متهمان حتی از دسترسی به وکیل نیز محروم شدند

متهمان حتی از دسترسی به وکیل نیز محروم شدند

روز جدید :حدود 50 روز از تظاهرات اعتراض آمیز در سراسر کشور در پی درگذشت مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد می گذرد. در این مدت معترضان زیادی از طیف های مختلف دستگیر شدند که آمار دقیقی از آنها در دست نیست. برخی از آنها پس از مدتی آزاد شدند و آنطور که شواهد نشان می دهد تعداد قابل توجهی همچنان در زندان به سر می برند. دادگاه انقلاب در شهرهای مختلف تحقیقاتی را در خصوص اتهامات حداقل 1800 بازداشتی آغاز کرده است. اولین جلسه دادگاه در تهران برگزار شد و علی القاصی مهر، رئیس قاضی استان تهران اعلام کرد که تاکنون حدود هزار کیفرخواست علیه معترضان دستگیر شده در اعتراضات تهران تنظیم شده است.

به گزارش القاصی مهر، تعدادی از دستگیرشدگان «اتهامات سنگینی از جمله تعرض یا کشتن ماموران امنیتی، آتش زدن اموال عمومی و زیر پا گذاشتن عهد و عهد مردم دارند». علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز هفته گذشته اعلام کرد که 315 متهم به «جنایت» و چهار تن از معترضان دستگیر شده به «محاربه» متهم شدند.

در این مدت، جدای از معترضان، در هر سطحی; حداقل 13 نفر از وکلای آنها بازداشت شده اند.

به غیر از خانواده ها و افکار عمومی، روند دستگیری ها و نحوه رسیدگی به پرونده ها نیز باعث نگرانی بسیاری از وکلا و متخصصان حقوقی شده است.

برخی از نوآوری ها این روزها بی سابقه هستند

یک وکیل دادگستری گفت: باز شدن دادگاه متهمان حوادث اخیر چقدر ضروری است، از سوی دیگر برخی خانواده ها از نحوه دسترسی این متهمان به وکلای مورد نظر خود گلایه دارند که به این دلیل از این فرصت محروم هستند. ماده 48. آنچه در این دوره از اعتراضات در خصوص تضییع حقوق قانونی متهمان مشاهده کردیم، در هیچ دوره ای ندیده ام. آنها نه تنها تبصره ماده 48 را به دادسرا تعمیم دادند، بلکه به وکیل اجازه نمی دهند، از طرفی خانواده های متهم نه می توانند از پرونده فرزندان خود اطلاعی پیدا کنند و نه حق ملاقات و ملاقات دارند. با آنها تماس بگیرید این اتفاقات عجیب است. الان حتی در زندان تهران بزرگ هم دستیار و مسئولان زندان به وکلا اجازه وکالت نمی دهند یعنی. آنها متهم را از حقوق قانونی خود که همان حق دسترسی به وکیل مورد نظر خود است، نه تنها در مرحله تعقیب، بلکه در مرحله دادگاه نیز محروم می کنند.

علی مجتهدزاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، ادامه داد: تا به حال پیش نیامده است که پرونده ای تشکیل شود و حتی در مرحله دادگاه هم اجازه ورود به وکیل داده نشود. وقتی می گویید اظهارنظر ناعادلانه ای وجود دارد که همه می دانند در مورد مرحله تعقیب است که به دادگاه ها تعمیم می دهند. برخی از بازداشت شدگان که سیاستمدار نیستند صدایی ندارند. خانواده ای با من تماس گرفتند و نمی دانستند که فرزندشان چه اتهامی دارد. او گفت که نمی‌دانم شعبه کیست و در دو روز گذشته جلسه دادرسی داشته است.

ما نمی توانیم بگوییم که روند رسیدگی عادلانه بوده است

وی با بیان اینکه بسیاری از دستگیرشدگان در حادثه اخیر از حقوق قانونی خود اطلاعی نداشتند، گفت: بسیاری از دستگیرشدگان سیاسی نیستند، از طبقات پایین جامعه هستند، کودکان کم اطلاعی هستند و باید به آنها اجازه داد تا با یک وکیل مشورت کنید، آنها باید اجازه داشته باشند که از زندان با وکیل خود تماس بگیرند. اما نمی گذارند حتی وکلایی که درخواست ملاقات می کنند به زندان بروند. تا زمانی که حقوق متهم به رسمیت شناخته نشود و حقوق او رعایت نشود، نمی توان گفت که رسیدگی عادلانه بوده است.

مجتهدزاده درباره اینکه برخی از نمایندگان در خصوص صدور احکامی از جمله محاربه اظهارنظر کرده و از قوه قضائیه درخواست کرده اند، این موضع نمایندگان مردم در جامعه چقدر منفی است و اساسا چرا نمایندگان قوه مقننه باید این موضوع را مطرح کنند، پرسید. خود را در موقعیتی قرار دهند که حکم دادگاه را صادر کند. ، گفت: بحثی تحت عنوان استقلال مراجع داریم که مشخص است و مراجع حق دخالت در امور یکدیگر را ندارند. نمایندگان مجلس هم حرف هایی زدند که بیشتر شبیه شعار است تا خودشان را به جریان سیاسی شان ثابت کنند تا در لیست دور بعدشان قرار بگیرند.

این وکیل دادگستری درباره نقش رئیس قوه قضائیه در برگزاری جلسات مستقل دادگاه ها گفت: احساس می کنم فضا به گونه ای است که واقعا نمی تواند; در واقع صدای عقلانی حوزه حقوقی و قضایی در این فضا زیاد شنیده نمی شود و دیگران دست بالا را دارند و پیشتاز رسیدگی هستند. و خود آقای ایجایی هم اوایل حرف های خوبی زد و گام های مثبتی برداشت اما امروز می بینیم که در حال چرخش است که تا امروز اتفاق نیفتاده است که حتی در سال 2088 ما شاهد وقوع برخی از این بدعت ها در این زمینه نبودیم. چون در آن سال ها به دادسرا و دادگاه می رفتیم اما امروز از اول در را بستند و گفتند که وکیل نمی خواهیم، ​​یعنی رسما وکلا را از روند قضایی خارج می کنند و اعتبار را از بین می برند. از تصمیمات دادگاه .

ما حتی نباید با وکلا کار کنیم

همچنین نعمت احمدی، وکیل دادگستری احساس می کند که نباید شرایط به گونه ای باشد که حتی وکلا هم محاکمه شوند، اما متأسفانه می بینیم که برخی از وکلا تنها به دلیل پذیرش پرونده معترضان بازداشت می شوند.

وی در گفت و گو با صبح ما با اشاره به نحوه دستگیری معترضان توسط ماموران گفت: متأسفانه تمامی روش هایی که برای دستگیری معترضان استفاده می شود خلاف اصول قانون است. انجام اقداماتی که در هیچ متن قانونی ذکر نشده است. مشخص نیست که آیا افسران پلیس حاضر مسئول سرکوب شورش یا دستگیری معترضان بوده اند؟ بدون شک ضرب و شتم نوعی مجازات است و مستلزم حکم قضایی است. موضوعی که این روزها نادیده گرفته می شود.

احمدی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به دستگیری های خیابانی افراد است که مطابق آیین دادرسی کیفری نیست. قانون می گوید در صورت نیاز به دستگیری، ابتدا باید احضاریه صادر شود.

این وکیل دادگستری گفت: باید دید قوه قضائیه در کجای این پرونده ها قرار می گیرد. همانطور که مأمور پلیس نقش ضابط را دارد و ضابط اجرای دستورات مقام قضایی را بر عهده دارد. در این مورد ما شاهد هیچ قدرت قضایی و نظارتی بر نحوه دستگیری و بازداشت افراد نیستیم. در حالی که دو قانون اساسی و روند کیفری سازوکارهای لازم و شیوه مناسب دستگیری افراد را روشن کرده است.

گفت: همان طور که مأمور وظایفی دارد، متهم هم حقوقی دارد. اولین حق متهم «حق سکوت» است. مردم باید بتوانند تا زمانی که به وکیل دلخواه خود دسترسی نداشته باشند سکوت کنند. حق دوم مربوط به انتخاب وکیل است. بر اساس تفسیر آقایان و ماده 48 ق.آ.د.م نمی توان همه متهمان بازداشت شده را نگهبان تلقی کرد.

احمدی بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور قانونی به نام جرم سیاسی داریم، باید دید آیا اقدامات هیچ یک از بازداشت شدگان اخیر با این قانون همخوانی ندارد یا خیر. ما 38 سال منتظر بودیم تا لایحه جرائم سیاسی در این مرز و بوم اجرایی شود، حالا چطور ممکن است این لایحه برای این سطح از دستگیری ها استفاده نشده باشد؟

وی تصریح کرد: قانون باید همیشه در هر شرایطی رعایت شود. اگر به بهانه حفظ امنیت و اضطرار قانون را تعطیل کنیم، متضرر می شویم. در دوره اخیر شاهد اجرای بی رویه قانون نبوده ایم. امیدوارم روزی آقایان به این نتیجه برسند که اعمال قانون را شرایط عادی و خاص نمی دانند و به فکر اجرای دائمی آن باشند.

نعمت احمدی: متأسفانه همه روش‌هایی که برای دستگیری معترضان به کار می‌رود خلاف اصول قانونی است. مردم باید بتوانند وکیل انتخاب کنند. بر اساس تفسیر آقایان و ماده 48 ق.آ.د.م نمی توان همه متهمان بازداشت شده را نگهبان تلقی کرد.

// علی مجتهدزاده: در روی پاشنه می چرخد ​​که تا امروز نبود. آنها از ابتدا در را بستند و گفتند که وکیل نمی خواهند، یعنی به طور رسمی وکلا را از روند قانونی حذف می کنند و اعتبار تصمیمات دادگاه را از بین می برند.

دیدگاهتان را بنویسید