دولت بایدن آماده اتخاذ تصمیمات دشوار برای احیای برجام است


ساعت: 19:28
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823519

فری بیکن واشنگتن در بیانیه ای درباره پیشنهاد آمریکا برای لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولت بایدن برای احیای برجام «آماده اتخاذ تصمیمات دشوار» است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته وب سایت واشنگتن فری بیکن مستقر در آمریکا که به محافظه کاران این کشور نزدیک است، پیشنهاد اخیر دولت بایدن در مذاکرات با ایران تحریم ها علیه حداقل 80 هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را لغو می کند.

بر اساس این گزارش به نقل از مقامات کنگره، این پیشنهاد عنوان ادعایی «تروریستی» را از سپاه پاسداران حذف می‌کند و نیروهای قدس سپاه پاسداران برای جبران خسارت به فهرست تروریست‌های آمریکا اضافه می‌شوند. فری بیکن واشنگتن ادامه می دهد که تخمین های منتشر شده در کنگره که به وب سایت آمریکایی رسیده است مبنی بر اینکه تحریم ها علیه 80000 تا 180000 نیروی سپاه پاسداران لغو خواهد شد و تحریم ها علیه نیروی Couds تنها 20000 نفر را شامل می شود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، مقامات ایرانی در روزهای اخیر این پیشنهاد را تایید کرده‌اند که خشم رهبران خارجی جمهوری‌خواه را برانگیخته است و می‌گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست «تروریست‌های» آمریکا در بحبوحه حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه باقی بماند.

بر اساس این گزارش، آنها چنین امتیازی را در صورتی که برای تصویب به کنگره ارائه شود، عامل شرم آور می دانند. بر این اساس، اعضای کمیته تحقیقات جمهوری خواه (RSC)، بزرگترین گروه کنگره این حزب، در حال تهیه پیش نویس قانونی برای حفظ تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وابستگان آن هستند. رسانه‌های محافظه‌کار می‌گویند با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، اگر جمهوری‌خواهان کنگره را کنترل کنند، اکثریت جمهوری‌خواه می‌توانند تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران توسط دولت بایدن را به عنوان بخشی از یک توافق جدید کاهش دهند. وارونگی یک طرفه.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، یک جمهوری خواه ارشد گفت: «حذف سپاه از لیست و سپس افزودن قدس به تنهایی به فهرست، در واقع به این معناست که حدود 80000 رزمنده دیگر سپاه از لیست تروریست ها خارج شده اند و اکنون می توانند وارد فهرست تروریستی شوند». ایالات متحده. ” ایالت ها. “

بر اساس این گزارش، برخی از دموکرات‌ها نیز با این اقدام مخالف هستند و سناتور جو مانچین روز سه‌شنبه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشت که به‌ویژه نگران حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه است. وی با اشاره به اتهامات مکرر علیه ایران گفت: ما نباید با لغو تحریم ها به ایران پاداش بدهیم، تا زمانی که نشان دهنده تمایل به مهار «جاه طلبی های هسته ای» و «تامین مالی تروریسم» باشد.

به گفته منابع در کنگره، اعضای کمیته تحقیقات جمهوری خواهان در حال کار بر روی اصلاحیه های لایحه هزینه های دفاعی ایالات متحده در سال آینده هستند تا نام تروریست های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مدون کرده و از اجرای آن از طریق اقدامات اجرایی جلوگیری کنند. به گزارش واشنگتن فری بیکن، لایحه جداگانه ای به نام قانون فشار حداکثری که دولت بایدن را از لغو اکثر تحریم ها علیه ایران منع می کند، دارای 130 حامی جمهوری خواه و احتمالاً 200 طرفدار تا تابستان قبل از انتخابات میان دوره ای 2022 است.

جیم بنکس، رئیس کمیته تحقیقات جمهوری خواهان و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز به فری بیکن گفت که دموکرات هایی که از توافق دولت بایدن با ایران حمایت می کردند، به دلیل تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن را کنار می گذارند.

بر اساس این گزارش، کمیسیون در یک توئیت فارسی که هفته گذشته منتشر کرد، به مقامات ایرانی اعلام کرد که اگر جمهوری‌خواهان در ماه نوامبر کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، لغو تحریم‌ها علیه دولت بایدن را لغو خواهند کرد.

به گزارش این پایگاه خبری، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که در مورد پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات دیپلماتیک اظهار نظری نکرد، گفت: دولت بایدن آماده اتخاذ تصمیمات دشوار برای احیای برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به فری بیکن گفت: ما علنی مذاکره نخواهیم کرد، اما اگر ایران بخواهد تحریم ها را فراتر از برجام لغو کند، باید بر ترس های خود فراتر از برجام غلبه کنیم. رسیدگی. اگر آنها نخواهند از مذاکرات برجام برای حل و فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، ما مطمئن هستیم که می توانیم خیلی سریع به توافق برسیم و اجرای مجدد توافق را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

هاآرتص: بایدن در روزهای آینده تصمیم خود را درباره سپاه اعلام خواهد کرد

یک روزنامه صهیونیستی نیز روز گذشته (سه شنبه) گزارش داد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا باید طی روزهای آینده تصمیم خود را درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کند. هاآرتص می نویسد که مقامات کاخ سفید موافق ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های موسوم به «تروریستی» هستند، در حالی که مقامات وزارت خارجه آمریکا نظر مخالف دارند.

به گزارش هاآرتص، مقامات اسرائیلی منتظر تحولات مهمی در این هفته (تا یکشنبه آینده در تقویم ایران) در مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای ایران هستند. هاآرتص می گوید در صورت حل اختلاف سپاه پاسداران، آمریکا قرارداد جدیدی با ایران امضا خواهد کرد که در وین به توافق رسید.

در بخشی دیگر از این گزارش، رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که دولت بایدن بار دیگر دوره مذاکرات وین را تمدید کرده است. منابع درگیر در این مذاکرات به هاآرتص گفتند که دولت آمریکا چندین بار ضرب الاجل خود را تغییر داده است. آنها ابتدا بهمن ماه را آخرین مهلت تعلیق مذاکرات در صورت عدم حصول توافق اعلام کردند، اما آن را به ماه مارس موکول کردند که این مهلت نیز تمام شد.

این گزارش ها پس از آن منتشر می شود که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین برای ماه ها متوقف شده بود. از زمان آغاز مذاکرات، دولت آمریکا بارها سعی کرده به جای ارائه ابتکارات عملی برای پیشبرد مذاکرات، کشورهای مختلف به ویژه ایران را متهم به تاخیر در مذاکرات کند. تعیین ضرب الاجل های نادرست یکی از تاکتیک های غرب در مذاکرات وین در ماه های اخیر برای تحت فشار قرار دادن تیم ایران بوده است، این در حالی است که شواهد مختلف نشان می دهد که تصمیم گیری ضعیف غرب به ویژه آمریکا یکی از عوامل این مذاکرات بوده است. .

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید