تعداد مساجد باجنورد کم است/ تنها 30 درصد مساجد خراسان شمالی امام جماعت دارند.


ساعت: 17:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891224

حجت الاسلام محمد خانی گفت: شهرستان بجنورد نسبت به جمعیت تنها 80 مسجد دارد که نسبت به جمعیت فوق العاده کم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک از بجنورد، حجت الاسلام هانی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی صبح امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان اظهار داشت: با ویژگی های کلی وضعیت. از مساجد، در واقع در میان مراکز مقدسی که وجود دارد، هیچ مرکز و مکان به اندازه مسجد مقدس نیست.

وی با اشاره به اینکه وجود 28 آیه از قرآن درباره مسجد، روایات از منظرها و ابعاد مختلف مساجد نشان از اهمیت و جایگاه این مکان مذهبی دارد، ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در میان زندگی علما و ائمه انقلاب نقش مساجد تنها به اقامه نماز خلاصه نمی شود، بلکه این مکان یک مرکز مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به شمار می رود.

حجت الاسلام هانی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام و انقلاب، مساجد منشأ انقلاب بوده اند، اظهار کرد: نقش مسجد در دوران دفاع مقدس و انقلاب تا حدودی متجلی شد، اما در این اواخر کمی کمرنگ شده است. سال ها.

وی با بیان اینکه باید مساجد را به جایگاه اصلی خود برگردانیم، گفت: بنا به فرمایشات امام خمینی (ره) مسجد باید مرکز تمام شئون اسلام باشد و فقط به اقامه نماز اکتفا نشود.

حجت الاسلام هانی خاطرنشان کرد: همچنین مسجد از دیدگاه مقام معظم رهبری زیربنای همه امور خیر و خاستگاه انقلاب، فعالیت های اجتماعی، ایستگاه پمپاژ اندیشه ها، هسته مقاومت و کانون سیاست است.

وی با اشاره به اینکه در هفته جهانی مسجد قرار داریم، گفت: به همین مناسبت مسجد بجنورد میزبان اولین نمایشگاه دستاوردهای مساجد استان با حضور 32 مسجد و 32 غرفه است.

حجت الاسلام خانی گفت: همچنین دومین مراسم افتتاحیه کتاب مسجد انقلاب از اول تا پایان انقلاب، برگزاری همایش بزرگ هم سن مسجد با حضور ائمه جماعت و ارکان مسجد، بازدید و حضور نماینده ولی قانونی در یکی از مساجد فعال استان در شیروان، وقف مسجد ناحیه فرهنگیان از پیشروهاست. برنامه های این هفته

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه در واقع مصداق بارز جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و همه شبهاتی که دشمنان علیه مسجد مطرح کرده اند قطعا با آزادی مسجد با واکنش کوبنده مواجه خواهد شد. این نمایشگاه ها

این مسئول گفت: در ماه محرم حدود 10 میلیارد تومان کمک نقدی از مساجد فعال استان برای فعالیت های عمرانی و عمرانی جمع آوری شد.

وی تعداد مساجد استان را 1200 مسجد اعلام کرد و گفت: 85 مسجد برجسته و فعال و 632 مسجد به نحوی در خدمات اجتماعی و 352 امام جماعت در استان فعال هستند.

حجت الاسلام هانی افزود: مسجد خود یک رسانه و پایگاه عظیم اجتماعی و فرهنگی است و وقتی چندین نهاد در آن فعال باشند قطعا نقش بسزایی دارند و با فعال شدن مساجد مشکلات جامعه حل می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه متولیان مسجد چند سازمان و سازمان هستند، گفت: بر این اساس شورای عالی مسجد با برنامه ریزی نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شد تا مشکلات بین متولیان به حداقل برسد.

وی گفت: اداره اوقاف فقط در محدوده مساجدی که دارای موقوفه و موقوفه هستند حق دخالت در مساجد را دارد و طبق قانون بقیه موارد مربوط به مرکز امور مساجد است.

حجت الاسلام هانی تصریح کرد: در حال حاضر از 80 مسجد بجنورد 12 مسجد اقامه نماز ندارند و در مجموع 304 مسجد در سراسر استان نماز مغرب و عشا و 16 مسجد اقامه نماز صبح هستند.

وی بیان کرد: شایان ذکر است که مساجد هدف قرار نمی گیرند، اما در برخی مناطق چندین مسجد و در برخی مناطق کمبود مسجد وجود دارد.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه شهرستان بجنورد نسبت به جمعیت تنها 80 مسجد دارد که نسبت به جمعیت فوق العاده کم است.

وی با اشاره به اینکه مساجد کانون اقتصادی نیستند، خاطرنشان کرد: مساجد می توانند محلی برای تبیین عرصه های مختلف اقتصادی و فرهنگ سازی در عرصه های مختلف شعار سال باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید