سنندج رکورددار بیشترین تعداد مساجد جهان/ 90 درصد کمک های کردستان به مساجد می رسد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، مسجد استان کردستان از دیرباز جایگاه ارزشمندی در بین مردم متدین استان دارد چرا که بیشترین هزینه های خیریه در این استان صرف ساخت مساجد می شود و برنامه های مذهبی زیادی نیز در این استان برگزار می شود. به همین دلیل ساخت مسجد و تزیین آن در بین مردم کردستان و اهل سنت جایگاه ویژه ای دارد و این شهر به شهر مناره ها در جهان معروف است.

یکی از بهترین شاخصه های شهر سنندج وجود مساجد متعدد است، از این رو این ویژگی باعث شده تا شهر سنندج به شهر مناره ها معروف شود.

از دیرباز در فرهنگ اسلامی، همگان مسجد را وسیله‌ای برای ارتقای بعد معنوی و معنوی خود می‌دانستند تا جایی که مسجد را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نقش محوری ایفا می‌کرد.

نکته مهم این است که مساجد به عنوان نمادی قوی از تمدن اسلامی در طول تاریخ توانسته اند پس از گذشت بیش از 14 قرن از تأسیس، ارزش و اعتماد خود را در بین مسلمانان حفظ کنند.

وجود بیش از دو هزار مسجد که بسیاری از آنها از مساجد تاریخی و قدیمی کشور به شمار می روند، جلوه ای از قرن ها عبادت و بندگی مردم کشور است که آن را به سرزمین علم، فرهنگ، تمدن تبدیل کرده است. و اهل آن عارف و زاهدند و پرهیزگاران را می شناسند.


20e03f76 3499 4fb6 bb8e d974101d06c0 خبر خاکستری


شهر سنندج از نظر تعداد مساجد رتبه اول را در کل جهان دارد

کامل گلباگی رئیس دبیرخانه نظارت بر کانون های مساجد کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: 612 فرهنگسرا و کتابخانه در استان کردستان فعال است و بر اساس برنامه ششم توسعه باید 523 کانون مسجد دیگر نیز فعال باشد. تاسيس شود كه متاسفانه به دليل كرونا و كمبود امكانات، از اين ميزان عقب هستيم تا از مراكز بيشتري حمايت كنيم، اما تمام تلاش خود را مي كنيم تا در صورت وجود امكانات و تجهيزات بتوانيم اين سرانه را فعال كنيم.

وی گفت: علت عقب ماندگی استان کردستان از نظر تعداد کانون ها و مساجد بر اساس برنامه ششم توسعه این است که کانون ها باید در روستاهای 1500 نفری ایجاد شود اما روستاهای استان کردستان کمتر از این تعداد برای تشکیل یک مرکز و این یکی از آنهاست.» یکی از دلایل اصلی این رشته همین است.

گلباغی در ادامه افزود: قدیمی ترین مساجد این استان به مساجد عبداللهی معروف است که بیش از 350 سال قدمت دارد و شامل مساجدی است که مالک و بانی خاصی نداشته و توسط نمازگزاران و خیرین ساخته شده است.

وی افزود: 57 هزار مکان مذهبی در کشور وجود دارد که 3 هزار مکان آن مربوط به استان کردستان است و سرانه کشور به ازای هر 1020 نفر یک مکان مذهبی وجود دارد و این آمار به ازای هر 520 نفر یک مکان مذهبی است. در استان .و خوشبختانه شهر سنندج نیز از نظر تعداد مساجد رتبه اول را در کل جهان دارد.


2b2de7c8 f234 4b8c 9c7f aeb62c125f05 خبر خاکستری

گلباغی افزود: شهر سنندج با 389 مسجد، از نظر جمعیت و مساحت، بیشترین تعداد مسجد را در جهان دارد، اما از نظر امکانات ضعیف هستند.

یکی از مساجد قدیمی و زیبای شهر سنندج مسجد جامع است که در خیابان امام واقع شده است و نماز جمعه هر هفته با حضور نمازگزاران و مردم متدین سنندج با شور و شوق خاصی برگزار می شود، مسجدی به قدمت حکومت قاجار. و ظرافتی وصف ناپذیر که در شهرستان سنندج استان کردستان ایران قرار دارد و همچون نگینی در این شهر می درخشد که خود می تواند دلیل خوبی برای جذب گردشگران علاقمند به سبک معماری گذشته ایران و کردستان باشد. در این مسجد هنر معماری ایرانی و اسلامی به شکلی بسیار زیبا به نمایش گذاشته شده است. گویی سازنده این بنا تا لحظه ای که ساخت این بنا را به پایان رسانده با خود این جمله را زمزمه می کرد که «الله زیباست و زیبایی را دوست دارد» و با این هدف و تصور که مسجد خانه خداست و باید باشد. زیبا، او تزئین این ساختمان پرداخت شده است.


3006faa6 ed74 431b 8ff6 8b8c18616e7d خبر خاکستری


بیش از 90 درصد کمک ها در کردستان به مساجد می رسد

حجت الاسلام والمسلمین کاروند مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل با بیان اینکه 2410 مورد وقف در استان کردستان وجود دارد که حدود 90 درصد از نیت ها مربوط به وقف به مساجد است، گفت: . استان کردستان توسط خیرین و خیرین ساخته می شود.

حجت الاسلام کاروند گفت: 1577 مسجد وقف شده در استان کردستان وجود دارد که اطلاعات این مساجد در سامانه جامع اهدایی ثبت شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید