ماجرای گران فروشی قبور در باغ رضوان ارومیه چه بود؟


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884538

در ماه های اخیر خبر خرید و فروش قبرهای باغ رضوان ارومیه با قیمت های نامتعارف و گران در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های بسیاری را در پی داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ در ماه های اخیر اخباری مبنی بر خرید و فروش قبور باغ رضوان ارومیه با قیمت های نامتعارف و گران در فضای مجازی منتشر شده که واکنش های زیادی را در پی داشته است. همچنین بر اساس گزارش های رسیده به مردم حتی هزینه برخی از این قبور بالغ بر 60 میلیون تومان بوده است.

محمد یکی از شهروندان ارومیه ای که به تازگی پدرش را از دست داده است گفت: با توجه به شرایط فعلی و قیمت های بی رویه مردم باید برای مرگ خود پس انداز کنند.

وی افزود: چند ماه پیش پدرم بر اثر یک بیماری مزمن دار فانی را وداع گفت و اضطراب از دست دادن عزیزی از یک سو و برگزاری مراسمی آبرومندانه از سوی دیگر این مصیبت را چندین برابر کرد.

این شهروند گفت: بعد از کفن پدرم نوبت به مراسم خاکسپاری رسید و با یک حساب سرانگشتی میانگین هزینه کفن و کفن 400 هزار تومان بود اما هزینه گزاف بعدی هزینه قبر بود که بر اساس قیمت های ارائه شده توسط سازمان باید پرداخت شود. میلیون ها پول پرداخت کردیم.

وی بیان کرد: البته البته هزینه ها از 800 هزار تومان شروع شد و تا 60 میلیون تومان ادامه داشت. که اگر برای قبر معمولی کافی باشد باید 2 میلیون بپردازیم اما اگر مانند برخی خانواده های اشرافی فکر کنیم متوفی در مکانی دنج و خلوت دفن شده است باید 65 میلیون هزینه کنیم تا بتوانیم اجرا کنیم. مراسم این عزیز از دست رفته برگزار شود.

الناز نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می رسیم که سودآورترین کار خرید و فروش قبور است چرا که مردم باید اموات خود را دفن کنند و هزینه کفن و دفن را آماده کنند. به هر حال انجام شد

به همین دلیل برای پیگیری ماجرا به سراغ مسئول مربوطه رفتیم تا به حقیقت ماجرا پی ببریم.

در این زمینه؛ حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی مومن گفت: قیمت قبر در این قبرستان بین 800 هزار تا 3.5 میلیون تومان است و قیمتی بالاتر از این نداریم.

وی گفت: قطعه عمومی قبرستان باغ رضوان ارومیه قطعه 64 است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اعضای خانواده های بی بضاعت و بی هویت بدون دریافت یک ریال دفن می شوند.

رئیس سازمان مدیریت قبرستان های شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از یک هزار و 370 قبر به صورت رایگان در اختیار نیازمندان معرفی شده از سوی کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفت.

وی گفت: دفن هر متوفی در باغ رضوان ارومیه بیش از 15 میلیون تومان برای شهرداری ارومیه هزینه دارد که با احتساب هزینه زمین و هزینه ایجاد قبر، تنها پنج درصد از این هزینه ها توسط شهروندان اخذ می شود.

مومن با اشاره به قبر قطعات قدیمی و سکوی ورودی باغ رضوان گفت: در ورودی باغ رضوان و داخل اتاق ها کمتر از 10 قطعه قدیمی وجود دارد که شهرداری قیمت این 10 قطعه را دو تا سه افزایش داد. بار برای پوشش هزینه های دیگران

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال جاری خاطرنشان کرد و گفت: عملیات عمرانی زیادی برای ارتقای خدمات و رفاه شهروندان در باغ رضوان در حال انجام است که شامل زیرسازی، احداث سنگفرش و احداث کانال جهت انتقال آب های سطحی بین قبور عمومی بر اساس اصول فنی مهندسی با نظارت دقیق مدیریت فنی و عمرانی سازمان از جمله فعالیت های این سازمان می باشد.

مومین تصریح کرد: همچنین عملیاتی از قبیل ساخت قبرهای دو طبقه، پوشش قبرهای پیش ساخته و دیوارکشی در قسمت های مختلف باغ رضوان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید