آیا وزیر صمت این بار می رود؟ / دیگر نمایندگان با فاطمی امین شوخی نمی کنند!

آیا وزیر صمت این بار می رود؟  / دیگر نمایندگان با فاطمی امین شوخی نمی کنند!

طی روزهای اخیر مطالبه برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر صمت جدی شده و زمزمه هایی مبنی بر برکناری فاطمی امین از سوی رئیس جمهور به گوش می رسد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه جوادی; هفته گذشته با تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی، گمانه زنی هایی مبنی بر قرار گرفتن وزیر دیگری در لیست برکناری در رسانه ها مطرح شد.

به گفته برخی وزیر بعدی که از تیم اقتصادی دولت برکنار می شود وزیر صلح یا وزیر اقتصاد است و برخی اخبار حاکی از تغییر وزیر غیراقتصادی به دلیل مشکلات فیزیکی است که توجه ها را به خود جلب کرده است. خطاب به وزیر ورزش

با وجود این گمانه زنی، خبرگزاری تسنیم علناً وزیر صمت را گزینه بعدی برای جایگزینی رئیس جمهور اعلام کرد. تسنیم نوشت: باید تصمیمی برای تغییر رهبری وزارت صنعت معدن و تجارت که چالش‌های مهمی برای رئیس‌جمهور و دولت ایجاد کرده است، گرفته شود تا شاهد بهبود رویه‌ها و بهبود وضعیت خودرو باشیم.

اما گمانه زنی ها درباره برکناری وزیر صمت به عنوان گزینه بعدی دولت با واکنش رئیس شورای اطلاع رسانی دولت مواجه شد. خلجی در توییتی نوشت: گمانه‌زنی‌ها درباره قصد دولت برای تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل نابسامانی‌های بازار خودرو کذب است زیرا شرایط فعلی فراتر از این وزارتخانه است.

وزیر صامت روز یکشنبه شخصا به گمانه زنی ها درباره برکناری وی پاسخ داد. وی در پاسخ به خبرنگاری درباره شایعه تغییرش گفت: نباید شوخی می کردی.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس مدتی است که با انتقاد از وضعیت قیمت خودرو و روند تورمی در بازار خودرو از وزارت حراست انتقاد می کنند.

سیاهکالی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دلایل استیضاح وزیر صمت را تشریح کرد و گفت: آشفتگی بازار خودرو، قیمت فولاد و سیمان، مشکلات حوزه معدن، استخدام کارگران ناکارآمد و افراد غیر ماهر در پست های مهم. ، نارضایتی مسئولان وزارت صمت از نحوه مدیریت “افزایش فساد در حوزه صنعت به دلیل ناکارآمدی مدیریت یکی از محورهای استیضاح وزیر صنعت، مینی و بازرگانی است.”

موسوی لرقانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در توئیتی نوشت: بازسازی کابینه باید از ضعیف ترین ها شروع شود. «اولویت با وزیر صمت است که بازار خودرو را به سمت فروپاشی سوق داد.

همچنین کمال علیپور نماینده مجلس در گفت و گو با اختازآنلاین گفت: نمی توانم پیش بینی کنم که الان در فضای مجلس چه اتفاقی می افتد، اما به دلیل وضعیت نابسامان توده مردم و افزایش قیمت ها و عدم کنترل وزارتخانه بر آن است. امور تخصصی در حوزه فولاد، سیمان و قیمت خودرو عملاً روزانه و بعضاً ساعتی در حال افزایش است، به نظر می‌رسد دولت مجبور به انجام این عملیات اقتصادی برای رفع مشکلات مردم بوده و رهبری جدید می‌تواند خون تازه‌ای بیافریند. دولت این کار را نکرد، رفتن به مجلس برای استیضاح وزیر صمت، اقدامی پسندیده است.

دیروز 7 فروردین 1402 حاجی دلیگانی عضو کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد که استیضاح فاطمی امین در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رای گذاشته شده است و در صورت اعلام در جلسه علنی مجلس، جلسه استیضاح باید بررسی شود. ظرف ده روز برگزار می شود.

به نظر می رسد حاشیه های بازار خودرو برای دولت گران است و خود دولت نیز تمایل دارد در سال مهار تورم و رشد تولید، وزیر صمت را تغییر دهد تا به شعار سال بهتر عمل کند، اما به دلیل تبعات آن. تغییر پی در پی چند تن از اعضای کابینه، شخصاً قصد انجام این کار را ندارد و ترجیح می دهد از طریق روند استیضاح و توسط مجلس انجام شود.

درخواست استیضاح وزیر صمت در جلسه علنی امروز 7 فروردین ماه مجلس اعلام شد و فاطمی امین حداکثر 10 روز فرصت دارد تا در مجلس حاضر شود.

به نظر می رسد این بار عزم نمایندگان مردم برای استیضاح وزیر صمت دولت سیزدهم جدی است چرا که شاهد انتقادات و اظهارنظرهای تند نمایندگان مردم نسبت به عملکرد فاطمی امین هستیم. در یک مورد موسوی، نماینده ملکان نوشته بود «خروج او قطعی است!» اما آخرین ایستگاه وزیر صمت به استعفا یا استیضاح ختم نمی شود! قوه محترم قضاییه باید پاسخگوی عملکرد فاطمی امین باشد.» رئیس کمیسیون صنایع در ادامه گفت: بعید است وزیر صمت این بار رای اعتماد بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید