ماجرای تاتنهام به نام پرسپولیس لو رفت

ماجرای تاتنهام به نام پرسپولیس لو رفت

مهدی مهدوی کیا که هم اکنون سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران است به همراه علی دایی به عنوان یکی از بازیکنان محترم ایران برای حضور در مراسم قرعه کشی جام جهانی به قطر می رود. گل دیدنی او در آمریکا زنده شود. اسطوره فوتبال کشورمان امیدوار است هم ملی پوشان در قطر نتایج خوبی کسب کنند و هم اینکه بالاخره جادوی نرفتن به المپیک را بشکنند.

بیایید با استفاده از گل شما برای گل قرن شروع کنیم
پیش از هر چیز سال نو را تبریک می گویم و امیدوارم امسال سال موفقیت، سربلندی و پیروزی برای مردم ایران و تیم ملی فوتبال کشورم باشد. خیلی خوشحالم که گلم به عنوان کاندیدای گل قرن انتخاب شد و هرگز این گل را فراموش نمی کنم، مطمئنا مهمترین لحظه زندگی ورزشی من گلی بود که در جام جهانی فرانسه و هر بار به آمریکا زدم. من آن را تماشا می کنم هنوز برای من جدید است. با وجود همه فشارها امسال یکی از جوان ترین بازیکنان تیم ملی بودم و تمام زحماتی که قبل از جام جهانی انجام دادیم و سختی های راه در همان شروعی که انجام دادم خلاصه شد. این اتفاق افتاد و من خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و هرگز این لحظه را تا آخر عمر فراموش نمی کنم، این لحظات همیشه با من هستند و می دانم که مردم هم خاطرات خیلی خوبی از این گل و این مسابقات دارند.

این گل چقدر روی روند زندگی شما تاثیر گذاشت؟
در هر صورت خیلی مهم بود که من به عنوان یکی از جوان ترین ها موفق به گلزنی در جام جهانی شدم و بعد از آن پیشنهادات زیادی از کشورهای اروپایی دریافت کردم و فکر می کنم تاثیر زیادی داشت، اما تیم کمک زیادی به من کرد. از آنجایی که برای رسیدن به جام جهانی سختی می‌کشیدیم، راه زیادی برای رسیدن به جام جهانی در پیش داشتیم، بازی با ژاپن و استرالیا و در 20 سال به جام جهانی رسیدیم، فشاری که برای بازی با آمریکا قبل از جام جهانی به دلیل مشکلات وجود داشت. و مسائل سیاسی و … بنابراین این مسابقه برای ما بسیار مهم بود و من به عنوان یک جوان 20 ساله فشار زیادی روی شانه هایم داشتم اما بسیار خوشحالم که موفق شدیم در این مسابقه پیروز شویم تا جشن قهرمانی را جشن بگیریم. اولین پیروزی تیم ملی در تاریخ جام جهانی و به نظر من یکی از زیباترین. همچنین شاهد دیدارهای تیم ملی ایران در جام جهانی بودیم. با تشکر از همه مردمی که هنوز ما را به یاد می آورند و با وجود گذشت چندین سال هنوز با این گل ها و بازی ها خاطرات زیادی دارند و من بسیار خوشحالم که گاهی اوقات مردم را خوشحال می کنیم، البته گاهی اوقات آنها را با این گل ها و بازی ها ناراحت می کنیم. بازی های بد، اما همیشه خاطرات، خوب است که بماند.

اگر می خواهید گل قرن را انتخاب کنید، منظورتان کدام گل است؟
همه گل‌هایی که کاندیدا می‌شوند حساس بودند و همه این گل‌ها توسط بازیکنان بزرگ و اسطوره‌های این کشور در مقاطع مختلف به ثمر رسید، اما گلی که فاصله زیادی از صعود به سوریه تا جام جهانی را به پایان رساند، گل هداد عزیزی بود. استرالیا در واقع یک ماراتن کامل فوتبال را پشت سر گذاشتیم و در یک سال 17 بازی سخت و پرتنش انجام دادیم و در نهایت با گل خدادادی استرالیا توانستیم در 20 سال تیم ملی را به جام جهانی برسانیم. به همین دلیل فکر می کنم گل هداد مهم ترین گل فوتبال ما بود.

کدام تیم ملی را به عنوان تیم ملی قرن انتخاب می کنید؟
همه تیم‌های کاندید شایسته این عنوان هستند، چه والیبال نشسته که بازی‌هایش را همیشه دوست داشته‌ام، چه کشتی که همیشه مردم را خوشحال کرده است، اما من در تیم 98 فرانسه بودم و وقتی با مردم صحبت می‌کنم، آنها این تیم را متفاوت می‌پسندند. سالها هنوز هم به طرق مختلف برای این تیم صحبت می کنند. واقعا تیم بزرگی بود، چون بعد از 20 سال جادوی نرفتن به جام جهانی را شکستیم و مردم آنجا با فوتبال کنار آمدند. فکر می کنم چند سالی است که فوتبال در رکود بوده و ما در فوتبال آسیا شکست خورده ایم اما این تیم توانسته فوتبال ایران را احیا کند و ما توانستیم به سطح اول آسیا برگردیم.

ناگفته دیگری در مورد تیم ملی فرانسه در سال 98 وجود دارد که باید به آن اشاره کنید؟
حرف برای گفتن زیاد است و خاطرات تلخ زیادی را پشت سر گذاشتیم، مثلاً دیداری که در ژاپن با یک گل طلایی باختیم واقعا سخت بود. من فقط چند بار در زندگیم برای فوتبال گریه کردم که یکی از آنها همین مسابقه بود، چون باخت به ژاپن سختی دیگری داشت و انگار تمام آرزوهایمان در یک شب از بین رفت، وقتی به قطر باختیم فرصت کمی داشتیم. برای رسیدن به مالزی در این دیدار تمام تلاشمان را کردیم تا بازی را به تساوی بکشیم و در حالی که برای ضربات پنالتی آماده می شدیم و پاس خوبی به علی دایی داده بودم، همان توپ به دروازه تیم ملی ایران برگشت و برایم خیلی سخت بود. از گل طلایی نمی دانم چند دقیقه بود اما خیلی گریه کردم چون این شکست برای همه ما سخت بود اما شیرینی این دیدار برابر استرالیا و پیروزی مقابل این تیم یا دیداری که در امارات انجام دادیم ما را شیرین کرد. خاطرات و من فکر می کنم مردم آن را به خوبی به یاد می آورند. یک تیم داشته باشید.

بعد از جام جهانی صحبت از تاتنهام شد. چه شد که ناگهان آلمان را ترک کردید؟
بعد از جام جهانی 1998 با توجه به اینکه من یک بازیکن جوان بودم به همراه چند جوان دیگر مانند تیری آنری، پاتریک کلور، مایکل اوون و چند نفر دیگر به عنوان بهترین بازیکن جوانان جام جهانی انتخاب شدم و پیشنهادات زیادی دریافت کردم. از کشورهای مختلف از انگلیس، ایتالیا گرفته تا آلمان، پیشنهاد تاتنهام بسیار جدی بود. رفتیم و صحبت کردیم و توافق انجام شد و حتی توافق هم آماده بود و فقط امضای ما باقی مانده بود، اما در آن زمان به دلیل مشکلات نظامی به ایران برگشتم و ماندم تا این روندها اصلاح شود و به همین دلیل نشد. سپس به آلمان رفتم.

به عنوان یک بازیکن تهاجمی، چرا همیشه پیراهن شماره 2 را می پوشید و راز پوشیدن آن پیراهن چه بود؟
من در مقطعی از دوران مایلی سایرس به عنوان دفاع راست بازی می کردم و معمولاً چون مدافعان راست شماره 2 هستند، در آن زمان شماره 2 بودم و وقتی به فاز هجومی اضافه شدم، این پیراهن با همین شماره برای من او ماند، اما برای من یک عدد خوش شانس بود.

به تیم ملی امید برسیم. آخرین بازی تدارکاتی شما مقابل پرسپولیس بود و توانستید به عنوان بازیکن نساجی این تیم را شکست دهید. تیم چطوره؟
در این مدت از بازیکنان زیر 21 سال تست گرفتیم چرا که با توجه به سیاستی که داریم و برگزاری بازی های المپیک 2024 باید بازیکنان این رده سنی را به اردو دعوت کنیم تا بتوانیم از این دسته از بازیکنان بهره ببریم. در المپیک ما یک بازی منظم و مطلوب را پشت سر گذاشتیم، در این بین همانطور که اشاره کردید با دو تیم در لیگ برتر بازی کردیم و بردیم و من به همراه کادرفنی از شرایط تیم بسیار راضی هستم. بچه ها در هر دو مسابقه عملکرد بسیار خوبی داشتند اما به هر حال از نظر بازی تدارکاتی خیلی از رقبای خود عقب هستیم. حریفان ما در آسیا سال‌هاست که بازی می‌کنند و بازی‌های زیادی انجام داده‌اند، اما ما تنها 3 بازی رسمی در مرحله مقدماتی در تاجیکستان انجام دادیم و هنوز نتوانستیم بازی‌های دوستانه را خوب برنامه ریزی کنیم و از این نظر از رقبای خود عقب هستیم. ; اما به هر حال ما جوانان و استعدادهای بسیار خوبی داریم و من به آنها ایمان دارم و مطمئنم در آینده می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و امیدوارم در آینده برنامه ریزی های بهتری داشته باشیم که قطعا وضعیت ما بهتر خواهد شد.

چقدر امیدوارید با این تیم جادوی رسیدن به المپیک را بشکنید؟
قطعا کار بسیار سختی است زیرا تیم هایی که در لیگ برتر بازیکنان فیکس داشتند قبلا موفق نبودند و در تیم ما اکثرا بازیکنان ذخیره تیم های خود هستند اما شاگردانم توانایی های بالایی دارند و در این مدت به خواسته های من رسیدند. خوب، زمین و من واقعاً امیدوارم.

قبل از بازی دوستانه با پرسپولیس دیدار گرمی با یحیی گل محمدی داشتید. شرایط طوری بود که انگار دلتنگی زیادی نداشتید؟
به هر حال من با یحیی گل محمدی رفاقت دیرینه ای دارم و حدود 25 سال پیش در پرسپولیس با هم بازی کردیم و حتی در اردوهای تیم های ملی هم اتاق داشتیم و دوستی ما خیلی قدیمی است. بعد از مدت ها همدیگر را دیدیم و از دیدن دوباره دوستانم بسیار خوشحال شدم. برای پرسپولیس آرزوی موفقیت و سربلندی دارم و خدای نکرده اتفاقات خوبی برای این تیم بیفتد.

وقتی صحبت از قرعه کشی جام جهانی می شود قرعه ایران را در جام جهانی قطر چگونه می بینید؟
به هر حال هر تیمی که به جام جهانی رسید، افتخارآفرین و قدرتمند است و ما در هر گروه دیگری بودیم. کار ما سخت بود. به هر حال بهترین تیم ها به جام جهانی می آیند اما معتقدم در قرعه کشی باید شانس داشته باشیم. ما هم مستثنی نبودیم. البته قبل از قرعه کشی دوست دارم با تیم بسیار بزرگی مثل برزیل و اسپانیا همگروه باشم. اگرچه انگلیس تیم بزرگ و خوبی است، اما همه تیم ها قوی هستند. در مقایسه با سایر تیم های آسیایی قرعه بهتری داشتیم و در گروه مناسب قرار گرفتیم. تیم اروپا قطعا تیم خوبی است و آمریکا با وجود حساسیت به ما پیوست اما امیدوارم تیم ملی در جام جهانی خیلی خوب بازی کند.

به عنوان آخرین سوال کمی در مورد شرایط تیم ملی فوتبال ایران با اسکوچیچ صحبت کنید.
تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی نسبتا آسان بود و تیم از کادرفنی گرفته تا بازیکنان سخت تلاش می کنند تا این اتفاق بیفتد. خدای نکرده شاهد بازی های خوب این تیم در قطر باشیم. برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم.

منبع: دانشمندان

دیدگاهتان را بنویسید