مترو کوم روی ریل پیشروی کرد اما واگن قطار متوقف شد!


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1876795

بیش از ده سال از راه اندازی پروژه قطار شهری می گذرد که فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده و امروز 6 کیلومتر از فاز اول مترو کوم آماده است اما کوم هنوز واگنی برای این آزمایش دریافت نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا روز گذشته جمعی از خبرنگاران کوم از فاز 1 پروژه قطار شهری کوم بازدید کردند.خط A مترو کوم با دسترسی محلی از جمکران جمکران شروع و به قلعه کامکار ختم می شود.

ایستگاه میدان شهید مطهری مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت. مشاهدات حاکی از پیشرفت خوبی در فاز 1 بود. لازم به ذکر است که استفاده از المان های اسلامی در ایستگاه شهید مطهری که نزدیک ترین ایستگاه به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است نیز در این ایستگاه مورد توجه قرار گرفت.

مترو قم یکی از پروژه های مهم و بزرگ شهری قم است که در 2 خط الف و ب طراحی شده و قرارداد احداث خط 1 آن از طریق مناقصه در سال 1389 به ارزش 860 به قرارگاه خاتم الانبیاء می رسد. میلیارد تن

خط 1 این پروژه این خط شمال غربی شهر کوم را به جنوب شرقی متصل می کند که به طول 14 کیلومتر و دارای 14 ایستگاه است و در 2 فاز تعریف شده است فاز 1 از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز 2 از میدان مطهری به ایستگاه مسجد جمکران در فاز اول این طرح ادامه خواهد داشت و سهم محصولات ایرانی وزن مهمی را به خود اختصاص می دهد.

در این بازدید عماد معین رئیس اداره ساماندهی قطار شهری شهرداری کوم در جمع خبرنگاران گفت: ایستگاه شهید مطهری پروژه قطار شهری در سه طبقه ساخته شده و مراحل پایانی خود را طی می کند و بیش از 95 درصد پیشرفت داشته است. فاز اول 2 ایستگاه را به طور کامل به بهره برداری خواهیم رساند و بقیه ایستگاه ها به مرور وارد چرخه خواهند شد.

معین ادامه می دهد: پیشرفت ایستگاه های ترانزیتی بیش از 67 درصد، ایستگاه شهید مطهری به طول 100 متر و عرض 17 متر با سه ورودی در دو طبقه اصلی و باجه فروش بلیط است و با نصب پله برقی تکمیل می شود.

رئیس اداره نظارت بر قطارهای شهری سازمان قطار شهری شهرداری کوم افزود: مشکل اصلی مشکل پارک است.

وی گفت: یکی از ویژگی های قطار شهری قم ایرانی بودن تجهیزات است. با توجه به تحریم‌ها، تلاش شده است تجهیزات از جمله سوزن‌های خطی (کراس‌اورها) جانمایی شود که همگی با استانداردهای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معین گفت: نه تنها برای کوم بلکه برای همه شهرها تامین واگن قطار شهری بر عهده دولت است.

همچنین سید امید هدشناس معاون سازمان قطار شهری شهرداری کوم در گفتگو با اصحاب رسانه گفت: تاکنون موفق به حفر حدود 13 کیلومتر از 15 کیلومتر تونل مترو و 14 ایستگاه مترو برای راه اندازی 6 ایستگاه در فاز اول شده ایم. و دو ایستگاه در مرحله نهایی نازک کاری قرار دارد و 4 ایستگاه ساخته شده و آماده نازک کاری می باشد.

هدشناس افزود: بین قلعه کامکار که ابتدای خط مترو است و جمکران که انتهای مترو است در طول مسیر شیب ها و صعود و فرودها وجود دارد. تعدادی بود که باید از آنها عبور می کردیم از جمله زیر رودخانه و متروی غدیر و یکی از عمیق ترین ایستگاه های این پروژه ایستگاه شهید مطهری با عمق 24 متر است.

وی خاطرنشان کرد: سکوهای 100 متری قم شامل 5 قطار 20 متری است که نسبت به ایستگاه های مترو تهران کوتاه تر از سکوهای قم است چرا که حجم تردد مسافران در تهران زیاد است. طول سکوها در تهران 140 متر است. طول سکوهای قطار شهری در کوم مانند قطارها است که شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد هستند.

معاون مدیریت سازمان قطار شهری شهرداری کوم افزود: تمامی ابزار لازم در فاصله 6 کیلومتری فاز اول قطار شهری کوم نصب شده است. دو ایستگاه شهید مطهری و میدان کشاورز تکمیل و 4 ایستگاه برای قطار تدارک دیده شده است که ایستگاه دوم جانمایی شده است و با توجه به اینکه اجرای فاز دوم بودجه زیادی می طلبد، شروع کار اهمیتی ندارد. . البته قسمت اعظم تونل فاز دوم حفاری شده است و قصد داریم در فاز دوم ایستگاه های ترانزیتی بسازیم و حداقل دو یا سه ایستگاه را تکمیل کنیم.

هداشناس گفت: برای تست داغ مکاتباتی با شهرداری تهران برای امانت گرفتن خودرو داشتیم. خودروی درخواستی نیز مورد بازدید قرار گرفت اما به دلیل حجم زیاد جابجایی مسافر در تهران با مترو این موضوع با تاخیر مواجه شد.

وی گفت: برای پروژه هایی مانند مترو، دولت بین 30 تا 50 میلیارد تن در سال از بودجه مترو کوم 50 درصد سهم دارد، ضمن اینکه ساخت هر کیلومتر مترو یک میلیارد میلیارد تن هزینه دارد. و از طریق اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و روش‌های مختلف تامین می‌شود تا پروژه راه‌اندازی شود البته نه سایر شهرهای کشور که مترو از آنجا شروع می‌شود و مزیت دارد. مترو کوم جلوتر است. شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان برای بهره برداری از فاز اول مترو 13 تا 14 سال زمان بردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید