ماجرای مهاجرت ورزشکاران ایرانی در «خداحافظی» / ناگفته های کیمیا علیزاده و سعید ملایی از وضعیت پناهندگی در تلویزیون

ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921894

مستند «بدون خداحافظ» روایتی متفاوت از مهاجرت ورزشکاران ایرانی است و به 3 مورد مهم در این زمینه می پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، فیلم مستند «بیخودافزی» به کارگردانی سجاد رجب بلوکات و تهیه کنندگی محمدرضا کربلایی و احساس شادمانی محصول جدید شبکه مستند سیما است که از پنجشنبه روی آنتن می رود.

کربلایی تهیه کننده این فیلم مستند با اشاره به موضوع این مستند گفت: در این اثر از منظری جدید به موضوع پناهندگی ورزشکاران نگاه کرده ایم و با نگاهی انتقادی به آن نگاه کرده ایم. موضوع پناهندگی و مهاجرت مشکلی است که در همه کشورها و در بین همه طبقات وجود دارد اما ما از منظر جدیدی به این موضوع نگاه کرده ایم.

وی ادامه داد: برای ساخت این مستند از 3 جنبه اصلی به موضوع پناهندگی ورزشکاران نگاه کردیم. مواردی که ممکن است در جای خود به نوعی خط قرمز باشند. مشکل اول عدم حضور ورزشکاران ایرانی در برابر ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی است و اتفاقات پس از آن می تواند به نحوی بستری برای پناهندگی ورزشکاران ایرانی فراهم کند. سوال اصلی ما در این بخش این است که چرا مسئولان از ورزشکارانی که حاضر نشدند در مقابل اسرائیلی ها حاضر شوند حمایت نمی کنند یا حمایت آنها ضعیف است؟

وی با اشاره به پرونده سعید ملایی در این مستند گفت: از این منظر به پرونده سعید ملایی نگاه می کنیم و اتفاقاتی که باعث شد او به خارج از ایران برود را بررسی می کنیم. در این قسمت اشاره کردیم که بسیاری از ورزشکاران ما دوست ندارند مهاجرت کنند اما برخی مسئولان با کمبود جا کار را به جایی می برند که چنین تصمیمی می گیرند.

تهیه کننده نه خداحافظی اضافه کرد: در قسمت بعدی سراغ ورزشکارانی رفتیم که از قضا مسیر پناهندگی را به دلیل توجه زیاد طی کردند. نمونه آن را در مورد کیمیا علیزاده مشاهده می کنید. او تصمیم به مهاجرت می گیرد، اگرچه مورد توجه مقامات قرار می گیرد و حمایت های زیادی از او می شود. به نظر ما این موضوع باید مطرح می شد.

وی با اشاره به گفتگو با ورزشکاران بازگشته به کشور گفت: سومین مورد بررسی شده در مستند خداحافظی نیست، بحث وقایع پس از پناه بردن ورزشکاران ایرانی است. به همین منظور به سراغ تعدادی از ورزشکارانی رفتیم که از ایران مهاجرت کردند، اما دوباره به کشور بازگشتند. سخنان آنها قابل تامل است و بسیاری با تبلیغات دروغینی صحبت می کنند که ورزشکاران ایرانی را به درخواست پناهندگی سوق می دهد.

کربلایی در خصوص شکل روایی این اثر گفت: قسمت اصلی مستند مصاحبه هایی است که با افراد مختلف انجام دادیم. با ورزشکاران و مسئولان مصاحبه داشتیم. از چهره های معروفی که مقابل دوربین ما ایستادند می توان به آقای صالحی امیری رئیس وقت کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون ورزش های پیشکسوتان و روسای وقت فدراسیون تکواندو و جودو اشاره کرد. ما همچنین از تصاویر آرشیوی برای مصاحبه استفاده کرده ایم.

عوامل تولید این مستند 45 دقیقه ای عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: سجاد بلوکات، تهیه کنندگان: احسان شادمانی و محمدرضا کربلایی، فیلمبرداران: نوید پورحقیقی، وحید ظریف، رضا عزیز فرخانی، سیدهادی قاسمی، صدابرداران: کامیار خدابنده، امیرحسین محستم رضایی، پژوهشی: محمدرضا رضوی، کربلایی و احسان شادمانی و مدیر تولید: محمد ارشادی.

مستند «وداع» 24 دی ماه پنجشنبه ساعت 22:00 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید