رئیس؛ رکورددار دریافت بیشترین «تذکرات کتبی» نمایندگان مجلس

رئیس؛  رکورددار دریافت بیشترین «تذکرات کتبی» نمایندگان مجلس

خانه ملت نوشت: مشکلات راه های روستایی، تنظیم بازار، صادرات دام و طیور و محصولات کشاورزی، تامین و انتقال آب شرب، حقوق، مشکلات معیشتی فرهنگیان و تجهیزات مراکز درمانی در صدر لیست نمایندگان قرار گرفت. هشدار به کارکنان دولت در دومین جلسه مجلس یازدهم.

طرح سوال، تذکر و استیضاح برخی از ابزارهای نظارتی مجلس در مسیر اجرای صحیح قوانین و انعکاس مشکلات مردم است و مجلس یازدهم بر اساس اسناد بالادستی، مجلس نظارتی و کارشناسی محور است. .

در دومین جلسه حلقه یازدهم شورای اسلامی از خرداد 1400 لغایت اردیبهشت 1401 تعداد 2143 تذکر کتبی خطاب به مسئولین ضبط و در جلسات علنی ارائه شد و از نمایندگان تذکر کتبی دریافت کرد.

یادداشت های مکتوب:

پس از رئیس قوه مجریه، وزارت راه و شهرسازی با 338 مورد، وزارت نیرو با 314 مورد، وزارت جهاد کشاورزی با 290 مورد، وزارت بهداشت با 262 مورد، وزارت کشور با 234 مورد، و بیشترین سهم را وزارت صنعت معدن و تجارت با 232 ذکر کرده است.نمایندگان رونوشت نوشته اند.

اما با بررسی آماری دلایل اظهارات نمایندگان مردم در سال اول حاکمیت مردم و هفته دولت می توان دریافت که دغدغه اصلی مردم و نمایندگان چه موضوعاتی بوده است. شاید از برنامه ریزی و اصلاح امور بتواند راه روشنی را برای کشور باز کند.

مشکلات راه های روستایی، تنظیم بازار، صادرات دام و طیور و محصولات کشاورزی، تامین و انتقال آب شرب، حقوق، معیشت فرهنگیان و تجهیز مراکز درمانی در صدر تذکرات نمایندگان دولتمردان در دومین جلسه قرار گرفت. مجلس یازدهم

یادداشت های شفاهی:

یکی دیگر از ابزارهای نظارت بر مجلس، تذکرات شفاهی بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی است که بیشترین تذکرات شفاهی از نمایندگان مردم در جلسات علنی دومین جلسه وزارت نیرو دریافت شد.

سوال از وزرا:

در دومین جلسه مجلس سال 94 درخواست طرح سوال از وزرا در سامانه سوالات ثبت شد که از این تعداد 1721 سوال به کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شد و تا 24 خرداد 1401 به 765 سوال در کمیسیون ها رسیدگی شد. .

گزارش عملکرد

وزیر راه بیشترین سهم را در این بخش داشت که 204 سوال از نمایندگان مردم در جلسه سوم به نام وی ثبت شد. پس از وزارت راه، وزرای نیرو و جهاد دیگر وزارتخانه هایی بودند که نمایندگان بیشترین سوالات را درباره آنها مطرح کردند.

در نهایت از میان سؤالات مورد بررسی، 65 سؤال به دلیل قانع نشدن نمایندگان سؤال کننده از پاسخ وزیر در کمیسیون، برای بررسی در جلسات علنی مجلس به کمیسیون ریاست جمهوری ارائه شد.

به بهشت ​​1401 در سالن، 18 سوال از وزرا در موضوعات مختلف مطرح شد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح 5 سوال از نفر اول، تا پایان جلسه دوم در این زمینه رکورددار است. و سپس وزارت راه، نفت و بهداشت هر کدام با 2 سوال در صحن مجلس به بیشترین سوال پاسخ دادند که البته پس از آن تاریخ سوالاتی مطرح شد و سه وزیر دولت سیزدهم نیز از سوی مجلس یازدهم کارت زرد گرفتند. باید منتظر ماند و دید آیا رکورد 11 کارت زرد دولت یازدهم حفظ می شود یا خیر؟

مقایسه تعداد و موضوعات ذکر شده و پرسیده شده نشان دهنده ارتباط معنادار بین این دو ابزار نظارتی است، به طوری که وزرای نیرو، راه و شهرسازی بیشترین سوالات را دریافت کرده اند و در راس دریافت کنندگان بیشترین تذکر نمایندگان قرار دارند. و وزارت دفاع و اطلاعات نیز با کمترین سوال و هشدار مواجه شدند.

مقایسه آماری و فراوانی تعدادی از ابزارهای نظارتی مجلس نشان دهنده انتظارات و مطالبات مردم از دولت و پرتو تعامل سازنده قوه مقننه و مجریه برای تحقق اهداف کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید