جزئیات استیضاح وزیر صمت/ فاطمی امین به دلیل عملکرد ضعیف در حوزه خودرو و معدن

جزئیات استیضاح وزیر صمت/ فاطمی امین به دلیل عملکرد ضعیف در حوزه خودرو و معدن

روز جدید افزایش 18 درصدی قیمت خودرو، نمایندگان مجلس را به واکنش علیه وزیر صمت برانگیخت. نماینده مردم قزوین که به دنبال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت است در گفتگو با رویداد۲۴، عملکرد ضعیف وزیر صمت در دو حوزه خودرو و معادن را مهم ترین دلیل استیضاح فاطمی امین عنوان کرد.

خودرو همچنان گران است و در آخرین تصادف قیمت خودرو به طور متوسط ​​18 درصد افزایش یافت. با توجه به این نگرانی ها هفته گذشته وزیر صمت به مجلس احضار شد اما به نظر می رسد توضیحات فاطمی امین نتوانست رضایت نمایندگان را جلب کند و اکنون طرح استیضاح وی در مجلس امضا می شود. مجلس اولین کارت قرمز را به وزارت ابراهیم رئیسی داد؟

بازار خودرو ماه هاست که گرفتار تورم و رکود است و قیمت ها در این بازار به بالاترین نرخ خود رسیده است. دولت ابراهیم رئیسی از زمان روی کار آمدن خود قول تنظیم بازار خودرو را داده است و فاطمی امین وزیر صمت دولت نیز بهبود بازار خودرو را یکی از اولویت های خود قرار داده است. اما حالا بعد از گذشت چند ماه خبری از تحقق وعده ها نیست و گرانی ادامه دارد. همین وضعیت باعث نارضایتی نمایندگان شد و هفته گذشته وزیر صمت را به مجلس فراخواندند. دلیل این احضار افزایش 18 درصدی قیمت خودرو اعلام شده است.

ایران خودرو و سایپا چندی پیش طی نامه ای به بورس قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند که طی آن خودروها با افزایش 18 درصدی فولاد حدود 10 تا 50 میلیون تن افزایش یافتند. این اعداد قیمت خالص کارخانه است و شامل مالیات، عوارض و بیمه نمی شود.

از سوی دیگر نمایندگان پارلمان اروپا معتقدند تصمیم برای تنظیم بازار خودرو گران نیست. سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

از سوی دیگر فاطمی امین در دفاع از منافع خودروسازان معتقد است که قیمت خودروسازان افزایش یافته و بنابراین باید قیمت خودرو افزایش یابد.

اما این دفاعیه مورد قبول نمایندگان قرار نگرفت و اکنون برخی از نمایندگان با کمک لطف الله سیاهکالی نماینده مردم قزوین به دنبال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت هستند. سیاهکلی در گفت و گو با رویداد۲۴ عملکرد ضعیف وزیر صمت در دو حوزه خودرو و معادن را مهم ترین دلیل استیضاح فاطمی امین عنوان کرد.

اگرچه این پیشنهاد از سوی نمایندگان کمیسیون صنعت و معدن مطرح شده است، اما همه اعضای این کمیته موافق این استیضاح نیستند. با علی موسوی یکی از اعضای همین کمیسیون تماس گرفتیم و با وجود اینکه وی حاضر به مصاحبه نشد، گفت: «وزیر صمت یک وزیر انقلابی است. بگذار کارش را بکند. شما خبرنگاران به این موضوع توجه نکنید و بر آن تاکید کنید».

از سوی دیگر، لطف الله سیاهکالی، نماینده تدوین‌کننده طرح استیضاح وزیر صمت، معتقد است که وزیر صمت در چند ماه گذشته نه تنها در بازار خودرو، بلکه در حوزه معدن نیز عملکرد خوبی نداشته و ضعیف عمل کرده است.

سیاهکلی توضیح می دهد: فاطمی امین همین یک ماه پیش از ارزان شدن خودرو و تمرکز بر تنظیم این بازار صحبت می کند و اکنون در کنار خودروسازان از افزایش 18 درصدی قیمت خودرو صحبت می کند که کاملا غیرقانونی است.

به گفته سیاهکلی، فاطمی امین استدلال خودروسازان را کاملا پذیرفت و از آنها قانع شد. خودروسازان می گویند به دلیل افزایش هزینه ها باید خودرو را گران بفروشند و وزیر صمت هم گفت بله.

سیاهکلی ادامه داد: اگرچه معتقدیم گرانی تولید خودرو در ایران ربطی به قیمت مواد اولیه ندارد و به ساختار حاکمیتی و ساختار فاسد خودروسازان در صنعت خودرو برمی گردد. این قیمت گذاری که مورد موافقت وزیر صمت نیز بوده منطقی نیست. ساختار در ایران خودرو و سایپا اشتباه است و سربار آن بی شمار است. «سپس وزیر به جای اینکه به فکر اصلاح ساختار مدیریتی این دو خودروساز باشد، رای به افزایش قیمت خودرو به ضرر مصرف کنندگان داد.

وی گفت: اکنون هزینه تولید خودرو در اروپا کمتر از هزینه تولید خودرو در ایران است. خوب، زیرا آنها هزینه های خود را در یک ساختار مدیریتی شفاف و پایدار بهینه کرده اند.»

سیاهکلی همچنین به عملکرد ضعیف فاطمی امین در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: گزارش های میدانی زیادی دریافت کرده ایم که نشان می دهد بهره برداری از معدن رصد نشده و فاطمی امین نتوانسته نظارت مناسبی بر آن داشته باشد.

سیاهکلی معتقد است با ابلاغ طرح استیضاح وزیر صمت به وظیفه خود عمل کرده است و باید دید سایر معاونان این طرح را همراهی خواهند کرد یا خیر.

این نماینده مجلس در پاسخ به طرح استیضاح تاکید کرد: ما سه بار به وزیر صمت تذکر دادیم و صحبت کردیم اما او همچنان ضعیف عمل می کند و سیاست های اشتباه خود را دنبال می کند و کار خود را انجام می دهد. بنابراین به نسخه نهایی یعنی استیضاح و عزل رسیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید