همسویی موافقان و مخالفان استیضاح فاطمی امین در مجلس

همسویی موافقان و مخالفان استیضاح فاطمی امین در مجلس

نوری قزلجه: بعید است این بار استیضاح رای گیری شود

مجلس بار دیگر تصمیم گرفت وزیر صنعت، معدن و تجارت را محاکمه کند و رضا فاطمی امین را برکنار کند. اگرچه آبان ماه گذشته استیضاح فاطمی امین در مجلس یازدهم رای نیاورد و وی به کار خود بازگشت، اما این بار نمایندگان به دلیل آشفتگی بازار خودرو و تورم روزافزون تحت فشار افکار عمومی قرار دارند. و احتمالا این بار کار فاطمی امین به آسانی 6 ماه گذشته خواهد بود این استیضاح نیز مانند هر استیضاح دیگری مخالفان و موافقانی در دادگاه دارد. اما این بار نیروهای نزدیک به جبهه بیسندری در مقابل استیضاح کنندگان ایستاده اند و به شدت از فاطمی امین که از وزرای مورد علاقه ابراهیم رئیسی نیز هست حمایت می کنند.

حمایت از جنبش نزدیک به ثبات توسط فاطمی امین

اگرچه خبرگزاری دولتی ایرنا حمایت از وزیر برکنار شده را وظیفه خود می دانست، اما رئیس اجرایی ایرنا در توئیتی نوشت: «مافیای ثروتمند در پرونده استیضاح وزیر دست به جیب او زدند». علی نادری با اشاره به توییت یکی از کاربران ناشناس معروف به سایبر گفت که اقدام «مافیا» علیه فاطمی امین در توییتر است. نادری از یاران جوان ابراهیم رئیسی است. وی پیش از مدیرعاملی ایرنا، در دوران ریاست جمهوری، مدیر روابط عمومی قوه قضائیه بود. او همچنین تجربه سردبیری رجانیوز، وب سایت نزدیک به جبهه بیشندری را دارد. اگرچه وی در سال 95 به عضویت شورای مرکزی جبهه بیشاندر درآمد، اما از سوی دیگر، رجانیوز در خبری همسو با مدیرعامل ایرنا مدعی شد که مخالفان وزیر حریم خصوصی در فضای مجازی پول پاشیده اند: «در روزهای اخیر بیش از صدها خبر علیه وزارت حریم خصوصی در فضای مجازی منتشر و بازتاب گسترده ای پیدا کرد و تعداد این اخبار و نوع پوشش شبکه های زنجیره ای به حدی است که از هجوم هنگفتی علیه این وزارتخانه خبر می دهد. این وب سایت به جبهه بیسندری و حتی کانال های تلگرامی مرتبط با اردوگاه هایی مانند اردوگاه سایبری عمار نزدیک است و با جریان های افراطی محافظه کار، البته بدون ذکر نام، اما با انتشار عکسی از خبر منتشر شده در کانال تلگرامی این قرارگاه در موافقت با استیضاح وزیر صمت: برخی از اردوگاه هایی که با دادن پیشنهادهای مالی به فعالان فضای مجازی برای اهداف دیگر ایجاد و پرورش یافته اند، خواستار تعرض به وزیر صمت شدند!

خط اطلاع رسانی سازمان اطلاعات دولتی

در خط خبری که ایرنا دنبال می کند، با استفاده از سخنان رهبری مبنی بر همکاری، همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و همچنین «خودداری از دخالت و تفریح ​​مردم و مسئولان با حاشیه» سعی در جلوگیری از مسکوت ماندن استیضاح وزیر دارد. ‘. به گزارش خط خبر ایرنا، برخی از نمایندگان خواستار لغو طرح استیضاح فاطمی امین شدند. کمال حسین پور نماینده سردشت در گفت و گو با خبرگزاری دولت گفت: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استیضاح وزیر صمت منتفی است.

علی اکبر علیزاده، نماینده دامگان در گفت و گو با «ایرنا» به استیضاح کنندگان توصیه کرد «به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص همدلی بین نیروها گوش فرا داده و آن را عملیاتی کنند». وی همچنین با تاکید بر اینکه استیضاح فاطمی امین باید به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر همبستگی قوا گوش داده و عملیاتی شود، تاکید کرد: استیضاح وزیر صمت باید از دستور کار خارج شود. میتبی ذوالنوری نماینده قم و نزدیک به جبهه بیساندر به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش می کنیم دوستانمان از استیضاح منصرف شوند و اگر شکست خوردیم و استیضاح انجام شود، او به استیضاح دست نخواهد یافت. رای لازم در مجلس و وزیر باقی خواهد ماند.رحمت الله فیروزی پور نماینده نطنز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه استیضاح حق نمایندگان است، گفت: اما توصیه من به استیضاح وزیر صمت این است که به حرف ها گوش فرا دهید. دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص همدستی نیروها و عملیاتی شدن آن… «با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص همدستی نیروها، استیضاح را برای حل مشکلات مناسب نمی دانم. در آیین نامه داخلی مجلس آمده است: «در صورتی که حداقل ده نفر از امضاکنندگان استیضاح از پیشنهاد خودداری کنند، استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح می شود و پس از طرح استیضاح در جلسه علنی. کاهش امضای نمایندگان مردم تاثیری در طرح استیضاح ندارد و وزیر موظف است ظرف ده روز در مجلس حاضر شود.

سیاهلی: وزیر صمت یا خودش استعفا بدهد یا دولت او را برکنار کند

لطف الله سیاهلی نماینده قزوین در مجلس در این خصوص در گفت و گو با اعتماد گفت: استیضاح وزیر صمت در زمان وی انجام می شود. این طرح اعلام شده و تخلف ناپذیر است و قطعاً استیضاح انجام خواهد شد.» این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: «اگر می‌خواهند استیضاح صورت نگیرد، وزیر صمت یا باید استعفا دهد یا دولت او را برکنار و وزیر جدید معرفی کند». وی تعداد امضاهای درخواستی برای استیضاح وزیر صمت را «بیش از ۴۲ تا ۴۳ امضا» اعلام کرد و گفت: «حتی پس از اعلام تجمع هم نمی توان امضاها را پس گرفت». سیاهولی با بیان اینکه «استیضاح لزوماً به معنای برکناری وزیر نیست»، افزود: در جریان استیضاح وزیر توضیحات خود را می دهد و این نمایندگان هستند که تصمیم می گیرند وزیر بماند یا برکنار شود. فاطمی امین گفت: این بار مجلس آمادگی دارد به استیضاح و جایگزینی وزیر صمت رای مثبت بدهد. این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه «دولت معمولا سعی می کند وزیرش را نگه دارد و او را نگه دارد»، گفت: «آقای فاطمی امین
او یک بار استیضاح شد و رای نیاورد، اما نمایندگان باید به نفع مردم رای دهند. اگر مردم قانع نشدند، نمایندگان مردم هم نباید قانع شوند». وی تاکید کرد: «وظیفه نمایندگان مردم حفظ حقوق مردم در برابر مسئولانی است که کار خود را به درستی انجام نمی دهند و ناکارآمد و ضعیف عمل می کنند و برای احقاق حق وکلای خود مبارزه می کنند». کار مردم به هیچ وجه نباید بر زمین بماند و حقوق مردم تضییع نشود.»

نوری قزلجه: بعید می دانم این بار رای به استیضاح بدهد

غلامرضا نوری کزالجه نماینده بستان آباد در مجلس نیز به اعتماد گفت: این که گفتند منتفی است احتمالاً منظور از رای است چون وقتی استیضاح اعلام می شود باید جلسه برگزار شود. وی در خصوص اینکه آیا استیضاح منجر به رای می‌شود یا خیر، گفت: برای اظهار نظر کمی زود است، اما با توجه به فضای حاکم بر مجلس، بعید می‌دانم که استیضاح وزیر صمت این بار به رای‌گیری منجر شود. این نماینده مجلس تأکید کرد: «از نظر مجلس فاطمیون، امین خودی محسوب می‌شود». وی با اشاره به استیضاح قبلی فاطمی امین که رای نیاورد، گفت: اگر این بار وزیر برکنار شود و رای نیاورد و وزیر بماند، برای مجلس بسیار گران تمام می شود. امین و گفت: از نقل قول ها، اظهارات و صحبت هایی که شنیده می شود، مشخص می شود که فاطمی امین برای رئیس جمهور بسیار مهم است. در حال حاضر در اولویت هستند و این مسائل مهم است، به نظر نمی رسد نوبت استیضاح به وزیر امور خارجه برسد.» وی تاکید کرد: «به نظر من احتمال استیضاح امیر عبداللهیان بسیار کم است، زیرا وزارت امور خارجه امور خارجه مستقل تصمیم نمی گیرد، فقط در عین حال این نماینده مجلس گفت زمزمه هایی در مجلس درباره استیضاح سایر وزرا شنیده می شود که مهم ترین آن استیضاح احسان خاندوزی وزیر اقتصاد است. به گفته وی، این طرح «به تصویب کمیسیون رسیده است».

آیا وزیر سقوط می کند؟

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، احتمال استیضاح وزیر صمت در 20 اردیبهشت ماه جاری است. جدای از عملکرد سکوت وزیر در دو سال مسئولیت، اگر استیضاح وی این بار مورد تایید قرار نگیرد و تداوم یابد، تردیدهایی به افکار عمومی وارد خواهد شد. چون در آبان ماه نمایندگان به دنبال استیضاح بودند و احتمال برکناری فاطمی امین بسیار زیاد بود اما مجلس رای به استیضاح نداد و فاطمی امین را در سمت وزارتخانه گذاشت. ابراهیم رییسی آنقدر از بقای وزیر عزیزش مطمئن بود که در جلسه استیضاح شرکت نکرد. باید دید اوضاع آشفته بازار خودرو و حوزه های مربوط به این وزارتخانه نمایندگان مردم را وادار به رای به استیضاح فاطمی امین خواهد کرد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید