وزیر صمت زیر تیغ استیضاح؛ آیا فاطمی امین استعفا می دهد؟

وزیر صمت زیر تیغ استیضاح؛  آیا فاطمی امین استعفا می دهد؟

شجاعی: رابطه مجلس و دولت زیاد آفتابی نیست و با وجود اینکه سران قوا با یکدیگر اختلافی ندارند و از نظر یکدیگر حمایت می کنند. اما وقتی به عمق ماجرا برویم، می بینیم که روابط پاستور و بهارستان چندان نزدیک نیست. نگاهی به رویکردهای نمایندگان در 6 ماه گذشته عملکرد وزرای دولت را به خوبی نشان می دهد، برخلاف آن که به نظر می رسد سال ها دولت و مجلس به آرامی تعامل خواهند داشت. ماهیت رابطه چندان مساعد نیست و اگر لابی در پشت پرده صورت نگیرد ممکن است اتفاقات دیگری برای آشکار شدن این اختلافات بین دولت و مجلس رخ دهد. این چه واقعیتی است که مجلس نشان داده است که تحمل چندانی نسبت به کار وزرای دولت ندارد و اگر وزیری درست عمل نکند و احیاناً در حوزه اختیارات خود درست عمل نکند، مورد بازخواست و در نهایت استیضاح قرار می گیرد. اخراج شد. آنچه به وضوح شاهد بودیم کاری است که مجلس یازدهم با حجت … عبدالمالکی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داد و تنها پس از گذشت 9 ماه او را بدون هیچ امتیازی از دولت کنار زد. . البته در همان زمان سوالاتی درباره سکوت وزیر و گمانه زنی هایی درباره استیضاح وی مطرح شد که از سوی دولت جدی گرفته نشد، اما در 16 تیرماه امسال نمایندگان مردم با جمع آوری امضاهای فراوان و ارائه آنها به کمیسیون اصلی، از وصول استیضاح سیدرضا خبر داد. فاطمی امین وزیر صمت شد، اما در آن زمان محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس از دیدار با رئیس جمهور و بازنگری در این وزارتخانه خبر داد. تقسیم آن به 2 وزارتخانه و معرفی 2 وزیر. در این راستا مقرر شد به دولت 60 روز فرصت داده شود تا این کار را انجام دهد. اگرچه در همان زمان بسیاری از نمایندگان این موضوع را مطرح کردند که اگر در پایان دوره 60 روزه دولت طبق وعده عمل نکند، مجلس باز هم جلوی طرح استیضاح فاطمی امین را خواهد گرفت، اما برخلاف انتظار، نه تنها در این راه هیچ راه قاطعی از سوی دولت وجود نداشت. بلکه همزمان سخنگوی دولت از عدم تغییر در دولت خبر داد و علنا ​​تقسیم وزارتخانه و معرفی دو وزیر را تکذیب کرد. این در حالی است که نمایندگان تا روز رای اعتماد به صولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار، ننشستند و این موضوع را تذکر می دادند. کمیته اصلی از استیضاح وزیر صمت که پیش از این بسته شده بود، خبر داد.

یک مجمع خاص؛ احتمال استعفای وزیر

شاید اگر نمایندگان مجلس به روال خود عمل می کردند و در زمان مقرر وزیر صمت را برکنار می کردند، آن زمان تلف نمی شد و وزیر جدید با برنامه و کارآمدی بیشتر تعیین می شد. اما تعامل دولت و مجلس باعث شد فاطمی امین دومهی مدت بیشتری در سمت وزیر بماند. اما گویا صبر مردم بهارستان لبریز شده و مصمم به عزل وزیر صمت هستند. ضمن اینکه در جریان رای اعتماد به وزیر این پیشنهاد را به دولت ارسال کردند که دوران تسامح تمام شده است. چندی پیش کلیباف از اوجی وزیر نفت انتقاد کرد. این در شرایطی است که همه منتظر رویکرد دولت برای استیضاح وزیر صمت هستند. آنچه از نگرش دولت به موضوع استیضاح برمی آید این است که رئیسی و اطرافیانش چندان خرسند نیستند که استیضاح در کارنامه این دولت باشد و به همین دلیل جای تعجب نخواهد بود اگر شاهد استعفا و استعفای فاطمی امین باشیم روزهای آتی به هر دلیلی که دولت باشد، از این حکم برای تغییرات استفاده نکرده و بعید به نظر می رسد در این مدت به سمت انشعاب وزارتخانه و معرفی 2 وزیر برود.

استیضاح به معنای برکناری نیست

نماینده مردم اردبیل در خصوص اعلام استیضاح وزیر صمت در صحن علنی گفت: بر اساس آیین نامه مجلس اگر تعداد امضاکنندگان استیضاح بیش از 10 نفر باشد، هیئت رئیسه باید مراجعه به کمیته تخصصی مربوطه در خصوص استیضاح وزیر صمت، با توجه به اینکه مهلت دو ماهه ای که داده شده بود به پایان رسیده است، این استیضاح دوباره آغاز شده است. صدیف بدری درباره علت ارجاع به کمیسیون و سپس دادگاه گفت: در مورد استیضاح قبلی دولت دو ماه از مجلس وقت گرفت و بر این اساس استیضاح باید روند جدیدی را طی می کرد و ارجاع شد. توسط هیئت مدیره به کمیته اعلام می گردد و پس از طی دوره قانونی در صحن علنی اعلام می گردد. وی در مورد اصرار برای این استیضاح پس از 3 ماه افزود: نظر شخصی من این است که نگرانی استیضاح ها در حوزه ماموریت های وزارت حریم خصوصی هنوز برطرف نشده است و مردم نیز در حوزه استیضاح نگرانی هایی دارند. کار وزارت صنایع، معادن و بازرگانی که هنوز وجود دارند. این نماینده امضاکننده بیانیه استیضاح تصریح کرد: برنامه های ارائه شده از سوی وزیر صمت اجرایی نشده و هیچ اقدام عملیاتی از سوی وی در حوزه خودرو ندیده ایم. در حوزه مدیریت بازار هم می گویند قیمت تمام شده بالاست، قیمت خودروی مشابه خارجی 10 ساله نصف قیمتی است که با این کیفیت تولید می کنند. هنوز هم این خواسته ها و دغدغه های مردم است و باید جواب بدهند چون حرف هایی که زدند و برنامه هایی که نوشتند نشد. بدری تصریح کرد: البته این استیضاح و امضای ما به معنای استیضاح او نیست، باید بیاید و برای نمایندگان توضیح دهد و در صورت رضایت مجلس و صلاح بداند مجددا به وزیر رای اعتماد می دهد و در صورت عدم رضایت به آن می رسد. استیضاح

مونی: یک آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید