لایروبی ۱۲۶ کیلومتر از رودخانه های خراسان شمالی / هشدار برای تعمیر پل های غیراستاندارد رودخانه ها


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809925

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد؛

سید آکل مرتضوی گفت: از 2200 کیلومتر رودخانه مهم استان، عملیات لایروبی و بازگشایی در 650 کیلومتر طول آن بسیار مورد نیاز است که تاکنون 126 کیلومتر آن لایروبی و افتتاح شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید اکلیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: در خراسان شمالی طول رودخانه ها و مسیل ها 6600 کیلومتر است که 2200 کیلومتر آن به دلیل تامین آب و تاثیر بر سکونتگاه ها بسیار مهم است. حساس.

مرتضوی گفت: با توجه به اینکه طول 2200 کیلومتر از رودخانه های استان بسیار حائز اهمیت است، نقشه راه برای این مسیر رودخانه تعیین شده و عملیات لایروبی و ساماندهی آنها (اجرای دیوار ساحلی) نیز در دستور کار قرار دارد. «کار شرکت آب منطقه ای استان.

وی گفت: شرکت آب منطقه ای استان تاکنون مساحت و بستر 2200 کیلومتری رودخانه های مهم استان را به طول بیش از 1400 کیلومتر مورد بررسی قرار داده است که خراسان شمالی در این زمینه بررسی هایی انجام داده است که از میانگین کشوری جلوتر است.

این مسئول ادامه داد: از هزار و 400 کیلومتر رودخانه هایی که مطالعات حریم و اقشار آنها را انجام داده ایم، 563 کیلومتر آن را خط کشی کرده ایم که در حاشیه رودخانه اترک انجام شد.

وی درباره عملیات لایروبی در رودخانه های استان گفت: از 2 هزار و 200 کیلومتر رودخانه مهم استان، عملیات لایروبی بسیار مورد نیاز است و بازگشایی 650 کیلومتر از طول آن که 126 کیلومتر آن لایروبی و روباز است، فاصله زیادی دارد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سال 95 به طول دو و نیم کیلومتر، در سال 96 به طول بیش از پنج کیلومتر، در سال 97 به طول سه کیلومتر، در سال 1377 به طول 40 کیلومتر، در سال 1378 با یک طول 19 کیلومتر و 10 کیلومتر در این ماه 10 کیلومتر از رودخانه های مهم استان لایروبی و بازگشایی شد که تا پایان سال جاری در رودخانه اترک ادامه دارد.

وی همچنین درباره هزینه عملیات لایروبی گفت: با توجه به اینکه رژیم رودخانه فعال و زنده است و آب بستر آن باید به طور عادی جریان داشته باشد، اما زمانی که این بستر و حریم به دست انسان آسیب می بیند، باید اصلاح شود. بستر رودخانه و مصون بودن آن، در این رابطه منبع تامین مالی اجرای عملیات لایروبی رودخانه از محل اعتبارات بحران تعیین و تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: البته امسال علاوه بر ارائه وام از محل وام بحران، وام استانی نیز برای این عملیات اعطا شد.

وی گفت: در سال 98 مبلغ 16 میلیارد تن و در سال 99 نیز مبلغ هفت و نیم میلیارد تن از محل وام بحران لایروبی رودخانه ها به استان اعطا شد.

مرتضوی در ادامه با بیان اینکه هزینه عملیات لایروبی به حدود 600 میلیون تن در هر کیلومتر رسیده است، گفت: در سال مالی 1400 وام مصوب این عملیات 10 میلیارد تن هزینه و مصرف شده است.

وی همچنین درباره اجرای عملیات ساماندهی (ایجاد دیواره های کرانه ای) در رودخانه های استان بیان کرد: این عملیات با هدف مدیریت حاشیه رودخانه ها، جلوگیری از هدررفت خاک، جلوگیری از انبساط رودخانه و همچنین جلوگیری از تخریب قوه مجریه انجام می شود. .

اجرای 86 کیلومتر دیوار ساحلی در استان

این مسئول گفت: از دو هزار و 200 کیلومتر رودخانه مهم استان باید 400 کیلومتر دیوار ساحلی تکمیل شود که از این میزان تاکنون حدود 86 کیلومتر دیوار ساحلی تکمیل شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 23 کیلومتر از رودخانه مرزی استان لایروبی، بیش از 23 کیلومتر از رودخانه های مرزی استان لایروبی، بازگشایی و برای حفظ مرز این منطقه دیوار ساحلی احداث شده است. ثابت رودخانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: هزینه عملیات دیواره های حاشیه رودخانه از سال 98 تاکنون از هفت میلیارد تن به 17 میلیارد تن رسیده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص تعیین رفع تصرفات از حریم و بستر رودخانه ها در استان گفت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب دهه 60 تمامی دستگاه های اجرایی کشور موظف به رودخانه ها و رودخانه ها هستند. کانال ها اخذ مجوز از وزارت نیرو.

مرتضوی خاطرنشان کرد: تا پنج سال گذشته دستگاه های اجرایی استان کمتر به قانون توجه کرده اند و استعلام از شرکت آب منطقه ای استان نیز ضعیف بوده است. سیل سال 98 در استان این رویه را تغییر داد و دستگاه های اجرایی استان موظف به دریافت استعلام از شرکت آب منطقه ای استان هستند.

وی افزود: در غیر این صورت از فعالیت آنها در رودخانه ها جلوگیری می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در پی وقوع سیل سال 98 در استان که در آن پل ها و راه های احداث شده در حریم رودخانه آسیب جدی دید، اداره کل راه و شهرسازی موظف است نسبت به هرگونه اقدام ریز و درشت ساختمانی در محدوده رودخانه استعلام دریافت کند. رودخانه. منطقه در همین راستا کار می کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان کار دستگاه های اجرایی در این حوزه را به صورت مستمر در شورای منطقه حفظ بودجه منعکس می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در عین حال گفت: در سال های گذشته پل ها و ساختمان هایی در رودخانه های استان توسط اداره کل راه و شهرسازی احداث شده بود که اکنون نیاز به تعمیر دارد. وی گفت: این موضوع را به بازرسی منطقه اعلام کرده ایم.

وی افزود: به اداره کل راه و شهرسازی استان اخطار داده شده است که نسبت به تعمیر این پل های باریک و ایجاد چندین دهانه دیگر در این پل ها برای مقاومت در برابر سیلاب اقدام کند.

وی گفت: اگرچه این اقدام مستلزم بودجه زیادی است، اما این پل ها همچنان نیاز به تعمیر دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در خاتمه از اجرای قانون حریم سنجی در منطقه و بستر رودخانه در استان خبر داد: از هزار و 400 کیلومتر رودخانه بررسی شده در استان 80 درصد این میزان است. مسیر رودخانه از طرف دولت دریافت شد و این اقدام همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید