لغو تدریجی تعهدات ایران به معنای ساخت سلاح هسته ای نیست


ساعت: 15:00
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884729

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای که امروز توسط روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، اعلام کرد: خروج تدریجی ایران از تعهدات به معنای ساخت سلاح هسته ای نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای که توسط روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، گفت: «یک چارچوب قانونی وجود داشت که مستلزم تعدادی محدودیت‌های داوطلبانه برای ایران بود که بخشی از یک برنامه جامع اقدام مشترک است. “

به گفته «رافائل گروسی»، پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت)، ایران به تدریج و به طور مستمر از تعهدات خود خارج شده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: امروز برنامه هسته ای داریم که رشد قابل توجهی داشته است، بسیار بیشتر از سال 2015، این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است. فعالیت هسته ای ایران نه تنها از نظر کمی، بلکه از نظر کیفی نیز رشد داشته است.

«رافائل گروسی» افزود: بنابراین ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم، زیرا ایران نه تنها قاطعانه و با سرعت در حال پیشروی است، بلکه در عین حال دید آژانس را در همه این حوزه ها کاهش داده است و این چیزی است که من می گویم. فکر کنید، در میان چیزهای دیگر، این یک موقعیت حساس است.

این تا زمانی است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 توسط 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان از یک طرف و تهران از طرف دیگر امضا شد.

لازم به ذکر است که با گذشت چندین ماه از ادامه دور جدید مذاکرات بر سر رفع تحریم های ضد ایرانی، آمریکا همچنان مانع اثربخشی آنهاست.

مذاکرات دوحه در 7 و 8 ژوئیه سال جاری انجام شد. در این گفت وگوها ایران و آمریکا با میانجیگری «انریکه مورا» معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم گفت وگو کردند.

معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این دیدار به تشریح نتایج مذاکرات دو روزه در دوحه درباره لغو تحریم های ضدایرانی پرداخت.

«انریکه مورا» در پیامی در توئیتر نوشت: دو روز مذاکره فشرده و غیرمستقیم در دوحه درباره برجام. متأسفانه، پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود، هنوز محقق نشده است. ما با فوریت بیشتری به کار برای بازگرداندن توافقنامه کلیدی منع اشاعه و ثبات منطقه ای ادامه خواهیم داد.

گفتنی است پس از یک وقفه 3 ماهه، مذاکرات لغو تحریم ها در دوحه قطر با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با دیدار دوجانبه علی باقری، مذاکره کننده ارشد شورای اسلامی آغاز شد. جمهوری ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات.

انتهای پیام/
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید