100 هکتار از بستر رودخانه جیرفت لایروبی شد


ساعت: 12:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891170

حمید آذربیگ گفت: بیشترین لایروبی و احداث دیوارهای حفاظتی و مقاوم سازی دیواره رودخانه ها در شهرستان جیرفت انجام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید آذربیغ در گفتگو با راه آرمان; وی گفت: بارندگی های رخ داده در شهرک جیرفت به سلامت از مسیر و بستر رودخانه شور عبور کرده که نتیجه اقدامات مدیریت منابع آب است.

مدیر اداره آبیاری شهرستان جیرفت افزود: وظایف منابع آب یا مدیریت منابع بررسی وضعیت منابع آب در محدوده تحت مدیریت خود است که مطابق با سیاست ها و سیاست های ابلاغی از سوی شرکت بازرگانی وزارت نیرو و آب است.

وی تهیه برنامه های لازم برای پایش مشکلات مربوط به حفظ و بهره برداری از آب های زیرزمینی و سطحی و از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه را برشمرد.

آذربیگ تصریح کرد: کنترل و بهره برداری از منابع آبی شهرستان جیرفت بر اساس مجوزها صادر می شود و از اضافه برداشت از این منابع آبی به صورت تخصصی جلوگیری می شود.

مدیر اداره آبیاری جیرفت تصریح کرد: نظارت دقیق برای جلوگیری از آلودگی آب و تهیه گزارش های لازم جهت انجام اقدامات قانونی با هماهنگی شرکت های آب منطقه ای و سازمان های ذیل مرتبط در اداره آبیاری جیرفت انجام شده است.

وی بیان کرد: پایش عملیات تعیین حریم و بستر رودخانه ها، نهرها و نهرها و جلوگیری از تعرض به این بسترها در شهرستان جیرفت انجام شد.

آذربیگ تصریح کرد: نظارت و پاسخگویی به استعلامات و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بحمدالله بر اساس دستورالعمل و مقررات مربوطه انجام می شود.

مدیر اداره آبیاری شهرستان جیرفت برنامه ریزی اکیپ های گشت و بازرسی برای حفاظت از منابع آبی و جلوگیری از تخلفات آبی را از دیگر برنامه های این اداره برشمرد.

وی خبر داد: نگهداری چاه های دارای مجوز، حفر و لایروبی و اخذ آب و حق مطالبات قانونی شرکت های منابع آب منطقه ای توسط کارشناسان انجام و نظارت می شود.

آذربیگ تصریح کرد: برداشت منابع آب زیرزمینی و سطحی در شهرستان جیرفت تنها از طریق چشمه ها، کانال ها، چاه ها و برخی رودخانه های سطحی انجام می شود و تاکنون مردم در این زمینه مشکلی نداشته اند.

مدیر اداره آبیاری شهرستان جیرفت برداشت آب های سطحی از رودخانه ها و مسیل های رو به رودخانه را غیرقانونی دانست و گفت: رودخانه های جیرفت نیز حق دارند و طبق مجوز برداشت آب بلامانع است.

وی افزود: الحمدلله طرح پرکردن چاه های غیرمجاز تاکنون موفق بوده و دستگاه های ذیربط باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر اداره آبیاری شهرستان جیرفت تصریح کرد: واگذاری چاه های غیرمجاز بر اساس مصوبه 2089 تنها برای چاه های غیرمجاز قبل از سال 85 که فعال بوده و در فهرست فعال وزارت نیرو نیز ثبت شده اند، اعمال می شود.

آذربیگ تاکید کرد: لایروبی و احیای قنواتی که دچار کمبود آبیاری شده اند، در صورت درخواست از سوی سازمان جهاد کشاورزی با معرفی نماینده، این درخواست بررسی می شود و امکان بررسی جهت لایروبی و غیره وجود دارد. مسائل توسط کارشناسان

وی پیشنهاد کرد: اگر بیش از 5 سال از خشک شدن قنات ها گذشته باشد، اگر نماینده درخواست قنات داده باشد، امکان کنار گذاشتن چاه به جای قنات وجود دارد.

مدیر اداره آبیاری شهرستان جیرفت تصریح کرد: در سال های اخیر با توجه به اقدامات انجام شده در بستر رودخانه ها بیش از 100 هکتار از بستر رودخانه ها لایروبی و 25 هکتار نیز آزادسازی و تصرف شده است.

آذربیگ بیان کرد: بیش از 50 پروانه برای صنایع کوچک و بزرگ در شهرستان جیرفت صادر شد که از این تعداد 40 پروانه برای آب شرب روستاها و شهرها صادر شد.

وی بیان کرد: بارندگی های باریده شده در شهرستان به سلامت از مسیر و بستر رودخانه شور عبور کرده که حاصل اقدامات مدیریت منابع آب است.

مدیر آبیاری شهرک جیرفت گفت: بیشترین لایروبی و دیوارهای حائل و مقاوم سازی دیواره رودخانه طی چند سال گذشته در شهرک جیرفت انجام شده و این فعالیت ها و اقدامات قابل تقدیر است.

آذربیگ خاطرنشان کرد: با تلاش و پشتکار همکاران اداره آبیاری شهرستان جیرفت مشکلی در تامین آب شرب وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید