ساعت: 15:42
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790664
گزارش دانا از ملاحظات «تولید ملی ریل مترو»؛
با تشدید تحریمها، دشمنان ما حتی واردات ریل مترو را تحریم کردند که باعث افتخار ملی شد و امروز ذوب آهن اصفهان 500 تن ریل تولیدی را تحویل داد.
به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ صبح امروز نایب رئیس و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ از ساخت و تحویل 500 تن ریل UIC54 برای اولین بار در کشور توسط صنعتگران ذوب آهن اصفهان مطابق با استاندارد بین المللی برای استفاده در داخل شهر تهران مترو را اعلام کرد.
این رخداد یکی از مصادیق عینی تمثیل است که نشان از ظهور خلاقیت در تنگناها و محدودیت ها دارد.
حال اگر به تاریخچه تولید مترو برگردیم، دلیل کند شدن و گسترش خطوط و ایستگاه های مترو را متوجه می شویم. زیرا قبل از گسترش تحریم های سرکوبگرانه غرب علیه کشورمان در اواسط دهه، واردات قطار شهری در فهرست تحریم ها قرار می گرفت.
دو برابر هزینه خرید ریل از روسیه
پس از اینکه ریل مترو در فهرست کالاهای تحریمی کشور قرار گرفت، دولت ناگزیر قرارداد واردات مترو را با روسیه و ترکیه امضا کرد. اما از آنجایی که تولید ریل این دو کشور از کیفیت پایینی برخوردار بود، نه تنها عوارض و خطرات این ناوگان حمل و نقل را افزایش داد، بلکه هزینه های نگهداری اضافی کشور و خزانه را افزایش داد.
در عین حال، بخش قابل توجهی از هزینه توسعه مترو باید صرف مواد بی کیفیتی مانند ریل های وارداتی از ترکیه و روسیه شود.
در این زمان بود که با اطمینان و تصمیم درست منجر به تولید داخلی شد که علاوه بر خودکفایی این بخش، چرخش صنعت کشور و ثبات در امنیت شغلی کارگران صادق را تضمین کرد. بخش زمین و آب که اهداف علمی و صنعتی را پیش می برد این کشور تاکنون نقشی بی بدیل داشته است.
داستان سرنوشت ساز
دوشنبه 23 دی ماه 98 یکی از تاریخ های سرنوشت ساز کشور است. در آن روز در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، تفاهم نامه ای با حضور مدیرعامل شرکت ذوب آهن و مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برای تامین 800 تن ریل مترو منعقد شد. در برج میلاد
آماده سازی اولیه این پروژه از تامین مالی تا تهیه آلیاژ ضد فرسایش ویژه تولید ریل و قالب گیری تا 17 ماه و در نهایت در تاریخ به طول انجامید. 14 مارس 1400 در واقع اولین غلتک های زیرزمینی نورد در ذوب آهن اصفهان ساخته شد.
علی عبدالاپور، مدیرعامل سابق شرکت بهره برداری راه آهن شهر تهران و حومه وی در روز تولید این محصول استراتژیک گفت: در گذشته از ریل 60Eاز فولاد 1 اصفهان استفاده کردیم که کیفیت بالایی دارد و مطمئناً تولید 54 ریل استE1 نیز بر اساس استانداردهای بین المللی است، کیفیت بسیار خوبی دارد.
محمدامین یوسف زاده مدیر مهندسی ماشین های غلتکی ذوب آهن وی در روز تولید محصول مشترک توافقی صنعت فولاد کشور و شرکت راه آهن شهر تهران و حومه در رابطه با این موفقیت ملی گفت: در ادامه برنامه تولید ریل در 650 غلتک و تکمیل سبد ریلی کشور، هدف ما در این ماه تولید 54 ریل است.E1 بود که امروز 21 مرداد و طبق استاندارد تست شد EN13674 به هدف رسیدیم.
وی به سابقه فولاد در تولید ریلی اشاره کرد اس49 متروی بهارستان اصفهان اعلام کرد: یکی از ویژگی های این ریل مخصوص مترو که در متروی تهران استفاده می شود، استحکام و دوام بیشتر آن است که از ظرفیت مسافری بالایی برخوردار است.
او اضافه کرد: سفارشی که در حال حاضر داریم کمتر از هزار تن است. تولید انبوه این ریل کلید خورد و با توجه به استفاده از این ریل در مترو تهران، قطعا سفارشات بعدی را خواهیم داشت.
این در حالی است که شرکت ذوب آهن اصفهان پس از مدت 5 ماه، 500 تن ریل را برای قطار شهری بر اساس توافق و زودتر از موعد مقرر تحویل داد و به گفته مسئولان صنعت فولاد، 300 تن باقیمانده در مرحله تولید است.
چرا باید از تولید ریل مترو خوشحال باشیم؟
نکات مهم در این امر تنها تولید چند صد تنی آهن نیست، اگر ملاک این باشد، صنعت فولاد کشور جوایز زیادی را به نام خود کسب کرده است. اما مهمترین دستاورد این تولید در وهله اول قطع وابستگی به غرب و حتی کشورهای دوست و همسایه و نیاز به محصول علمی و صنعتی دیگری است.
نکته بعدی خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است که بی شک تفاوت محصول تولیدی و وارداتی رقمی غیرقابل تصور خواهد بود هر چند خبرنگار دانا تلاش زیادی برای به دست آوردن ارقام این طرح و تفاوت آن انجام داد. بین تولید داخلی، خارجی، اما متاسفانه شکست خورد.
دستاورد بعدی تکیه بر دانش بومی متخصصان و جوانان ایرانی است که حس پختگی، غرور و فردیت را برای شنونده این اخبار به ارمغان می آورد و این امید را عمیق تر می کند که به مرور زمان در همه رشته های دانشگاهی روزی شاهد این امر باشیم. شکوفایی علم محلی جوانان ما باشید و هر روز بیشتر به زانوهای خود تکیه کنید نه به امید بیگانگان!
بالاخره برای دیدن دوباره چهره چاق و سیاه، اما کارگران زحمتکش خندان و بشاش صنعت آهن که در جهنم سوزان کوره های عظیم نان خانواده خود را تامین می کنند و صبح تا شب، شب تا صبح با بی رحمی. و واژگان ادبی و سوزان به واژه هایی مانند آهن، آتش و کوره می پردازد. بی شک وقتی امید چرخ ریسندگی صنعت را بچرخاند کارگران ما از جهنم سوزان این صنعت سربلند پا به گلستان خواهند گذاشت.
انتهای پیام/