وزرای قوی کابینه به حساب نمی آید، اما وی را جزو وزرای ضعیف هم نمی داند و او را متوسط ​​می داند.

نماینده لطف الله سیاهکلی قزوین در گفت وگو با آفتاب نیوز با اشاره به عملکرد ضعیف وزیر صلح گفت: به گفته وی رفع برخی موانع واردات خودرو نمی تواند فاطمی امین را در این سمت حفظ کند. اینکه وزیر به تازگی این پست را به دست آورده و باید به او فرصت داد نیز درست است، زیرا مدیر میانسالی که در پست رهبری قرار دارد باید از تجربیات گذشته استفاده کند و ساختارهای جدیدی ایجاد نکند.

حسین محمد صالحی دارانی نماینده اصفهان در گفتگو با آفتاب نیوز با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور استیضاح مناسب نیست، گفت: استیضاح در شرایط فعلی مناسب نیست. وی گفت: در این شرایط اگر وزارت کشور توسط متصدی چند ماهه اداره شود، نه تنها هیچ اتفاق خوبی در حوزه صنعت و تجارت نمی افتد، بلکه کار بیشتری روی زمین می ماند.

سیداحمد رسولی نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه در گفتگو با آفتاب نیوز ضمن تشریح عملکرد مبهم وزیر در سکوت گفت: پس از 14 ماه به کدام یک از وعده های ایشان عملی شد، به آقای رئیس پیشنهاد شد که خود وزرای ضعیف را برکنار کند. اما به دلایل نامعلومی اهمیتی نمی دهد، او یک معدنچی و صنعتگر خونی است، مردی که حتی یک روز هم تجربه معدن نداشته، معاون وزارت معادن شده است.

سید جواد حسینی کیا نماینده سنقر نیز در گفتگو با خبرنگار آفتاب نیوز گفت: نگاه این است که در برخی حوزه ها باید بیشتر کار می شد، شاید با توجه به چالش های اقتصادی موجود در برخی جاها کار از توان آنها خارج است، این پیشرفت است. انجام شده است، انتظارات در برخی زمینه ها مانند خودرو برآورده نشده است، اما باید دید نمایندگان در روز استیضاح به چه نتیجه ای می رسند، هرچند باید دید که آیا در این سطح حرکت می کنند یا خیر. شرایط فعلی کشور یا نه.

فیروزی پوربادی، احسان ارکانی و علی جدی نیز به آفتاب نیوز گفتند که موافق استیضاح نیستند، این نمایندگان متفق القول معتقدند تغییر وزیر در شرایط فعلی لزوما به وضعیت بهتر صنعت منجر نمی شود.

یک سال به فاطمی امین بدهیم

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر نیز در گفت و گو با خبرنگار آفتاب نیوز اظهار داشت: شاید بهتر باشد یک سال دیگر به وزیر صمت فرصت داده شود تا زمان کافی برای اجرای برنامه های خود داشته باشد سپس ارزیابی جامع تری از عملکرد کلی انجام شود. اینها باید توسط نمایندگان محترم مجلس انجام شود.

مهرداد بذرپاش از چهره های نزدیک به جبهه پایداری، علیرضا پیمان پاک، رئیس فعلی سازمان توسعه تجارت و علیرضا رزم حسینی از جمله نام هایی هستند که برای جایگزینی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح می شوند. برخی از محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز نام بردند.

برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به ناآرامی های اخیر در کشور، دولت اصلاح کابینه را صلاح نمی داند. برخی نیز معتقدند به دلیل حمایت همه جانبه هسته سخت نظام از دولت و تمایل رئیس جمهور برای حفظ فاطمی امین، مجلس نازک انقلابی ضعیف تر از آن است که در این مرحله توانایی استیضاح وی را داشته باشد. برخی از نمایندگان فقط برای کسب امتیاز هستند که وزارت حریم خصوصی برای تغییر مشکی استیضاح شده است. اما در دنیای سیاست در ایران، همه چیز می تواند در 90 دقیقه تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید