سه سناریو برای استیضاح آینده وزیر صمت آیا فاطمی امین در پاستور می ماند؟

سه سناریو برای استیضاح آینده وزیر صمت آیا فاطمی امین در پاستور می ماند؟

روز جدید : وزیر صامت که زمانی با میانجی کلیباف از خطر استیضاح فرار کرده بود فردا برای دومین بار باید پشت میز استیضاح بنشیند و پاسخگوی نمایندگان استیضاح باشد.

یک روز تا اولین استیضاح رئیسی وزیر کشور باقی مانده است، جلسه ای که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما طبق اعلام هیات رئیسه به فردا سه شنبه ۱۹ آبان ماه موکول شده است.

فردا سه شنبه فاطمی امین باید دوباره به بهارستان بیاید تا به سوالات نمایندگان استیضاح پاسخ دهد و آنها را راضی به ماندن در وزارت امنیت کند. اولین بار از خطر استیضاح دوری کرد و با ریش سفید و میانسالی و قالیبافی از قطار دولتی پیاده شد و از قطار دولتی پیاده شد. آیا او این بار در سمت خود باقی می ماند یا باید اولین نفر از استیضاح کابینه نام برد؟

استیضاحی که با ریش سفید به پایان رسید

عملکرد وزرای اقتصادی توسط دولت رئیس جمهور مدتی است که حتی از سوی حامیان این دولت نیز مورد انتقاد قرار گرفته است، در این میان وزیر صمت به دلیل اوضاع آشفته بازار خودرو از یک سو بیش از سایر وزرا مورد انتقاد قرار گرفته است. و سردرگمی در بازار کالا و افزایش قیمت و از چند ماه قبل کار تهیه طرح استیضاح انجام شده بود. طرحی که بارها با ممانعت از سوی هیات مدیره مواجه شد، سرانجام در تابستان اجرایی شد و وزیر برای استیضاح پشت میز قرار گرفت. اما در همان روز رئیس مجلس به عنوان میانجی از مهلت دو ماهه نمایندگان مردم برای احیای وزارت بازرگانی و تقسیم امور در این اداره استفاده کرد.

پس از این فرصت دو ماهه، دو ماه دیگر گذشت و بی تفاوتی دولت و وزیر برای تحقق این وعده باعث شد تا فاطمی امین برای استیضاح به دادگاه احضار شود.

فاطمی امین چند روز پیش با اطمینان از حضورش در جلسه استیضاح و اینکه دستش برای قانع کردن نمایندگان است صحبت کرد.

البته فاطمی امین این روزها طرفدارانی هم در مجلس دارد که پشت سر او ایستاده و از او دفاع می کنند. علاوه بر این، برخی نمایندگان مجلس نیز معتقدند باید به وزیر فرصت داده شود و مشکلات بازار خودرو تا یک سال دیگر حل نمی شود. جالبتر اینکه این طیف از حامیان وزیر صمت بر خلاف گذشته که تاثیر تحریم ها را بر اقتصاد کشور انکار می کردند، امروز تحریم ها را عامل آشفتگی بازارها می دانند. برخی دیگر از نمایندگان شرایط کنونی به ویژه پس از اعتراضات را فضای مناسبی برای استیضاح وزیر نمی دانند.

طرفداران استیضاح معتقدند که فاطمی امین چهار نقص عمده در اداره بخش های تولیدی و تجاری دارد. ناتوانی در مدیریت بخش خودرو، ضعف تنظیم بازار، ناتوانی در احیای بخش معدن و نارضایتی بخش فولاد از سیاست‌های سکوت فعلی.

اما آیا وزیر صمت به پاستور برمی گردد یا از قطار دولتی پیاده می شود؟ چندین سناریو وجود دارد؛

شواهد نشان می دهد که دولت رئیسی خواهان حفظ فاطمی امین است و تلاش ها و لابی های زیادی را برای حفظ وی به راه انداخته است. این در حالی است که رسانه های نزدیک به دولت به تبلیغ فاطمی امین می پردازند و این فکر را منتشر می کنند که استیضاح فاطمی امین رای نمی آورد. روزنامه ایران در گزارش دیروز خود در گفتگو با چند تن از نمایندگان تلاش کرد عملکرد فاطمی امین را مثبت جلوه دهد و بر لزوم فرصت دادن به وزیر صمت تاکید کند.

حامیان استیضاح اما تصمیم خود را گرفته اند و معتقدند وزیر صمت علاوه بر اینکه کار درستی انجام نداده، به وعده دو ماهه خود نیز عمل نکرده است. حتی برخی معتقدند وعده داده شده مصداق وعده برداشت بیشتر نیست.

چنانکه برخی از نمایندگان مانند علی جدای در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» از علت رد استیضاح دادگاه اول خبر دادند و از تبادل امتیازاتی که بین رئیس جمهور و رئیس مجلس بر سر وزارتخانه صورت گرفت، گفتند. صنعت، معدن و تجارت. به گفته این نماینده، عمدتاً بحث تقسیم وزارت «سمیت» به دو بخش «تجارت و امور بازرگانی» و «صنایع و معادن» به منظور منحرف کردن اذهان مجلس از معرفی فاطمی امین و وقت گذرانی است. برای این عضو کابینه انجام شد و دولت تصمیم به جدایی گرفت. او هیچ وزارتخانه ای ندارد. همچنین کمیسیون صنایع و معادن با تفکیک دو معاونت این وزارتخانه از یکدیگر موافق نیست.

اما در بیانیه سوم آمده است که فاطمی امین ساعاتی قبل از استیضاح با استعفانامه از دولت خداحافظی کرد. این اتفاق پیش از این نیز افتاده بود و عبدالملکی قبل از استیضاح با سیگنال هایی که برای برکناری اش دریافت کرد، از دولت استعفا داد.

آیا وزیر تحت فشار است که سکوت کند؟

اما چند ساعت پس از استیضاح وزیر، خبری از فشار بر وزیر نشد. پیش از این برخی از نمایندگان از جمله احمد حسین فلاحی و علی جدی در مورد دیدار وزیر صمت با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تیرماه امسال، خبری را به اشتراک گذاشتند که در آن وزیر فشار بر وی برای برگزاری جلسات ویژه را تایید کرد.

در همین راستا ملک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی خود در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: حدود سه ماه پیش تعدادی از نمایندگان نامه ای را امضا و به هیات نمایندگان ارسال کردند. رفتارهای نظارتی و مواردی از تخلفات و نیت شخصی در خصوص استیضاح وزیر وجود داشته است، سکوت کرده اند که نشان می دهد موضوع اصلی له یا علیه افراد نیست، بلکه حفظ حیثیت مجلس انقلاب و معامله است. با هرگونه تخلف احتمالی چه از سوی وزارت صمت و چه از سوی برخی نمایندگان.

وی می گوید: متاسفانه هنوز به این موضوع رسیدگی نشده است. آقای رئیس، از شما به عنوان یکی از اعضای کمیته درخواست می کنم رفتار نمایندگان را پیگیری کنید تا بتوانیم امروز یا فردا جلسه ای برگزار کنیم و شخصاً از آقای وزیر اطلاعات شخصی دعوت کنیم تا به اشتباهات احتمالی رسیدگی کند. وزارت از حریم خصوصی یا توسط من رهبر انقلاب اخیرا فرمودند: «متحد باشید، نباید اجازه دهیم در شرایط کنونی مسائل جنجالی و حاشیه ای در صحن علنی مطرح شود و اذهان مردم را مشوش کند».

بعداً علی نیکزاد رئیس مجلس در پاسخ به شریعتی گفت: نامه همکاران عزیزم را از جایگاه هیات نظارت در خصوص رفتار نمایندگان دیدم و این موضوع در جلسه هیات نظارت مطرح شد. و من با آقا هم صحبت کرده ام و مشکلی پیش آمده است، لطفا نام نماینده مورد نظر را بفرمایید تا با ایشان صحبت کنیم و به تخلفات رسیدگی کنیم. آقای فاطمی امین چک کرد و به من گفت که در این مورد هیچ فشاری روی ایشان نیست. لذا بستگانی که این نامه را امضا کرده اند باید شهادت دهند که من به درخواست بستگان عمل کردم و آقای فاطمی امین این موضوع را شفاهی به من گفت.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید