احتمال جایگزینی فاطمی امین; وزیر صمت کیست؟

احتمال جایگزینی فاطمی امین;  وزیر صمت کیست؟

پایه های وزارت صلح بسیار شکننده است، در 12 سال گذشته 6 وزیر این پست را بر عهده داشته اند که یک رکورد است. پیش بینی می شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی، امور مالی صنعت خودرو و نارضایتی از سوابق حاکم بر این صنعت، سایر جانشینان بالقوه بهتر از اسلاف خود نباشند. جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که جانشین فاطمی امین «شجاعت مقابله با مافیای خودرو» را داشته باشد، جرأتی که به گفته برخی منتقدان در 30 سال گذشته در هیچ یک از صاحبان کلیدی ساختمان سمیه دیده نشده است. برخی معتقدند گروه سهامداران صنعت خودرو نقش عمده ای در معرفی وازا سمت دارند.

به گفته یک منبع آگاه، دقایقی پس از اعلام استیضاح سیدرضا فاطمی امین، گزینه محبوب جبهه پایداری در وزارت صمت، موجی از خوشحالی در حلقه درونی کارکنان وزارت صمت به راه افتاد. موضوعی که منجر به دستور ۲-ما مدیران ارشد مجتمع شد گروه مشخص شده به طور کامل حذف شود.

منتقدان کار فاطمی در خارج از وزارت کشور دست کمی از سازمان تحت امر او نداشتند. تنها یک روز پس از اخراج وی، برخی از انواع خودروهای موجود در بازار بین 10 تا 20 درصد ارزان شدند.

برخی کارشناسان بر این باورند که هرکس بر صندلی وزارت صمت تکیه زده باید مدافع منافع مجموعه ذینفعان قدرتمند صنعت خودروسازی کشور باشد. مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت صمت در نامه‌ای که 28 اردیبهشت به دست آفتاب نیوز رسیده، از شورای رقابت خواست تا قیمت خودروهای مونتاژی چینی را دوباره افزایش دهد. حرکتی که می تواند هزاران میلیارد سود بیشتر برای 3 خودروساز بزرگ به همراه داشته باشد.

البته رئیس جمهور پس از استیضاح، سید مهدی نیازی، مدیر سابق فروشگاه های آستان قدس و دست راست فاطمی امین در شعبه اقتصادی این سازمان را که به همراه وی به وزارت امنیت آمده بود، به عنوان سرپرست معرفی کرد. بنابراین به گفته برخی از تحلیلگران، دهکجی به مجلس و رئیس قوه مقننه نیز رفته است. علاوه بر شخص نیازی، گزینه های مختلفی برای جایگزینی وزیر استیضاح شده مطرح شده است که به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

از حسین مدرسه حیانی تا سردار فرهی

این نام یکی از نام های رایجی است که در سال های اخیر برای این پست مطرح می شود، خاییانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان است و مدتی در دولت دوازدهم ریاست این نهاد را بر عهده داشت. ارتباطات سیاسی قوی از جمله ویژگی هایی است که شانس او ​​را برای نشستن بر کرسی وزیری افزایش می دهد.

محمدمهدی برادران معاون دیگر فاطمی امین به همراه احمد کالا بنی که هم اکنون مشاور مدیرعامل ایران خودرو و مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت است و جواد نجم الدین مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو هستند. از جمله نام هایی که به عنوان جانشین فاطمی امین مطرح شده است. گزینه پیشنهادی دیگر مهدی اسلام پناه است که در حال حاضر رئیس سازمان استاندارد است.

عباس علی آبادی اراکی مدیرعامل فعلی مپنا و مسعود سمی نژاد فعال در حوزه معدن و معاونت معدنی وزارت صنعت در سال 1387 به همراه مهدی دوستی استاندار فعلی هرمزگان هستند. از جمله نام های پیشنهادی محافل اصولگرا.

علیرضا پیمان پاک، رئیس فعلی سازمان توسعه تجارت نیز در بین فعالان اقتصادی نسبتاً قابل قبول است، هرچند زمزمه هایی مبنی بر عدم پذیرش وی در مجلس شنیده می شود.

گفته می شود مهدی غضنفری، وزیر صلح دولت دوم احمدی نژاد که در حال حاضر از سوی رهبری به ریاست صندوق توسعه ملی منصوب شده، پیشنهاد این وزارتخانه را نپذیرفته است.

فاطمی امین وزیر سابق مجلس در جریان استیضاح خود در صحن علنی مجلس مدعی شد که مدیران شرکت ها به دلیل اقدامات ضدفساد معاونش به وی حمله کرده اند و گفته می شود محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت حریم خصوصی بوده است. معاون مورد اشاره فاطمی امین که اخیراً درباره رابطه فیزیکی با وی منتشر شده بود، برادران در وزارتخانه هم طرفدارانی دارند و گروهی در فضای مجازی برای او تبلیغ می کنند.

برخی از چهره های ارزشمند نیز در فجازی پست های هماهنگی در حمایت از علی نبوی رئیس ایدرو منتشر کردند. منوچهر لاگی که بیش از 100 میلیون دلار برای ساخت صندوق عقب 206 هزینه کرده و هم اکنون مسئولیت حمل و نقل را بر عهده دارد، نام دیگری است که به آن اشاره می شود. کانال ارزشی از حسین دهقان و سردار مهدی فرهی نیز به عنوان گزینه های در حال بررسی نام برده شده است.

آنها می گویند که پایه های وزارت صلح بسیار شکننده است، در 12 سال گذشته 6 وزیر این پست را بر عهده داشته اند که یک رکورد است. پیش بینی می شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی، امور مالی صنعت خودرو و نارضایتی از سوابق حاکم بر این صنعت، سایر جانشینان بالقوه بهتر از اسلاف خود نباشند. جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که جانشین فاطمی امین «شجاعت مقابله با مافیای خودرو» را داشته باشد، جرأتی که به گفته برخی منتقدان در 30 سال گذشته در هیچ یک از صاحبان کلیدی ساختمان سمیه دیده نشده است. برخی معتقدند گروه سهامداران صنعت خودرو نقش عمده ای در معرفی وازا سمت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید