سامانه مودیان مالیاتی راهکار شفافیت‌زا در جهت مالیات‌ستانی درست از مشاغل خاص و پردرآمد کشور

نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

نماینده مردم دامگان در مجلس گفت: با بستن مجاری فرار مالیاتی و استفاده از سامانه مودیان می توان این فرارها را شناسایی کرد.



علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامگان در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره فرار مالیاتی برخی معاملات از جمله طلافروشی ها، بنگاه های معاملات ملکی، آرایشگاه های زنانه گفت: ، و غیره. .: مشاغلی در کشور وجود دارد که فرار مالیاتی بالایی دارند، وجود دارند و بیشتر جزو مشاغل با درآمد بالا هستند.

وی در ادامه گفت: همه این مشاغل که در حال حاضر فرار مالیاتی دارند باید از وسایل آشپزی استفاده کنند و این مشکل برای آنها نوعی اجبار است. اگر تمایلی به اعمال این روش نداشته باشند، به عنوان متخلف مالیاتی شناخته می شوند و باید با آنها برخورد شود.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: مجلس این قانون را تصویب کرده و از دولت انتظار می رود این موارد را با قهر اجرا کند و جلوی فرار مالیاتی را بگیرد.

علیزاده برمی تصریح کرد: موضوع بعدی بررسی مالیات سرانه این بنگاه ها است. این سطح پایین سرانه زمانی باید اصلاح شود که آنها بتوانند از پرداخت مالیات اجتناب کنند. بیش از 100 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم، آیا باز هم باید از پرداخت مالیات معاف باشند؟ آزادی آنها باید بازنگری شود و آنها را کنار بگذارند مالیات بخشنده باشد

نماینده مردم دامگان در مجلس گفت: این موارد باید بررسی شود و دولت و سازمان امور مالیاتی اصلاح شود. این سرانه پایین مالیات در واقع نوعی فرار مالیاتی پنهان است و امیدواریم مجلس جلوی آن را بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: با نظارت مجلس می توان درآمدهای کلانی را از این افراد گرفت و بین نیازمندان به نفع نیازمندان تقسیم کرد.

علیزاده برمی افزود: مجلس یازدهم که روی کار آمد چند کار را در دستور کار خود قرار داد. او سیستم مالیاتی را هوشمند کرد و از طریق آن اطلاعات فرار مالیاتی را متوقف کرد. نتیجه این هوشمندی این بود که در حالی که در 10 سال گذشته 931 هزار مؤدی جدید شناسایی شد، در دو سال 1400 تا 1401 حدود 2 میلیون و 500 هزار مؤدی اضافه شد.

وی با بیان اینکه این اقدام از 2 میلیون و 500 هزار فرار مالیاتی جلوگیری کرد، تصریح کرد: نکته دیگر این است که سعی کردیم صنوفی را که به دلایل مختلف درآمد زیادی داشتند اما مالیات پرداخت نکرده بودند شناسایی کنیم. مانند صاحبان خودروها و ویلاهای لوکس و گران قیمت و صاحبان خانه های خالی، سلبریتی هایی که درآمد زیادی داشتند و اصلا مالیات نمی دادند، با قوانین مصوب مجلس سعی کردیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: کسانی که کتاب های درسی منتشر می کردند هزاران میلیارد گردش مالی داشتند اما مالیات نمی دادند و پزشکان و وکلا جزو آن دسته بودند و مجلس برای آنها قانونی تصویب کرد و مالیات دهندگان شدند.

وی ادامه داد: همه این مشاغل با سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی شناسایی شدند و باید این سامانه تقویت شود تا بتوانیم همه فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم.


آیا این خبر مفید بود؟