لاوروف: افزودن «الزامات جدید» به برجام، احیای آن را دشوار خواهد کرد

لاوروف: افزودن «الزامات جدید» به برجام، احیای آن را دشوار خواهد کرد

سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه گفت که تلاش‌ها برای افزودن «الزامات جدید» به برجام، احیای توافق هسته‌ای را دشوار می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: در حال حاضر مسئولیت احیای برجام بر عهده ایران، روسیه و چین نیست و کشورهایی که این روند را متوقف کرده اند باید آن را احیا کنند.

ماه گذشته وب سایت اکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در هفته های گذشته با شرکای اروپایی و اسرائیلی درباره نوعی «توافق موقت» با ایران مشورت کرده است.

مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی که با جزئیات طرح ایالات متحده آشنا هستند، گفتند که طرحی که کاخ سفید در حال بررسی آن است، شامل لغو برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

این در حالی است که مقامات دولت آمریکا در چند ماه گذشته بارها گفته اند که توافق با ایران در مورد برجام «در حال حاضر» در دستور کار کاخ سفید نیست.

آخرین دور مذاکرات برای لغو تحریم های وین در اوت گذشته در وین برگزار شد، اما از آن زمان این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

کشورهای غربی در ماه های اخیر با راه اندازی یک جنگ رسانه ای-تبلیغاتی سعی در شکستن مقاومت ایران در جهت تامین منافع کشور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در خصوص دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید