لزوم پیگیری مصوبات استانی و گزارش دهی به مردم

لزوم پیگیری مصوبات استانی و گزارش دهی به مردم

روز جدید «حکومت مردمی» نام آیت بود… رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای دولت خود انتخاب کرد و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به رهبری وی، این نام بر دولت نیز نهاده شد. حکومتی که قرار بود به نام خود عمل کند، همیشه باید با مردم و برای مردم کار کند. این در حالی است که بسیاری از مردم جلوه ظاهری رویکرد این دولت را در سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت همراه می بینند و معتقدند رئیس جمهور و دولتمردان به این ترتیب ملی گرایی خود را در سفرهای استانی نشان می دهند. این در حالی است که برخی معتقدند سفرهای استانی رئیس جمهور با هیئت همراه جدای از نکات و نتایج مثبت؛ نکات منفی نیز وجود دارد که باید کاهش یابد. البته هیچکس مخالف سفر استانی نیست و این رویه در دولت های گذشته نیز انجام شده است. همانطور که در دولت سازندگی مرحوم آیات … هاشمی رفسنجانی، دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی، دولت عدالت و مهربانی محمود احمدی نژاد و دولت تدبیر و امید حسن روحانی این رویه انجام شد و همه رؤسای جمهور به استان های مختلف سفر کردند تا از وضعیت استان ها مطلع شوند. از این رو رویکرد رئیس جمهور؛ پیشرو در سفرهای استانی رویکرد درستی است. اما سوال مهم اینجاست که هدف از این سفرها چیست یا به عبارتی رئیس جمهور و دولت با این سفرها به چه چیزی می خواهند دست پیدا کنند؟ اولاً پاسخ این است که مسئولان در سفرهای استانی برای رفع مشکلات استان ها و مناطق تلاش می کنند و همانطور که می دانیم در هر سفر استانی چندین دستور و مصوبه صادر می شود. اما اگر از منظر عمیق تر به موضوع نگاه کنیم، به این سوال می رسیم که هزینه سفرهای روستایی با هزینه شخصی در شرایط نه چندان مساعد اقتصادی کنونی نشان دهنده مردمی بودن دولت یا تصمیم گیری برای بهبود وضعیت است. باید شرایط مردم این استان و منطقه اتخاذ شود و مردم در عمل ببینند که وضعیت معیشتی آنها یا منطقه و استانشان از جهات مختلف بهتر شده است. ضمناً سؤال اینجاست که علیرغم تلاش بی‌تردید دولت برای خدمت به مردم و رفع مشکلات، چه تعداد از مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور انجام شده است و عموماً به مردم گزارشی از اجرا و اجرای آن داده می‌شود. پروژه ها و مصوبات؟ اینها نکات مهمی است که اگر به درستی به آنها توجه شود، سفرهای استانی هدفمندتر و با برنامه ریزی و دستاوردهای بهتر خواهد بود.

ضرورت سفرهای استانی هدفمند

سفرهای استانی روسای جمهور مانند سایر مناسبت ها با حامیان و منتقدانی مواجه است و حامیان بنا به دلایلی موافق چنین سفرهایی هستند و منتقدان با توجه به شرایط و موقعیت به دلایلی چنین سفرهایی را مناسب نمی دانند. آنچه مسلم است بسیاری از حامیان دولت بر این باورند که حضور رئیس جمهور در میدان در کنار مردم نشان دهنده تمایل دولت به رویارویی مو به مو و حل مشکلات است و در یک کلام از بازگشت دولت به دولت صحبت می کنند. مردم. مورد دیگر این است که مقامات دولتی که در آن استان حضور دارند، گزارش مقامات محلی هر منطقه از استان مقصد را مستقیما و از زبان خود آنها می شنوند. اما از سوی دیگر، منتقدان و مخالفان بر این باورند که این روند برای دولت گران تمام می شود و در عصری که ارتباطات و اطلاع رسانی پیشرفت های شگفت انگیزی داشته است، نیازی به حضور فیزیکی مقامات محلی در تهران یا دولتمردان استان های مختلف نیست. از کمبودها و اعتبارات مورد نیاز مطلع شوید از این موارد آگاه باشید. حضور مطمئن رئیس جمهور در میان مردم باعث دلگرمی است. اما بعد از این حضور باید مشکلات مردم حل شود. نگاهی به مصوبات سفرهای استانی نشان می دهد حداقل در این سفرها بیش از 200 مصوبه تصویب شده است و هنوز مشخص نیست چند درصد از مصوبات محقق شده است. البته رئیس جمهور یا سایر مسئولان می توانند به برخی استان ها سفر کرده و بر اجرای مصوبات خود نظارت داشته باشند تا این گونه سفرهای استانی معنادارتر شود. از سوی دیگر، اگرچه رئیس جمهور گفت که دور دوم سفرهای استانی متفاوت خواهد بود، اما برخی کارشناسان و کارشناسان معتقدند به جای صرف وقت و هزینه برای دور دوم سفرهای استانی، برای قوه مجریه بهتر است. در یک سیستم پویا روند کلی اجرای هر یک از این پروژه ها را پیگیری و در هر مورد از مسئولان مربوطه مانند استانداران جویا می شود تا روند و نتیجه نهایی مشخص شود.

مسکن مورد نظر

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص لزوم سفرهای استانی گفت: این سفرها برای ارتباط رئیس جمهور و مردم بد نیست اما اگر در شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه است تحمیلی هزینه و سفر گران شود. کمبود بودجه، نقض غرض است. فیاض زاهد به آرمان ملی گفت: سازمان برنامه و بودجه به منظور ارائه تحلیل دقیق از وضعیت توسعه، موانع پیشرفت و مشکلات موجود به مسئولان ایجاد شده است. نمايندگان مجلس و مجمع نمايندگان جلسات دوره اي با دولت دارند و مسائل را از طرف مردم پيگيري مي كنند. وی افزود: همچنین زمانی که دولتمردان سفر می کنند و با کسری بودجه مواجه می شوند، منابع تامین مالی پروژه های جدید و توانایی تکمیل پروژه های قدیمی را ندارند و هزاران پروژه نیمه تمام در دست دولت باقی می ماند. درد. بله، اقامتگاه مطلوبی است که رئیس جمهور به این استان رفت. اما رئیس جمهور باید بداند که هر ساعت بسیار مهم است. این استاد دانشگاه گفت: مدیریت این کشور در این شرایط حساس و بحرانی باید تمرکز و نگاه درستی به موضوع حاکمیت داشته باشد. زاهد تصریح کرد: به نظر من آقای رئیسی باید روی این موضوع تمرکز کند که یک سفر خوب می تواند ارتباطات عاطفی ایجاد کند، وعده ها را کاهش دهد، هزینه ها را کاهش دهد و تیم همراه را به حداقل برساند. کشور برای توسعه و رفع موانع سرمایه گذاری نیازمند برنامه های میان مدت و بلندمدت است.

دیدگاهتان را بنویسید