معاون سیاسی سابق شورای سیاسی ائمه جمعه کشور: امام جماعت بی پول نمی تواند حکومت کند/ امام جماعت با دست خالی نمی تواند چند جانبه باشد.

معاون سیاسی سابق شورای سیاسی ائمه جمعه کشور: امام جماعت بی پول نمی تواند حکومت کند/ امام جماعت با دست خالی نمی تواند چند جانبه باشد.

روز جدید: حجت الاسلام علیزاده گفت: اگر نیروی کار توسط دولت جذب می شود ابتدا به امام جماعت مراجعه کنند و ایشان بین دو نماز اعلام کنند که با این ویژگی ها مثلاً برای سیستم بانکی نیروی کار نیاز داریم، این جریان. وضعیت ائمه را بهبود می بخشد.

مساجد کشور این روزها مورد انتقاد بسیاری از مردم قرار گرفته و از وضعیت نامناسب مساجد و رخوت و بی حوصلگی این خانه های خدا که روزگاری قلعه هایی در کشور بوده اند گله مند هستند. کارشناسان دلیل این وخامت اوضاع را عدم مدیریت واحد مساجد و از همه مهمتر گنجاندن دستگاه ها و نهادهای مختلف در مساجد ارزیابی می کنند. برای بررسی وضعیت مساجد با حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و امام جماعت مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهید محلاتی گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

معاون سیاسی سابق شورای سیاسی ائمه جمعه کشور: امام جماعت بی پول نمی تواند حکومت کند/ امام جماعت با دست خالی نمی تواند چند جانبه باشد.

– مساجد و مؤسسات دینی اساس مردم هستند و نگاه رهبری این است که مردم باید اداره شوند و مستقل از حکومت باشند. یعنی مردم باید دین خود را اداره کنند، اما آیا حکومت اسلامی نباید مسئولیتی داشته باشد؟ از آنجا که بخشی از بار حکومت بر دوش نهادهای مذهبی است، آنها باید به طور مساوی و با عزت به حمایت دولت ها احترام بگذارند.

– معتقدم مسجد از دولت ها طلبکار است، دولت باید در برنامه بودجه سالانه خود حق مسجد را به موقع، مناسب و به موقع ببیند و بی دلیل آن را پرداخت کند، اما الان اینطور نیست. کانون مسجد باید کوچکتر و بزرگتر شود یا مسجد داران یا حتی امام جماعت باید برای کمک و کار در مسجد به مردم مراجعه کنند.

– دولت ها و دولتمردان ما باید با احترام حق مسجد و حق نماز جمعه، حق امام جمعه و امام جماعت را بدهند، زیرا مسجد و ارکان مسجد به امور عمومی می پردازند و به امور عمومی می پردازند. کار دولت بودجه و اعتبار را ببینید و این اعتبارات را روی ارکان مسجد تامین کنید.

امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب وارد فاز نهادینه شدن شدند و معتقد بودند که باید نهادهای زیر نظر جمهوری اسلامی یا نظریه ناب ولایت فقیه تشکیل شود که این نهادها نهادهایی در تراز انقلاب و نظام اسلامی هستند. سیستمی با هدف خرد کردن سایر نهادهای دوره تاگوت در نهادهای انقلاب. دشمن دست امام را احضار کرد و جنگ شروع شد. در اصل، فلسفه جنگ و جنگ با تمام نیروهای استکباری که همه بعد از صدام به صحنه آمدند، یکی از مهم ترین و اساسی ترین دلایلی بود که ذهن امام را در جای دیگری مشغول کرد. البته ما قتل های داخلی داشتیم و ناامنی داخلی بیشتر مقصر بود.

– بر خلاف وصیت امام، نهادهای انقلابی آنطور که باید شکل نگرفت و یکی از آنها که بی نتیجه ماند، نهادی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» بود. امام با اعتقاد به این که در نظام اسلامی مبتنی بر دین، همه چیز باید دینی باشد، یعنی حکومت دینی، بازار دینی، دانشگاه دینی، به دنبال ایجاد نهادی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» است. ” البته ما در عربستان و مصر و جاهای دیگر این تجربه را داریم، اما امام به این نتیجه رسیده بود که اگر می خواهد دین و فرهنگ دینی در این کشور حاکم شود و معارف اسلامی اداره شود، باید مؤسسه ای داشته باشد به نام «. امر به معروف «و نهی از منکر».

متأسفانه ما این دو وظیفه الهی را نمی دانستیم. فلسفه وجودی این دو فریضه و التزام به آنها، احیای حیات اجتماعی است. اصولاً این دو فریضه یک جنبه حیات و حاکمیت جمعی است، یعنی حاکمیت باید مقدم باشد و به این دو فریضه علاقه مند باشد و از نظر مجالس مسلمین بر همه چیز نظارت همه جانبه باشد و از این روست. بالاتر از مردم، زیرا ما این قاعده را داریم که «مردم بر دین پادشاهان خود هستند». مردم تحت اقتدار مسئولان و سیر مدیریت و اداره جامعه، روحیات، افکار و فرهنگ خود شکل می گیرند. با تأسیس این مؤسسه، همه نهادهای مذهبی از جمله مساجد باید تابع آن می شدند.

– در تحقیقاتم به این نتیجه رسیدم که شورا نمی تواند این نهاد باشد، ما سال ها شورای امر به معروف و نهی از منکر را داریم و از نظر عملیاتی شورا واکنشی نشان نداد چون بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. مسجد 20 مؤسسه هستند که خیلی ها فکر می کنند اگر بخواهیم برای مسجد کار کنیم باید آنها را جمع کنیم و در شورایی تشکیل دهیم، اما فایده ای ندارد، زیرا اگر اتفاقی بیفتد، این مؤسسات مشکل را این گونه منتقل می کنند و هیچ کس پاسخگو نخواهد بود

– باید نهاد جدیدی ایجاد شود که مأموریت اصلی آن ساماندهی، حمایت و کمک به نهادهای دینی باشد و از سوی دیگر همه همپوشانی ها، یعنی. از مؤسسات مذهبی بهره مند شوند. البته این بدان معنا نیست که باید از نهادهای فرهنگی موجود مانند سازمان وکالت، سازمان خیرین و وزارت ارشاد غافل شویم.

– طرح ادغام باید رویه ما باشد، یعنی همه این ظرفیت ها را در نهادی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» تجمیع کنیم. برخی از آنها ممکن است به نهاد یا وزارتخانه دیگری بروند، اما بدنه اصلی که به فرهنگ دینی می پردازد و کار ترویج دین و نشر معارف اسلامی و یا سازماندهی بحث وقف و یا سامان دادن به موضوع تبلیغات اسلامی و … را انجام می دهد. قشا مدیریت و آموزش مساجد، ائمه جماعات و ارکان مساجد را تحت پوشش نهادی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» بر عهده دارد.

– مقام معظم رهبری در بیان گام دوم از غفلت صحبت کردند که یکی از مصادیق غفلت مربوط به مساجد است. مساجد کانون اصلی شکوفایی استعدادهای همه مردم از جمله جوانان این دیار هستند اما ما توجه نکردیم. بله، یکی از ظرفیت ها و پشتوانه های مسجد باید مردمی باشد و نظام ما هم مردمی است.

– من از یک جنبه اصلا قبولش ندارم ولی از جنبه دیگر قبول دارم. بالاخره وقتی قدر حاکمان طبیعی مساجد را در کلام مقام معظم رهبری، ائمه اطهار(ع) ندانید این اتفاق می افتد. امام جماعت نه تنها سلف مسجد است، بلکه امام محله است، زیرا قرار بود مسجد، مسجدی باشد که در رفع همه نیازهای مردم، پویا و مؤثر باشد.

– الان امام جماعتی که دستش خالی است پشتوانه ندارد نمی تواند امام جماعتی باشد و جوانان را جذب کند پس ائمه جماعتی که مساجد دارند هیئت امنای قوی و منابع درآمد خوبی دارند. ، امروز موفق باشید و کارهای بزرگ انجام دهید. بنابراین نشان می‌دهد که همه ایرادات به ائمه برگردانده نمی‌شود، در حالی که اگر نهادهای مذهبی از جمله مساجد در حلقوم تصمیم‌گیری و بازی دولتی و دولتی دخیل باشند، یعنی ظرفیت مساجد برای استفاده از نیروی کار تشویق می‌شود. شأن و نقش مسجد. یعنی اگر امام جذب مقامات دولتی شد، اول باید به امام جماعت بروند و بین دو نماز اعلام کند که با این ویژگی ها مثلاً برای سیستم بانکی به نیروی انسانی نیاز داریم. نیروی انسانی مسجد برای موسسات دولتی و نظامی به کار گرفته شد.

– از طرفی این ضعف را قبول دارم، چون در حوزه های علمیه اصلاً طلاب برای مدیریت مسجد تربیت نمی شوند. زمانی که معاون سیاسی شورای سیاسی ائمه اطهار(ع) بودم، به حوزه پیشنهاد دادیم که در حوزه های تخصصی تبلیغی در قم با عنوان «تربیت امام جمعه و امام جماعت» جریانی ایجاد شود که این اتفاق افتاد و هموار شد. راه برای برخی وضعیت چگونه است! اصولاً امام جماعتی که می خواهیم در مسجد تراز جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مقام رهبری داشته باشد از قبل باید تربیت شده باشد. در مورد تبلیغ باید شگردهای لازم را به خوبی بیاموزد، مهارت های جامعه شناختی، روانی و ارتباطی با مردم و جوانان را بیاموزد. حتی اگر موسسه ای برای اداره مسجد راه اندازی شود، این ظرفیت وجود دارد که برای این تمرین ها دانشکده راه اندازی شود. اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها تربیت امام جماعت، حتی تربیت اعضای هیأت امنا، حتی تولیت مسجد، یعنی همه ارکان مسجد، تا زمانی که از حمایت مردمی برخوردار باشند. متمرکز و هماهنگ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید