مالیات بر طبقات پردرآمد، دشمن شکست ناپذیر قدرت است

مالیات بر طبقات پردرآمد، دشمن شکست ناپذیر قدرت است

پریسا هاشمی

همکار خبرنگار

طرح مالیاتی سوداگرانه چقدر امکان پذیر است؟

این روزها نمایندگان مجلس در حال بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند که به «مالیات بر سفته بازی و احتکار» تغییر نام داده است. اگرچه عنوان این موضوع زیبا و جذاب است، اما نحوه اجرای این قسمت از طرح مذکور با شبهات بسیاری مواجه است. بنابراین با توجه به شرایط کنونی و فرار مالیاتی در کشور این سوال جدی مطرح می شود که چگونه می توان از این محل که نامش سوداگری است و عموما در جایی ثبت رسمی نشده است مالیات دریافت کرد؟

مالیات سفته بازی و سفته بازی (مالیات بر عایدی سرمایه) مالیاتی است که بر میزان تفاوت بین قیمت فروش و خرید یک دارایی در هنگام فروش آن اخذ می شود. این طرح هرگونه نقل و انتقال املاک، وسایل نقلیه موتوری، طلا، جواهرات و انواع ارز در اقصی نقاط کشور اعم از مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌داند. این طرح برای اولین بار در سال 1398 در مجلس ارائه شد و هدف از اجرای این طرح مبارزه با سودجویی، ارتقای تولید از طریق هدایت سرمایه به سمت تولید، عدالت مالیاتی، تعدیل قیمت کالاهای مصرفی، مبارزه با قاچاق و هوشمندتر شدن سیستم اخذ مالیات است. پس از تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، دولت سیزدهم نیز از این طرح حمایت کرد. برخی کارشناسان بر این باورند که طرح مذکور دارای مزایایی از جمله کنترل سفته بازی، بهبود انصاف مالیاتی و از همه مهمتر افزایش درآمد دولت است، اما اجرای این طرح مستلزم زیرساخت ها و تهیه سازوکارهای مناسب است که قانون پایانه های تجاری و نظام مودیان در نظر گرفته شده است. به عنوان نکاتی برای اجرای طرح و ساز و کار و قانون آن باید به تصویب مجلس برسد. این طرح با تغییراتی در سال جاری از سوی دولت در مجلس ارائه شد و وزیر اقتصاد در مجلس اعلام کرد: 30 شهریور امسال در نامه ای به رئیس مجلس خواستار ایجاد ابزاری برای کنترل مطالبات شد. دلالان، سفته بازی و سفته بازی بازار ارز یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهید. با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و سفته بازی به دوران سفته بازی و سفته بازی در بازار ارز پایان می دهیم.

اگرچه این طرح در مجموع خوب است، اما این سوال مطرح می شود که چگونه می توان افرادی را که فرار مالیاتی می کنند یا در حوزه های ارزی فعال هستند و به عنوان دلال شناخته می شوند، رصد کرد؟ این تجار بازار اجاره کارت های بانکی را نیز داغ کردند تا تراکنش های حساب هایشان قابل رصد نباشد. اما این مالیات باعث فرار سرمایه نیز می شود. چند نماینده مجلس به این سوالات پاسخ دادند.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار «همه میهن» درباره نحوه نظارت بر تجار تاکید کرد: در قانون حساب های شخصی، حقیقی و حقوقی را تفکیک کرده ایم و حتی پول شخصی و تجارت به صورت جداگانه نظارت می شود. تفکیک حساب های شخصی و تجاری، آغاز نظارت بر اطلاعات اقتصادی افراد و افراد جامعه و ضامن تصمیم و تصمیم گیری است که نتیجه آن در رصد و شفافیت اطلاعات قابل ثبت است. وقتی این شفافیت اطلاعاتی توسط این زیرساخت ها فراهم شود، اجرای این قانون ساده می شود.»

حامیان کاهش مالیات برای افراد پردرآمد در مجلس

شهریار حیدری نماینده کسرشیرین در گفتگو با هموطنان از اجاره کارت های بانکی توسط بازرگانان به منظور فرار مالیاتی و تصویب مالیات بر تجارت و احتکار خبر داد. بسیاری از افرادی که درآمد زیادی دارند تراکنش بانکی ندارند. آنها یا پول نقد دریافت می کنند یا پول را به حساب های معاف از مالیات واریز می کنند. در واقع کارت های بانکی را به افرادی اجاره می دهند که چیزی برای پرداخت مالیات ندارند. ممکن است این افراد روزانه پنجاه تا شصت میلیون تومان درآمد خالص داشته باشند، اما این کار (اجاره کارت بانکی) را انجام می دهند.»

وی با اشاره به اینکه مشکل ما در حوزه فرهنگ است، افزود: سوال اینجاست که چرا مردم از مالیات فرار می کنند؟ مالیات فقط به صورت خالص از کارمندان کسر می شود. افراد با درآمد بالا و ثروت زیاد معمولاً به دنبال فرار از مالیات هستند. بیشتر هدف نویسندگان این قطعنامه، اخذ مالیات از طریق قانونی است که شامل کلیه افراد پردرآمد می شود. اما متاسفانه با قشر پردرآمد رقابت نمی کنند. «غم انگیزترین چیز این است که برخی از مردم در این مجلس به دنبال کاهش مالیات برای افراد پردرآمد، کارخانه داران و غیره هستند نه برای آن دسته از افراد بدبختی که توانایی پرداخت مالیات را ندارند.

حیدری در پاسخ به این سوال که با وجود فقری که وجود دارد، آیا می توان شاهد اجاره کارت های بانکی مستمندان توسط بازرگانان بود؟ وی گفت: در جامعه ما فقر زیادی وجود دارد. افرادی که فقیر هستند و توانایی پرداخت مالیات را ندارند. گانگسترها و افرادی که از رانت دولتی و برخی از نمایندگان برخوردارند تا حدودی معاف هستند و از تخفیف های بسیار ویژه و بزرگ برخوردار می شوند. به همین دلیل می گویم روح این قطعنامه خوب است، اما در اجرای آن مشکلاتی وجود خواهد داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره علت عدم تمایل مردم به پرداخت مالیات در ایران گفت: مردم کشورهای اروپایی و غربی تاثیر مالیات را در خدمات اجتماعی می بینند. یعنی مردم مالیات می دهند و دولت آن را به خدمات تبدیل می کند. در این کشورها عدم پرداخت مالیات به عنوان یک اقدام ضد فرهنگی تعریف می شود. اما در کشور ما چون مردم خدمات عمومی را برای مالیات دریافت نمی کنند یا ضعیف و نامرئی هستند، فکر می کنند جریمه می پردازند نه مالیات. چون فرهنگی نیست، هیچ لطفی در مقابلش نمی بینند. اگر مردم ببینند که خدمات عمومی و اجتماعی تحت تأثیر مالیات قرار می گیرند، قطعاً مالیات می پردازند، اما وقتی مردم این خدمات را در حوزه سلامت، مراقبت های اجتماعی، شهروندی، اثاثیه شهروندی و… نمی بینند، از پرداخت مالیات اجتناب می کنند. اگرچه برخی از گروه ها مانند کارمندان مالیات می پردازند، اما کسانی که مجبور به پرداخت مالیات های کلان هستند از پرداخت مالیات اجتناب می کنند.

حیدری با بیان اینکه فرار مالیاتی به دلایل فوق یک درد فرهنگی در جامعه است، تاکید کرد: از سوی دیگر نحوه استفاده از مالیات نیاز به شفاف سازی دارد. یعنی اعلام کنید چقدر مالیات وصول شده و در چه بخشهایی هزینه شده است. اگر این شفافیت انجام شود مردم قبول می کنند مالیات بدهند اما معلوم نیست خدمات در مقابل این همه مالیات کجاست؟ «بیشتر هزینه های جاری دولت از طریق مالیات تأمین می شود.

ما به جزئیات قانون توجه نمی کنیم

هادی بیگی نژاد، نماینده ملایر نیز درباره مالیات مشاغل با وجود اجاره کارت های بانکی به هممه مهان گفت: ما دیگر حساب اجاره نداریم و تراکنش های حساب های مردم در بانک رصد می شود. کسانی که درست کار می کنند مالیات هم می پردازند. اما افرادی که پنهان می شوند فرار مالیاتی هستند. این طرح مجلس با هدف جداسازی درآمد مردم از تراکنش های بانکی است. هر کسی که یک سکه، ارز، خودرو یا ملک بخرد در نهایت یک معامله مالی است و مالیات بر اساس آن معامله دریافت می شود. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که این مصوبه مجلس بازار کارت اجاره را داغ نمی کند؟ وی گفت: «اگر اکانتی زیاد باشد، یا به صاحب حساب مراجعه می‌کنند یا کارت را باطل می‌کنند یا راهی برای این کار پیدا می‌کنند. درست است که احتمال تخلف وجود دارد و عده ای تقلب می کنند و از این کارت های اجاره استفاده می کنند اما این کارت ها واقعی هستند و صاحب دارند. بنابراین باید برای مردم توضیح داده شود تا بدانند اجاره کارت بانکی جرم است».

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که اگر بازرگانان تعداد کارت های اجاره را افزایش دهند تا مبلغ تراکنش افزایش پیدا نکند، آیا امکان نظارت بر آنها وجود دارد؟ وی تاکید کرد: در آینده راهکارها مشخص خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که این طرح بدون بررسی مصوبه در مجلس تصویب شد؟ وی گفت: این اجراست و نمی توانیم در قانون گذاری به عملیات خرد توجه کنیم.

نمی توان از فعالیت های زیرزمینی سفته بازی جلوگیری کرد

جعفر قادری نماینده شیراز بهترین راهکار برای اخذ مالیات را منوط به تصویب مالیات بر درآمد سرمایه دانست و به هموطنان گفت: با این مصوبه خرید و فروش ارز یا طلا، جواهرات و اموال باید انجام شود. به سیستم وصل شده و رصد می شود.» وی افزود: ممکن است فردی ارز قابل توجهی بخرد، اگر آن ارز را در بانکی سپرده گذاری کند و سود پنج درصدی به دست آورد، مالیات بر او گرفته نمی شود اما اگر آن را نگه دارد. در خانه یا جای دیگر، مشمول مالیات خواهد شد، زیرا ارز خریداری شده از چرخه اقتصادی خارج شده است.»

قدری با اشاره به خرید طلا و جواهرات، تاکید کرد: خریداران و فروشندگان طلا و جواهرات در سامانه ثبت نام کرده و می‌توانند به دقت رصد شوند. خرید و فروش و موجودی آنها نظارت می شود. دلیل اینکه مردم پول خود را به ارز، طلا و سکه می خرند و برای آنها در صندوق های بانکی جای امنی ایجاد می کنند چیست؟ آنها منافع خود را جدا از منافع جامعه دنبال می کنند. مشاهدات باید متناسب با منافع جامعه باشد نه افراد. سرمایه‌گذاری‌هایی که منافعی دارند و می‌توانند به نوعی اقتصاد را مختل کنند، باید بررسی شوند.»

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه راهکاری برای نظارت بر تجار و دلالان در پیش گرفته است؟ او گفت: «دلالان پنهان باید کشف شوند. لازمه اجرای مصوبه مجلس این است که فعالیت ها شفاف باشد و با غیرشفاف ها برخورد شود. کادر در پاسخ به این سوال که مصوبه مجلس خرید و فروش ارز و طلا و جواهرات را غیرقانونی نمی داند؟ وی گفت: نمی توان از فعالیت های زیرزمینی جلوگیری کرد، اما این خریدها دیگر در معرض دید عموم نیست. ارز باید قابل ردیابی باشد و به سامانه سپرده برگردانده شود. اگر این اتفاق بیفتد، مردم می توانند هر چقدر که بخواهند ارز بخرند و بفروشند».

جعفر قدری درباره سپرده های ارزی می گوید که در سال 90 دولت و بانک مرکزی در حساب های ارزی مردم دخالت کردند و اعتماد مردم را به این حوزه از بین بردند. در سال 90 که دولت احمدی نژاد روی کار بود، با جهش عجیب قیمت دلار، حساب های ارزی شهروندان چندصباحی قفل شد و پس از آن دولت و بانک مرکزی اعلام کردند که حساب های ارزی تبدیل شده است. به ریال. در آن زمان دلار به سه هزار تومان رسیده بود اما حساب های ارزی شهروندان با نرخ 1200 تومان به ریال تبدیل می شد و کسانی که حساب ارزی داشتند بازنده این بازی بودند. مردم اندک پولی را که داشتند به ارز تبدیل کرده بودند تا با تورم و پس از کاهش ارزش پول ملی ارزش دارایی هایشان کاهش پیدا نکند. اما این تصمیم فقط به نفع دولت بود و ارزش پول شهروندان از بین رفت.
نظارت بر تمامی تراکنش های بانکی بر عهده دولت است

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر معتقد است که اعمال قانون مالیات بر تجارت و سفته بازی آسان است و در پاسخ به این سوال هموطنان که تصمیم دولت برای شناسایی تجار چیست؟ گفت: «اینها چه کار کرده اند؟ ما همین رویکرد را داریم. در دنیا این کار را کرده اند. وقتی از دولت الکترونیک صحبت می کنیم به این معنی است که تراکنش ها باید پیگیری شوند. وظیفه دولت الکترونیک این است که پیگیری کند که به چه کسانی فروخته شده است، حتی اگر محصول در فروشگاه نباشد. وی افزود: به نظر من نظارت بر معامله گران امکان پذیر است. تا زمانی که نتوانیم بر سفته بازی نظارت کنیم و مالیات بگیریم، سفته بازی رشد می کند و شکاف درآمدی و ضریب جینی افزایش می یابد. ما باید این حدس و گمان را از یک جا متوقف کنیم. وی ادامه داد: نظارت بر این افراد کار سختی نیست، اما پیچیدگی های خود را دارد و کشور زیرساخت های خاص خود را دارد.

احتمالاً نمایندگان مجلس به خرید و فروش زیرزمینی طلا و ارز فکر نکرده اند. شاید به گفته جعفر قدری این کار نباید در ملاء عام انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید