ماه رمضان با غبارآلود شدن مساجد آغاز و با رفع کدورت در جشن آشتی به پایان می رسد.


ساعت: 09:49
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821931

ماه مبارک رمضان برای ما مسلمانان بسیار ارزشمند است. همه جای کشور عزیزمان آداب و رسوم خاصی دارد و در جنوبی ترین نقطه کشور با غبارروبی و نظافت مساجد و منازل آغاز می شود و با افتتاح عید صلح و دوستی در روز عید سعید فطر به پایان می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; ایران اسلامی که دارای تمدن چند هزار ساله است در مناسبت های مختلف آداب و رسوم خاصی دارد. اگرچه در برخی موارد مردم جنوب با شمال کشور و شرق و غرب در خرده فرهنگ ها تفاوت دارند، اما در بسیاری از موارد فرهنگ یکسانی دارند.

جشن های ملی و مذهبی، چهارشنبه سوری، آغاز سال نو، اعیاد شعبانیه و… از مراسم معمول مردم ایران است که در نقاط مختلف ایران اسلامی به شکلی خاص اجرا می شود.

ماه مبارک رمضان که برای ما مسلمانان بسیار باارزش بود در کشور عزیزمان نیز آداب و رسوم خاصی دارد و در جنوبی ترین نقطه کشور با غبارروبی و نظافت مساجد و منازل و آغاز جشن و سرور آغاز می شود. صلح و دوستی. فیلتر به پایان می رسد.


مساجد را قبل از شروع ماه رمضان پاک کنید


66db5f78 dbc9 4ab5 b11e 5fa5572d3e4e خبر خاکستری

مردم دریای هرمزگانی چند روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، مساجد و تکیه ها را برای برگزاری مراسم ویژه در این ماه از جمله دروس قرآنی به جز تلاوت قرآن کریم، برگزاری کلاس های درس بر اساس قوانین، سحر و فجر آماده می کنند. متخلف پست در مسجد

پاک شدن غبار از مسجد که با شور و شوق فراوان انجام می شود، کودک و نوجوان و پیر و جوان را نمی شناسد و همه با یک دل و همکاری و هماهنگی مساجد را از همه غبار پاک می کنند.

امام جماعت مسجد در ایام خاص که معمولاً سه روز پایانی ماه شعبان است از مردم خواست تا به غبارروبی سطح مسجد کمک کنند و مردم با استقبال بی نظیر خود از آب و گلاب گیری غبار مسجد را پاشیدند.


گُم گُم سحری; صدای دهل برای بیدار کردن شهروندان در سحر


1dc30d9c 44bb 4e5e 8775 fbf92f9a7634 خبر خاکستری

یکی دیگر از سنت های ماه مبارک رمضان، صبح گمشده است. صدای طبل و طبل در گویش محلی هرمزگانی به نام صمغ سحری نامیده می شود و در گذشته های دور که تکنولوژی به این شکل پیشرفت نمی کرد، در شهرها و روستاهای هرمزگان چند تن از اهالی با طبل و طبل می نواختند و در می زدند. مردم آنها را برای سحر بیدار کردند.

مردم با صدای سحر از خواب بیدار شدند و با خوانندگان خداحافظی کردند و آنها اعلام کردند که در حال زدن طبل و طبل هستند. اگرچه آیین ها و سنت های دیرینه ما در طول تاریخ تغییر کرده است، اما در محله های قدیمی بندرعباس مانند سیدکامل، پست شهر، فینی ها و حسین آباد و روستاهای هرمزگان این سنت ها همچنان به قوت خود باقی است.

گروهی دیگر ساعتی قبل از اذان صبح بر پشت بام خانه ها نماز می خوانند تا مردم را سحر بیدار کنند.


d194b1dc 7afd 43e3 9273 8104969ead93 خبر خاکستری


تلاوت روزانه یک جزء از قرآن و دعای تراویح در بین اهل سنت هرمزگان

با شروع ماه مبارک رمضان، روزه داران شروع به تلاوت قرآن می کنند به طوری که در مساجد و نمازخانه ها صدای تلاوت قرآن به گوش می رسد و قاریان قرآن مردم را به زیارت مساجد تشویق می کنند.

ملوانان هرمزگانی هر روز یک جزء از قرآن را با جان و دل تلاوت می کنند و ماه رمضان را ماه انس با قرآن می دانند.


07e083f0 fadc 4e94 9b8a 07f9a690aecd خبر خاکستری


مراسم سنتی «گرگ» در میان عرب زبانان غرب هرمزگان

مراسم سنتی گرگشو یکی دیگر از رسوم خاصی است که هم اکنون در غرب هرمزگان و در شهرستان های پارسیان و بندرلنگه در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شود.

در این شب «ماما گاپو» (مامان بزرگ) و باپ گاپو (پدربزرگ و مادربزرگ) در حیاط هایی که سکو و با کاموا تزئین شده اند، با انواع غذاها می نشینند و کودکان و نوجوانان برای گرفتن کیک و تنقلات به سراغشان می آیند. .


76952cbf 5dfd 4d99 9ff2 e2cf01c7f892 خبر خاکستری

از چند روز مانده به نیمه ماه مبارک رمضان، خانواده ها برای بچه ها کیف هایی می دوزند که معمولاً پارچه ای و در رنگ های مختلف است و به کیسه های شستشوی گرگ معروف است.

کودکانی که با شروع ماه مبارک رمضان منتظر نیمه ماه رمضان هستند، در حال رفتن هستند.

با پیچیده تر شدن سر و صدای بچه ها در محله ها، مردم هدایا، شیرینی ها و تنقلات خود را تهیه می کنند و بچه ها پس از دریافت آن، برای خانواده دعا می کنند.

مراسم بعد از افطار شروع می شود و تا نیمه های شب ادامه دارد و بچه ها با کیسه های پر از کادو، تنقلات و شیرینی به خانه می آیند.


ec5577b5 d9f2 48e0 90c9 cde4c4f6156a خبر خاکستری


مراسم عید سعید فطر؛ از مصلح تا عبادت تا قبر

در روز عید سعید فطر درب منازل هرمزگانی به روی میهمانان باز است و در برخی مناطق سفره های پذیرایی باشکوهی برپا شده و با آغوش باز پذیرایی می شود.

روز عید سعید فطر بعد از اقامه نماز عید سعید قربان، اهالی هرمزگان، ریش سفیدان محلات و روستاها، اگر می دانند کدورت و کدورتی در بین مردم وجود دارد، آنها را به صلح و آشتی دعوت کرده و عید سعید غدیر خم را آغاز می کنند.

هرمزگانی همچنین در ماه مبارک رمضان از اموات خود یاد می کنند و در آغاز شب های قدر قبل از عید سعید فطر مراسم یادبود درگذشتگان برگزار می کنند و به مومنان افطاری می دهند و برای اموات طلب مغفرت می کنند و عید سعید فطر را زیارت می کنند. فطر در روز عید فطر. آنها این فرآیند را با خواندن یک گریه یاد می گیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید