ماجرای خرید نیمکت در پرسپولیس; آیا آقای ستاره احیا می شود؟

ماجرای خرید نیمکت در پرسپولیس;  آیا آقای ستاره احیا می شود؟

علیرضا بیرانوند پس از دو فصل حضور در فوتبال اروپا سرانجام به پرسپولیس بازگشت تا دوران جدیدی را در دوران حرفه ای خود از سر بگیرد.

آمار ناامید کننده در بلژیک
بیرانوند در تابستان 1399 با قراردادی سه ساله راهی آنتورپ بلژیک شد اما اوضاع در این تیم آنطور که او می خواست پیش نرفت. بیرانوند در آنتورپ فراز و نشیب های زیادی داشت و با سرمربیگری ایوان لکو با چالش های زیادی روبرو شد. با اینکه لکو از آنتورپ جدا شد و سرمربی جدیدی انتخاب کرد، اما بیرانوند نتوانست خود را با شرایط این تیم وفق دهد. آمار بیرانوند در اولین سال حضورش در فوتبال اروپا و تیم آنتورپ چنگی چشمگیر نیست. او تنها 12 بازی انجام داد و 15 گل دریافت کرد.

بیرانوند «کورتوا» نه!
مصطفی سلیمانی، وکیل و مشاور بیرانوند، در ژانویه 2010 در میانه لیگ بلژیک به HLN گفت که دروازه بان ایرانی برای سازگاری با فوتبال و زندگی در بلژیک به زمان نیاز دارد. کورتوا، دروازه بان بلژیکی رئال مادرید گفت: در ابتدا کورتوا در رئال مادرید با علی مشکل داشت که در نهایت توانایی های خود را نشان داد. با توجه به شناختی که از علیرضا دارم، مطمئن هستم که او لحظات فوق العاده ای را برای هواداران آنتورپ ثبت خواهد کرد. از همان زمان بود که بحث بازگشت بیرانوند به فوتبال ایران آغاز شد. یعنی حتی زمانی که کار دروازه بان به نیم فصل در لیگ بلژیک نرسیده بود. سلیمانی سپس این اتهامات را رد کرد: «علیرضا و خانواده اش در آنتورپ خوشحال هستند. او اصلا نمی خواهد به ایران برگردد. او در کشورش به هر آنچه می خواست رسید و تنها با یک ماموریت به بلژیک آمد: موفقیت در اروپا. در ایران آنقدر به بیرانوند اعتقاد دارند که فقط منتظر انتقال او به یکی از بهترین باشگاه های دنیا هستند. همه ما متقاعد شده ایم که او این دوره کوتاه را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت. قول می دهم علیرضا با بازی های درخشانش شما را غافلگیر کند و بعد از آن به عنوان یکی از بهترین بازیکنان باشگاه لقب بگیرد.

رویای بزرگی که برای تیم سیزدهم به پایان رسید
اما دوران کوتاه انطباق بیرانوند در بلژیک خیلی طولانی شد و کار به جایی رسید که این دروازه بان در پایان فصل تصمیم جدیدی گرفت و تیمش را تغییر داد. او چند ماه پیش در گفت و گو با یکی از روزنامه های ایران گفت: آرزوی بزرگ من بازی در تیم های بزرگ اروپایی است و نمی خواهم این رویا باقی بماند.

ادامه این رویای بزرگ پس از آنتورپ با انتقال قرضی به تیم سیزدهم در باشگاه قهرمانی پرتغال بوویستا به پایان رسید. بیرانوند امیدوار بود این بار در کشوری که فوتبال ایران غریبه نبود و بازیکنانی چون مهدی طارمی و امیر عابدزاده در آن درخشیدند، خودش را ثابت کند و ثابت کند که افت او در بلژیک به دلیل شرایط محیطی و فرهنگی است.

از لیگ برتر انگلیس تا نیمکت در بوآویستا
همین انگیزه قوی بود که باعث شد بیرانوند حتی به فکر بازگشت به ایران بیفتد. او در تیرماه 1400 در مصاحبه ای گفت: «فعلا برنامه ای برای بازگشت به فوتبال ایران ندارم.» این برای من اولویت ندارد چون اهداف مهمی را دنبال می کنم. فصل گذشته چیزهای زیادی یاد گرفتم که ممکن است در فصل آینده به من کمک کند. به خوبی می دانم که اگر فصل آینده شرایط خوبی داشته باشم و بتوانم خود را در جام جهانی نشان دهم، قطعا فرصت بزرگی خواهم داشت. بازی در لیگ های ایتالیا، اسپانیا و انگلیس را دوست دارم و امیدوارم روزی به آنچه می خواهم برسم. طبیعتاً بازی در لیگ برتر انگلیس را بیشتر دوست دارم و همیشه با خودم می گویم که یک روز باید در انگلیس فوتبال بازی کنم. بوآویستا و لیگ پرتغال هم اما جایی نبود که بیرانوند جایگاهش را پیدا کند. این دروازه بان در هفته های ابتدایی حضورش در بوآویستا روی نیمکت بود و کم کم به ترکیب اصلی رسید اما عملکرد او باعث شد تا بار دیگر از روی نیمکت و سکوی بواویستا اخراج شود.

بیرانوند در نقل و انتقالات ناامید کننده پرتغال
این دروازه بان در هفته دهم و یازدهم لیگ پرتغال در مجموع 9 گل مقابل پورتو و فامالیکا دریافت کرد که حضور او در بوآویستا را زیر سوال می برد.

آمار بیرانوند در پرتغال نامشخص بود و حتی می توان گفت وضعیت بدتر از بلژیک است. دروازه بان تیم ملی ایران 9 بازی در پرتغال انجام داد و فصل را با 16 گل به پایان رساند. این مشکل روزنامه پرتغالی رکورد را در اردیبهشت 1401 بر آن داشت تا بیرانوند را در انتقالی پر سر و صدا اما ناامیدکننده به لیگ پرتغال قرار دهد.

سوغاتی های اروپایی؛ رکوردهای جهانی گینس و نه بیشتر!
تنها دستاورد سفر دو ساله بیرانوند به اروپا شاید رکورد «بالاترین پرتاب دست» در یک مسابقه رسمی فوتبال باشد. این اتفاق در دسامبر 1400 و زمان حضور بیرو در تیم بوویستا رخ داد. دروازه بان ایرانی به دلیل پرتاب دست به طول 61 متر و 66 سانتی متر در دیدار ایران و کره جنوبی در تاریخ 11 اکتبر 2016 (11 اکتبر 2016) در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 موفق به دریافت گواهینامه از کتاب رکوردهای گینس شد. در روسیه.

پنالتی زن کریستیانو رونالدو در جام جهانی 2018 روسیه حالا به پرسپولیس بازگشته تا به دنبال بازپرداخت قرضی باشد. بیرانوند در پرسپولیس به اوج رسید و با این تیم چندین قهرمانی را به دست آورد و حالا در بازگشت قصد دارد به کابوس دو ساله اروپایی خود پایان دهد. در شرایطی که پرسپولیس در این فصل مشکلات زیادی روی دروازه داشت و دچار مصدومیت شدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید