ما در تهیه لوازم و اقلام مورد نیاز خودکفا شده ایم

ساعت: 19:38
تاریخ ارسال: 1301/10/21
کد خبر: 1922389

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای تامین منابع و اقلام تحریم ها را دور می زدیم اما اکنون به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم نیاز کشورهای دیگر را نیز تامین کنیم. هر چند قصد نداریم اما اگر کسی یا آژانسی بخواهد می شود، این یکی از توانایی های ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسلامی به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت دانشمندان هسته ای گفت: شهدای هسته ای جوانانی بودند که عاشقانه از تمام توان فکری، اجرایی و مدیریتی خود استفاده کردند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شهدای هسته ای به خدمت سر تا پا معروف نبودند و با توجه به اینکه دنیا به آن سمت می رود تا ما را از مسیر پیشرفت باز دارد و ما را از ورود به مسیر استفاده از فناوری های هسته ای باز دارد. این شهدا راه را هموار کردند و این ظرفیت را ایجاد کردند که دنیا باور کند ما یک کشور هسته‌ای هستیم و باید این واقعیت را بپذیریم.

وی درباره نقش شهدای هسته ای در توسعه فناوری هسته ای توضیح داد: روح شهدای هسته ای و سایر شهدا شاد باد. خدا را شکر با قدم های این نزدیکان صنعت هسته ای به بلوغ رسید و مهم ترین دستاورد این بود که ما به خودکفایی رسیدیم. ظرفیتی که غربی ها نمی توانند آن را از بین ببرند یا نابود کنند و از بین ببرند. بر اساس قوانین و استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، فناوری هسته ای حق مسلم ماست. در حالی که دشمنان تلاش کردند به زور این صنعت را در جمهوری اسلامی ایران جمع آوری کنند، اما به فضل الهی ظرفیت سازی به توانمندی تبدیل شد و در یک دهه اخیر به خودکفایی کامل رسیدیم.

دستاوردهای چشمگیر سازمان انرژی اتمی

اسلامی ادامه داد: زمانی برای تامین آذوقه ها و اقلام مورد نیاز تحریم ها هزینه می کردیم اما اکنون به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم نیاز کشورهای دیگر را نیز تامین کنیم. ما توانایی صادرات را داریم، هر چند قصدی برای این کار نداریم، اما اگر کسی یا آژانسی بخواهد می تواند از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از مشاهده دستاوردهای ما محترمانه درخواست می کند که این عناصر در اختیار سایر کشورهایی که در حال معرفی هستند قرار گیرد. این مشکل نشان می دهد که کل زنجیره فعالیت های ما با سوخت هسته ای خودکفا است.

وی تصریح کرد: اگر غنی‌سازی و سوخت هسته‌ای نداشتیم و نمی‌توانستیم رادیو دارو تولید کنیم. ما مانند برخی کشورها در تهیه این اقلام مشکل داشتیم. در حالی که الان به لطف خدا در همه این زمینه ها خودکفا هستیم.

چگونه می توان صنعت هسته ای را توسعه داد و چگونه مردم از دستاوردهای محلی استفاده می کنند

اسلامی درباره توسعه صنعت و فناوری هسته ای و نحوه استفاده مردم از دستاوردهای بومی در این بخش، توضیح داد: به فضل الهی و برخلاف میل دشمنان و اقدامات همه جانبه و گسترده استکبار جهانی؛ امروز جمهوری اسلامی ایران به یک کشور هسته ای تبدیل شده است و با تکیه بر دولت محلی توانسته ایم به موفقیت ها و دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کنیم.

وی گفت: سازمان انرژی اتمی ایران توانست در دو محور استفاده از انرژی هسته ای، بخش انرژی (تولید برق) و همچنین در حوزه کاربرد تشعشعات به موفقیت دست یابد و فعالیت های خود را گسترش دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال گذشته و بر اساس سند راهبردی سازمان در افق 20 ساله که در دولت سیزدهم تهیه، تصویب و افشا شد و در دستور کار قرار گرفت؛ ما نسبت به گذشته توسعه نیروگاه های هسته ای و استفاده و توسعه استفاده از تشعشعات را در دستور کار قرار می دهیم و در این مسیر متفاوت از گذشته حرکت می کنیم.

اسلامی گفت: خوشبختانه در حوزه بهداشت و درمان و تولید رادیودارو به موفقیت هایی دست یافته ایم و تلاش کرده ایم تا مردم عزیز و نجیب ایران از دانش روز در این زمینه بهره مند شوند. بنابراین داروهای تولید و عرضه شده توسط سازمان انرژی اتمی، هم اکنون در اختیار یک میلیون بیمار قرار گرفته و حدود 206 مرکز پزشکی هسته ای کشور از ظرفیت این داروها استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی در نظر دارد در گامی جدید بخش تشخیصی رادیوداروها را با هدف افزایش دقت در نظر بگیرد و در زمینه شناسایی سریعتر سلول های سرطانی گام های اساسی برداشته ایم و رادیوداروهای جدید تولید و کشف کرده ایم. این زمینه.

اسلامی ادامه داد: به سمت مرحله تکمیلی گام برداشته ایم که بر اساس آن کارآزمایی بالینی رادیوداروها انجام می شود و این داروها در حوزه پزشکی استفاده می شود و دقیقاً همان سلولی را که تشخیص داده شده تحت تأثیر قرار می دهد و بدون ایجاد جانبی آن را از بین می برد. اثرات و عواقب برای بیماران

معاون رئیس جمهور با اشاره به توانمندی های رادیوداروها خاطرنشان کرد: توانمندی های این رادیوداروها، ایران را به یکی از اولین کشورهای جهان امروز تبدیل کرده است و امیدوارم به زودی فرآیندهای بالینی این داروها را طی کنیم و به این توانایی برسیم. آنها را به بیماران تحویل دهید.

تلاش برای سهم 20 درصدی در سبد انرژی کشور

اسلامی با اشاره به تدوین و تهیه اسناد بلندمدت سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: هدف خودمان این بوده که با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و اقلیمی، 20 درصد برق هسته ای را از کل سبد انرژی کشور به دست آوریم و تولید کنیم. شرایط اکوسیستم دنیا، همه کشورها متعهد و موظف به تولید گازهای هسته ای، به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای و کربن هستند و این یکی از تعهدات جهانی است و باید به سرعت در این مسیر حرکت کنیم زیرا سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انرژی نیز این را برجسته می کند، بنابراین اگر به این سمت حرکت نکنیم، در آینده برای نسل های آینده مشکلاتی ایجاد می شود. به همین دلیل توسعه نیروگاه های هسته ای را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین در حال ایجاد ظرفیت های طراحی، مهندسی، ایجاد فناوری و صنعتی برای تبدیل شدن به یک صنعت قدرتمند در حوزه هسته ای و نیروگاهی هستیم تا بتوانیم بدون وابستگی این بدنه را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم. توسط دیگران این دانش و صنعت را در کشور گسترش دهید.

وی بیان کرد: به دنبال تحقق این اهداف هستیم چرا که به یک برنامه بزرگ و معتبر در سطح جهانی تبدیل می شود.

برنامه های گسترده سازمان انرژی اتمی در زمینه توسعه استفاده از تشعشعات

اسلامی افزود: برنامه های گسترده ای در زمینه کاربرد پرتو داریم. لازم به ذکر است که ضد عفونی شیمیایی محصولات کشاورزی عوارض جانبی بر سلامتی دارد و دنیا در دهه های اخیر به شدت به سمت استفاده از تشعشعات در کشاورزی حرکت کرده است، اما آنطور که باید به طور کامل روی این موضوع حرکت نکرده ایم و به همین دلیل در استراتژی راهبردی در سند سازمان، هدف ما گسترش این مهم در سطح ملی بوده و در استان های مختلف کشور که قطب تولید محصولات کشاورزی هستند، در حال ایجاد ظرفیت برای توسعه استفاده از تشعشعات هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مبارزه با آفات باغات و مزارع را نیز در برنامه های کاری قرار داده ایم.

وی با اشاره به استان‌هایی که قرار است سامانه‌های پرتودهی محصولات کشاورزی در آن‌ها نصب و استفاده شود، گفت: در مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی کشور ۱۲ رکن برای استفاده از سامانه‌های پرتودهی محصولات کشاورزی پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است. در نخلستان ها با آفت زنجیره ای که به محصول خرما آسیب می رساند و همچنین آفت برگ خوار در باغات پسته یا آفلاتوکسین که صادرات پسته را با مشکل مواجه می کند و همچنین در باغات زیتون و مرکبات، مگس مدیترانه ای باعث آسیب به محصول می شود. کشاورزانی که امسال در 200 هکتار از باغات مازندران مبارزه با این آفت را آغاز کردند. که نتایج خوبی به همراه داشت و توانستیم با استفاده از فناوری هسته ای و پلاسما از تهاجمی شدن این حشره و آسیب های گسترده به باغ ها جلوگیری کنیم.

استفاده از پلاسما در درمان زخم های دیابتی

اسلامی با اشاره به استفاده از فناوری پلاسما در درمان زخم های بیماران دیابتی گفت: مردم عزیز و بیمارانی که با دیابت مواجه هستند با مشکلات عدیده ای از جمله قطع اندام به دلیل پیشرفت زخم ها دست و پنجه نرم می کنند که بسیار دردناک است. برای خانواده ها، بدین منظور سازمان با حمایت دانشگاه های علوم پزشکی، انرژی اتمی می تواند کلینیک زخم برای بیماران دیابتی ایجاد کند و می توانیم کلینیک زخم را به پلاسماتراپی مجهز کنیم و با ترمیم و جلوگیری از قطع شدن زخم های دیابتی از گسترش آنها جلوگیری کنیم. از اندام بیماران

وی تاکید کرد: این کار اقدامی بزرگ و افتخارآمیز محسوب می شود و در یک سال گذشته توانسته ایم به این هدف برسیم و این فناوری را در عرصه ملی اجرا و گسترش دهیم.

استفاده از فناوری هسته ای در درمان سرطان

معاون رئیس جمهور با اشاره به استفاده از فناوری هسته ای در درمان سرطان تصریح کرد: همچنین پلاسماتراپی در سرطان سینه زنان توسط پروفسور اکبری در بیمارستان شهدای تجریش استفاده شد، بنابراین برای سه بیمار مبتلا به این نوع از پلاسماتراپی استفاده شد. سرطان پیشرفته، با نتایج مثبت. تاثیر پلاسما درمانی این است که از تهاجمی شدن سلول های سرطانی جلوگیری می کند و بدون عوارض جانبی شیمی درمانی، پلاسما درمانی می تواند سلول های آسیب دیده را جمع آوری کند که گام بزرگی در زمینه پزشکی است.

کاربرد پلاسما در زمینه محیط زیست

اسلامی ضمن اشاره به کاربردهای زیست محیطی پلاسما و مشکلات ناشی از شیرابه های ناشی از پسماندها و مشکلات ناشی از آن، گفت: این شیرابه ها مردم را با مشکل مواجه کرده است و در شمال کشور این نفوذی ها را تصفیه کرده ایم. با استفاده از پلاسما این سیستم فناورانه کاملا متفاوت است و دستاورد بزرگی محسوب می شود و با توجه به نتایج به دست آمده اجرای این طرح در استان های شمالی برنامه ریزی شده است و به دنبال اجرای چندین طرح پایلوت صنعتی برای تصفیه شیرابه هستیم و امیدواریم که شهرداری ها از این سیستم و فناوری استفاده خواهند کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: خدا را شکر می کنیم و بیش از یک سال است که عنایات خداوند شامل حال ما بوده و خداوند متعال زمینه پیشرفت ما را در این زمینه ها فراهم کرده و در این مدت گام های بلندی در زمینه های مختلف برداشته شده است. پلاسما

وی گفت: در حال حاضر در حال تحقیق و بررسی گوگردزدایی از فرآورده های نفتی به ویژه نفت کوره هستیم و امیدواریم با گوگرد زدایی از نفت کوره آلودگی آن را به صفر برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید