مثلثی که کمر پرسپولیس را شکست!

سرخپوشان پایتخت قرار بود از روز چهارشنبه تمرینات خود را آغاز کنند اما اعتصاب بازیکنان به دلیل پرداخت نشدن مطالبات این امر را به تاخیر انداخت. بازیکنان پرسپولیس به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مربوط به فصل گذشته از باشگاه شاکی هستند و این مشکل به چالش بزرگی برای رضا درویش تبدیل شده است. مدیریت پرسپولیس نتوانسته پاداش های مربوط به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی را پرداخت کند. گفته می شود مجموع پاداشی که مدیریت پرسپولیس با توجه به گزینه های قرارداد بازیکنان باید بپردازد حدود 66 میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است.

مثلثی که کمر پرسپولیس را شکست!

بازیکنان پرسپولیس در صورتی که حتی یک ریال بابت قهرمانی خود نگرفته اند، ملزم به پرداخت این مبلغ هنگفت هستند. سازمان لیگ فوتبال ایران برخلاف سایر کشورها پاداشی برای تیم قهرمان در نظر نمی گیرد و این مشکل ضربه بزرگی برای تیم هایی است که موفق به کسب عنوان قهرمانی می شوند. در واقع قهرمانی در لیگ برتر ایران بیشتر به ضرر تیم هایی است و مشکلاتی مثل پرسپولیس ایجاد می کند.

این در حالی است که در فوتبال امروزی اختلاف مالی زیادی بین تیم ها وجود دارد. همانطور که در ایتالیا، تفاوت درآمد بین یوونتوس و کیه وو وجود دارد. شرایط مشابهی در اسپانیا، آلمان و سایر لیگ های معتبر دنیا وجود دارد. پرداخت پاداش به تیم ها در هر تورنمنتی معمول است.

در لیگ برتر انگلیس، تیم ها بر اساس محبوبیت و کیفیت تیمشان درآمد کسب می کنند. حتی بدترین تیم جدول هم قطعا از این راه پول در می آورد و علاوه بر حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و فروشگاه های گسترده و همچنین برگزاری اردوها و بازی های دوستانه، درآمد زیادی هم به دست می آورد. منچسترسیتی، قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، 38 میلیون پوند علاوه بر پاداش 153 میلیون پوندی دریافت کرد، رقمی که برای تیم های دوم تا بیستم با دستمزد کمتر نیز وجود دارد. منچستریونایتد، موفق ترین تیم تاریخ انگلیس، بیشترین درآمد را از حق پخش تلویزیونی به دست می آورد. مبنای پرداخت حق پخش در انگلیس به موفقیت و محبوبیت این تیم برمی گردد. یونایتد از این طریق توانست یک میلیارد پوند به دست آورد و بالاتر از آرسنال، چلسی، لیورپول و منچسترسیتی قرار بگیرد.

مثلثی که کمر پرسپولیس را شکست!

در فوتبال ایران همیشه گفته می شود که جایزه تیم قهرمان از محل درآمد باشگاه ها پرداخت می شود، به گونه ای که 50 درصد این درآمد به طور مساوی بین تمام باشگاه ها تقسیم می شود و 50 درصد باقی مانده به بسته در رتبه تیم ها، البته، اعداد هرگز نیستند. فرم شفاف لیست نشده است و درصد بسیار کمی از هزینه های تیم ها را شامل می شود. منبع درآمد باشگاه ها از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی است که در حال حاضر چیزی از حق پخش تلویزیونی برای باشگاه ها به ارمغان نمی آورد. کسب عنوان قهرمانی فوتبال ایران برای تیم ها بیش از آنکه سود مالی داشته باشد، هزینه های آنها را افزایش می دهد. اکثر بازیکنان در قرارداد خود بندهایی و گزینه هایی در خصوص پاداش قهرمانی دارند و در صورت قهرمانی تیم باید آن را پرداخت کنند و در نتیجه هزینه های آنها بالاست.

پس از اینکه مسئولان لیگ عربستان تصمیم گرفتند تعداد تیم های حاضر در لیگ این کشور را از 14 به 16 تیم افزایش دهند، تیم قهرمان قرار بود جایزه 5 میلیون ریال سعودی (1.3 میلیون دلار) را دریافت کند. یعنی جوایز تیم ها در عربستان شش برابر شده است. پیش از این، جایزه تیم برنده در عربستان 750000 ریال سعودی بود.

در لیگ ژاپن که می توان آن را لیگ برتر آسیا نیز دانست، تیم قهرمان 1.5 میلیارد ین پاداش دریافت می کند. نایب قهرمان 700 میلیون ین، تیم سوم 350 میلیون ین و تیم چهارم 180 میلیون ین دریافت خواهند کرد. همچنین برای سایر تیم ها پاداش جداگانه ای در نظر گرفته شده است. تیم قهرمان 300 میلیون ین و تیم های دوم انتهای جدول نیز پاداش خود را به ترتیب نزولی دریافت خواهند کرد. حتی مسابقات جام حذفی و لیگ دسته اول ژاپن نیز شامل جوایزی برای تیم ها می شود که بیشتر آن ها از طریق تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی که در اختیار شبکه های ماهواره ای است، ارائه می شود.

خود پرسپولیس برای دو بار صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا پاداش های دلاری خوبی دریافت کرد که برخی از آنها به دلیل تحریم ها هنوز به حساب این باشگاه واریز نشده است. در تورنمنت هایی مانند لیگ قهرمانان آسیا و اروپا، تیم ها برای برد و تساوی و صعود به مراحل مختلف مبالغی دریافت می کنند که انگیزه مهمی برای موفقیت است. این در حالی است که در لیگ برتر ایران قهرمانی تنها باعث افزایش اعتبار باشگاه ها می شود و هیچ سود مالی به همراه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید